24 MAJA

SOBOTA, Wspomnienie Najświętszej Maryi Panny, Wspomożycielki Wiernych

EWANGELIA - J 15, 18-21 (Nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem)

Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Jeżeli was świat nienawidzi, wiedzcie, że Mnie wpierw znienawidził. Gdybyście byli ze świata, świat by was kochał jako swoją własność. Ale ponieważ nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem sobie ze świata, dlatego was świat nienawidzi.
Pamiętajcie o słowie, które do was powiedziałem: „Sługa nie jest większy od swego pana”. Jeżeli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować. Jeżeli moje słowo zachowali, to i wasze będą zachowywać. Ale to wszystko wam będą czynić z powodu mego imienia, bo nie znają Tego, który Mnie posłał».

MEDYTACJA

Na początku swojej misji Jezus wybrał nielicznych uczniów, aby Mu towarzyszyli. Wybór ten wiązał się dla nich z wejściem na drogę jakościowo różną od tej, którą podążali inni. Dzisiaj też bycie autentycznym chrześcijaninem wymaga pójścia odmienną drogą niż ta, którą idzie większość ludzi...

Chrześcijańskie nauczanie i postawy mogą rodzić u niektórych osób opór, pogardę, a nawet odrzucenie. Pomimo wszystko Bóg zaprasza, aby wszystkich traktować z szacunkiem, nawet gdy są dla nas nieprzychylni...

W sytuacji życiowych trudności Jezus zachęca swoich uczniów, aby pamiętali o Jego słowach i o tym, czego On doświadczył. Przypomina im też, że powodem nienawiści innych ludzi jest to, że nie poznali Boga i nie doświadczyli Jego miłości...

Jezus przygotowuje najbliższych, uczniów i przyjaciół, na swoje wywyższenie. Mówi o trudnych sprawach, o nienawiści i prześladowaniach...

Nienawiść świata, zwłaszcza wobec dobrych, jest niemiłym zaskoczeniem. Wydaje się dziwna i niesprawiedliwa, a tymczasem, historia przynosi nam trudną do zrozumienia i zaakceptowania prawidłowość: „za zło, jakie czynimy, płacą inni; za dobro, które czynimy, płacimy my”. Jak mówią niektórzy: „każde dobro musi być odpowiednio ukarane”...

Świat u Ewangelisty Jana ma wydźwięk negatywny, ale Bóg, który go miłuje pragnie go ocalić. I czyni to przez śmierć i zmartwychwstanie Jezusa...

Boimy się sprzeciwu i prześladowań. Jeśli jednak doświadczył tego Jezus, to i Jego uczniowie przechodzą też przez prześladowanie. Śmierć i życie, egoizm
i miłość nie dadzą się pogodzić, nie będzie między nimi pokoju. Los, jaki spotkał Jezusa, czeka także Jego uczniów...

Jezus mówi wprost: „Jeśli Mnie prześladowali, to i was będą prześladować”. To nie są słowa strachu, tylko realizmu miłości. Wierność Bogu, Ewangelii czasem kosztuje. Czasem boli. Może nawet wykluczać z rozmów, towarzystwa, relacji i rodziny, bo opowiadamy się, przez sposób życia, po stronie życia, uczciwości, czyli Ewangelii. Ale w tej Ewangelii jest ukryta obietnica: „Nie jesteś sam”...

W drodze ucznia nie brakuje trudności, ale nigdy nie brakuje pomocy. Jezus, który przeszedł przez największy mrok, mówi do nas: 'Ja jestem z Wami. Nie pozostawię Was...

Jest jakiś smutek w tym, co mówi uczniom Jezus: będą was prześladować z powodu Mojego imienia, bo 'nie znają Tego, który Mnie posłał'. Tak jakby mówił: 'Mnie łatwo zlekceważyć', 'łatwo się ponad Mnie wynosić', 'wiem, co to znaczy odrzucenie'…

Widzimy Boga jakby za zasłoną, spotykamy Go nie w oczywistym dla wszystkich tryumfie, ale z odwiecznym 'Jeśli chcesz'. W tym ogołoceniu, samoograniczeniu się Boga objawia się Jego natura. Narodziny, życie, śmierć Jezusa, Eucharystia nie są dla uroku, tak aby się nam podobało. Taka jest prawda
o Bogu: On taki jest...

Obecność można zlekceważyć. Można się odwrócić od miłości. Ale można też żyć 'w przekonaniu, że Bóg nas wezwał, abyśmy głosili Ewangelię'...

"To wszystko wam będą czynić z powodu Mego imienia, bo nie znają Tego, który Mnie posłał" (J 15, 21)...

Bycie z Bogiem zachęca do ciągłej weryfikacji naszych koncepcji i schematów. Obwarowanie się w którymś z nich prowadzi do zamknięcia, a w konsekwencji do nienawiści wobec wszystkiego, co atakuje ten model, a on szybko ulega destrukcji, bo ma fałszywe podstawy...

Jezus mówi o roli poznania Boga, czyli zdobywaniu wiedzy na Jego temat przez kontakt, dialog, obserwację, zasłuchanie, wspólne działanie. Punktem wyjścia jest On, Ojciec i Duch, a nie nasze myśli. On nie jest ze świata, nie wywodzi się z nas. Dopasowywany do naszych form nigdy się w nich nie zmieści, ale również chętnie nas z nich wyzwoli...

...Jezu, proszę o jednoznaczne opowiadanie się w świecie po Twojej stronie... Proszę o łaskę patrzenia na zło świata Twoimi oczyma... Dziękuję za wszelkie przejawy dobra i solidarności we współczesnym świecie...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 15, 18-21, Nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem

Wprowadzenie

Ewangelia Jana 15, 18-21 zawiera ważne przesłanie dla uczniów Chrystusa dotyczące ich relacji ze światem.
Jezus przygotowuje swoich naśladowców na wrogość, której mogą doświadczyć ze strony świata, wyjaśniając, że ta wrogość jest zakorzeniona w odrzuceniu Jezusa.
Fragment ten podkreśla odrębną tożsamość chrześcijan jako tych, którzy zostali wybrani ze świata, a nie należą do niego, co prowadzi do nieuniknionych konfliktów z wartościami i zasadami świata.

Wykład

W wersecie 18 Jezus mówi: „Jeśli was świat nienawidzi, wiedzcie, że Mnie pierwej znienawidził”.
Ustanawia to bezpośredni związek między wrogością, której doświadczył Jezus, a tą, której doświadczą Jego wyznawcy.
Świat, w tym kontekście, odnosi się do systemu wartości i sposobu myślenia, który jest przeciwny Bogu.
Cyprian z Kartaginy zauważył, że Pan w Ewangelii uprzedza i przepowiada: „Jeśli was świat nienawidzi, wiedzcie, że Mnie pierwej znienawidził.
Gdybyście byli ze świata, świat miłowałby to, co jest jego własnością; ale ponieważ nie jesteście ze świata, ale Ja was wybrałem ze świata, dlatego świat was nienawidzi.
Pamiętajcie na słowo, które wam powiedziałem: Sługa nie jest większy od swego pana. Jeśli Mnie prześladowali, i was będą prześladować”.

W wersecie 19 Jezus wyjaśnia, dlaczego świat nienawidzi Jego uczniów: „Gdybyście byli ze świata, świat by was kochał jako swoją własność.
Ale ponieważ nie jesteście ze świata, bo Ja was wybrałem ze świata, dlatego świat was nienawidzi”.
To stwierdzenie podkreśla, że chrześcijanie zostali wybrani ze świata.
Papież Franciszek wyjaśnił, że chrześcijanie idą „pod prąd”, ponieważ świat naznaczony jest grzechem, który przejawia się w różnych formach egoizmu
i niesprawiedliwości; ci, którzy idą za Chrystusem, idą w przeciwnym kierunku.
Augustyn z Hippony zauważył, że świat nienawidzi Kościoła, wrogi pojednanego, potępiony zbawionego, zanieczyszczony oczyszczonego.

W wersecie 20 Jezus przypomina im: „Pamiętajcie na słowo, które wam powiedziałem: „Sługa nie jest większy od swego pana”.
Jeśli Mnie prześladowali, i was będą prześladować.
Jeśli moje słowo zachowywali, i wasze będą zachowywać”.
Przypomnienie to ma na celu przygotowanie uczniów na prześladowania, których nieuchronnie doświadczą.
Papież Jan Paweł II zauważył, że Chrystus nie obiecuje łatwego życia tym, którzy za Nim idą, ale głosi, że żyjąc zgodnie z Ewangelią, mają stać się znakiem sprzeciwu.

W wersecie 21 Jezus wyjaśnia przyczynę tej wrogości: „Ale to wszystko wam będą czynić z powodu mego imienia, bo nie znają Tego, który Mnie posłał”.
Wrogość świata jest ostatecznie zakorzeniona w jego ignorancji i odrzuceniu Boga.
Jan Chryzostom wyjaśnił, że kiedy stajemy się cnotliwi, jesteśmy prześladowani przez niegodziwców, albo kiedy pragnąc cnoty, jesteśmy przez nich wyśmiewani, nie dajmy się rozpraszać ani złościć.

Zastosowanie

Fragment dzisiejszej Ewangelii ma kilka praktycznych zastosowań dla współczesnych chrześcijan.

Po pierwsze, przypomina nam, że nie powinniśmy być zaskoczeni ani zniechęceni, gdy doświadczamy sprzeciwu lub prześladowań z powodu naszej wiary.
Jezus wyraźnie ostrzegł, że tak się stanie.
Papież Benedykt XVI nauczał, że nie wolno nam bać się wrogości lub niepopularności i musimy odrzucać wszelkie kompromisy lub dwuznaczności, które mogłyby nas dostosować do myślenia tego świata.

Po drugie, fragment ten wzywa nas do zachowania wierności Chrystusowi i Jego naukom, nawet jeśli oznacza to pójście pod prąd kultury.
Papież Franciszek napisał, że jeśli nie chcemy pogrążyć się w mrocznej przeciętności, nie tęsknijmy za łatwym życiem, bo „kto chce zachować swoje życie, straci je”.

Po trzecie, fragment ten przypomina nam, że nasza tożsamość jest przede wszystkim w Chrystusie, a nie w świecie.
Powinniśmy dążyć do zadowolenia Boga, a nie szukać aprobaty świata.
Papież Franciszek zauważył, że kompromisy ze światem są niebezpieczne.

Wnioski

Ewangelia Jana 15, 18-21 oferuje trzeźwą, ale wzmacniającą perspektywę dla uczniów Chrystusa.
Uznając nieuniknioną wrogość świata, chrześcijanie mogą przygotować się do niej i wytrwać w wierze.
Fragment ten wzywa wierzących do zachowania odrębnej tożsamości, pozostawania wiernymi naukom Chrystusa i szukania ostatecznej aprobaty Boga, a nie przelotnej akceptacji świata.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Memorial of the Blessed Virgin Mary, Help of Christians

GOSPEL - Jn 15:18-21 (You are not of the world, because I chose you)

Jesus said to his disciples:
"If the world hates you, know that it has hated me before. If you were of the world, the world would love you as its own. But because you are not
of the world, because I chose you out of the world, therefore the world hates you.
Remember the word I said to you: "A servant is not greater than his master." If they persecuted me, they will persecute you. If they kept my word, they will keep yours also. Yet all these things they will do to you on my name's behalf, because they do not know the one who sent me."

MEDITATION

At the beginning of his mission, Jesus chose a few disciples to accompany him. For them, this choice involved taking a path qualitatively different from that followed by others. Today, being an authentic Christian also requires taking a different path than that followed by most people...

Christian teaching and attitudes can cause resistance, contempt, and even rejection in some people. Despite everything, God invites us to treat everyone with respect, even when they are unfavorable to us...

In a difficult life situation, Jesus encourages his disciples to remember his words and what he experienced. He also reminds them that the reason for hatred
of others is that they have not known God and have not experienced his love...

Jesus prepares his loved ones, disciples and friends, for his exaltation. He speaks about difficult issues, about hatred and persecution...

The hatred of the world, especially towards the good, is an unpleasant surprise. It seems strange and unjust, and yet, history brings us a rule that is difficult to understand and accept: "for the evil we do, others pay; for the good we do, we pay." As some say: "every good must be suitably punished"...

The world in the Evangelist John has a negative connotation, but God, who loves it, wants to save it. And he does this through the death and resurrection
of Jesus...

We are afraid of opposition and persecution. However, if Jesus experienced this, then his disciples also go through persecution. Death and life, egoism and love cannot be reconciled, there will be no peace between them. The fate that befell Jesus also awaits his disciples...

Jesus says directly: "If they persecuted me, they will persecute you." These are not words of fear, but of the realism of love. Fidelity to God, to the Gospel sometimes costs. Sometimes it hurts. It can even exclude from conversations, company, relationships and family, because we stand, through the way we live, on the side of life, honesty, that is, the Gospel. But in this Gospel there is a hidden promise: "You are not alone"...

There is no shortage of difficulties on the path of a disciple, but there is never a shortage of help. Jesus, who has passed through the greatest darkness, says to us: 'I am with you. I will not abandon you...

There is a certain sadness in what Jesus says to the disciples: they will persecute you because of my name, because 'they do not know the one who sent me'. As if he were saying: 'It is easy to despise me', 'it is easy to exalt yourself above me', 'I know what rejection means'...

We see God as if behind a veil, we encounter him not in a triumph obvious to all, but with an eternal 'If you want'. In this stripping away, this self-limitation
of God, his nature is revealed. The birth, life, death of Jesus, the Eucharist are not for the sake of charm, so that we may like it. This is the truth about God: he is like this...

Presence can be ignored. We can turn away from love. But we can also live 'in the conviction that God has called us to preach the Gospel'...

"All these things they will do to you on account of my name, because they do not know him who sent me" (Jn 15:21)...

Being with God encourages us to constantly verify our concepts and patterns. Fortifying ourselves in one of them leads to closure, and consequently to hatred towards everything that attacks this model, and it is quickly destroyed because it has false foundations...

Jesus talks about the role of knowing God, that is, gaining knowledge about Him through contact, dialogue, observation, listening, joint action. The starting point is Him, the Father and the Spirit, not our thoughts. He is not of the world, he does not come from us. Adapted to our forms, He will never fit into them, but He will also willingly liberate us from them...

...Jesus, I ask for an unequivocal statement in the world on Your side... I ask for the grace to look at the evil of the world through Your eyes... Thank you for all manifestations of goodness and solidarity in the modern world...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on John 15:18-21, You are not of the world, for I have chosen you

Introduction

John 15:18-21 contains an important message for Christ’s followers regarding their relationship with the world.
Jesus prepares his followers for the hostility they may experience from the world, explaining that this hostility is rooted in their rejection of Jesus.
This passage emphasizes the distinct identity of Christians as those chosen out of the world, not of it, which leads to inevitable conflicts with the values ??and principles of the world.

Exposition

In verse 18, Jesus says, “If the world hates you, know that it hated me before it hated you.”
This establishes a direct link between the hostility that Jesus experienced and that which his followers will experience.
The world, in this context, refers to a system of values ??and a way of thinking that is opposed to God.
Cyprian of Carthage noted that the Lord in the Gospel anticipates and prophesies: “If the world hates you, know that it has hated me before.
If you were of the world, the world would love its own; but because you are not of the world, but I have chosen you out of the world, therefore the world hates you.
Remember the word I said to you: A servant is not greater than his master. If they persecuted me, they will persecute you also.”

In verse 19, Jesus explains why the world hates his disciples: “If you were of the world, the world would love you as its own.
But because you are not of the world, because I have chosen you out of the world, therefore the world hates you.”
This statement emphasizes that Christians have been chosen from the world.
Pope Francis explained that Christians go “against the tide” because the world is marked by sin, which manifests itself in various forms of selfishness
and injustice; those who follow Christ go in the opposite direction.
Augustine of Hippo noted that the world hates the Church, hostile to the reconciled, condemned to the saved, polluted to the purified.

In verse 20 Jesus reminds them: “Remember the word I said to you: ‘The servant is not greater than his master.’
If they persecuted me, they will persecute you.
If they kept my word, they will keep yours also.”
This reminder is intended to prepare the disciples for the persecution they will inevitably experience.
Pope John Paul II noted that Christ does not promise an easy life to those who follow him, but proclaims that by living according to the Gospel they are to become a sign of contradiction.

In verse 21 Jesus explains the reason for this hostility: “But all these things they will do to you on my behalf, because they do not know the one who sent me.”
The world’s hostility is ultimately rooted in its ignorance and rejection of God.
John Chrysostom explained that when we become virtuous, we are persecuted by the wicked, or when, desiring virtue, we are ridiculed by them, let us not be distracted or angered.

Application

Today's Gospel passage has several practical applications for Christians today.

First, it reminds us that we should not be surprised or discouraged when we experience opposition or persecution because of our faith.
Jesus clearly warned that this would happen.
Pope Benedict XVI taught that we must not fear hostility or unpopularity and must reject any compromise or ambiguity that might conform us to the thinking of this world.

Second, this passage calls us to remain faithful to Christ and his teachings, even if it means going against the grain of culture.
Pope Francis wrote that if we do not want to sink into the darkness of mediocrity, let us not yearn for an easy life, for “whoever would save his life will lose it.”

Third, this passage reminds us that our identity is primarily in Christ, not in the world.
We should seek to please God, not the world.
Pope Francis has noted that compromises with the world are dangerous.

Conclusion

John 15:18-21 offers a sobering but empowering perspective for followers of Christ.
By recognizing the world’s inevitable hostility, Christians can prepare for it and persevere in faith.
This passage calls believers to maintain a distinct identity, to remain faithful to the teachings of Christ, and to seek God’s ultimate approval, not the world’s fleeting acceptance.

 

 

 

 

Flag Counter