12 MAJA

PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie świętych męczenników Nereusza i Achillesa
albo wspomnienie św. Pankracego, męczennika

EWANGELIA - J 10, 1-10 (Jezus jest bramą owiec)

Jezus powiedział:
«Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Kto nie wchodzi do owczarni przez bramę, ale wdziera się inną drogą, ten jest złodziejem i rozbójnikiem. Kto jednak wchodzi przez bramę, jest pasterzem owiec. Temu otwiera odźwierny, a owce słuchają jego głosu; woła on swoje owce po imieniu i wyprowadza
je. A kiedy wszystkie wyprowadzi, staje na ich czele, owce zaś postępują za nim, ponieważ głos jego znają. Natomiast za obcym nie pójdą, lecz będą uciekać od niego, bo nie znają głosu obcych».
Tę przypowieść opowiedział im Jezus, lecz oni nie pojęli znaczenia tego, co im mówił.
Powtórnie więc powiedział do nich Jezus: «Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Ja jestem bramą owiec. Wszyscy, którzy przyszli przede Mną, są złodziejami i rozbójnikami, a nie posłuchały ich owce. Ja jestem bramą. Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony – wejdzie i wyjdzie, i znajdzie pastwisko. Złodziej przychodzi tylko po to, aby kraść, zabijać i niszczyć. Ja przyszedłem po to, aby owce miały życie, i miały je w obfitości».

MEDYTACJA

W życiu codziennym uczestniczymy w wielu rozmowach, słuchamy muzyki, podcastów, książek. W tym gąszczu dźwięków przemawia do nas również Bóg. Mówić do nas z miłością to pragnienie Jego serca...

Jezus w dzisiejszej Ewangelii zostawia obietnicę życia w obfitości. To jest Jego misja: dać nam życie pełne, obfite, spełnione. Wierne trwanie w Jego obecności przez modlitwę, słuchanie Jego Słowa, życie sakramentami i wzajemna miłość to miejsca, w których Bóg będzie udzielał się nam i przez które będzie nas prowadził na swoje pastwisko...

Bóg chce przemawiać do ludzi przez każdego z nas. Jego głos będzie można usłyszeć i Jego obecność będzie można dostrzec, kiedy będziemy przemawiał do ludzi z miłością. Ta miłość będzie wyrażać się w słowach otuchy, w modlitwie za kogoś w potrzebie, w codziennym uśmiechu lub towarzyszeniu komuś
w codzienności...

Jezus – brama owiec. Czasami nie traktujemy tego poważnie, bo zakładamy, że 'wiemy lepiej' od Boga, od Ewangelii, od nauczania Kościoła. 'Wiemy lepiej' od życiowej mądrości starszych pokoleń, bo mamy pokusę myśleć, że to od nas i dzięki nam coś się zaczęło. Tymczasem Jezus mówi, że On jest bramą i to przez Niego prowadzi droga do życia w pełni...

Świętość nie jest luksusem dla wybranych, ale jest zaproszeniem dla każdego. Tylko trzeba wybrać i wejść przez właściwą bramę. Żyjmy więc na serio Jezusem i Jego Ewangelią. On jest bramą. Nie my i nasze wyobrażenia...

Jezus nazywa siebie bramą, przez którą owce, czyli my, mogą wejść do życia, znaleźć schronienie i pokarm. Jezus nie mówi tylko o fizycznym bezpieczeństwie, ale o pełni życia duchowego, wiecznego...

Każdy z nas codziennie dokonuje wyborów przez co, przez kogo i dokąd wchodzi. Możemy próbować wejść do życia innymi drogami, przez sukces za wszelką cenę, pogoń za przyjemnością, szukanie szczęścia bez Boga. Ale Jezus mówi jednoznacznie, że kto wchodzi taką drogą jest złodziejem i rozbójnikiem...

Ostrzeżenie Jezusa wynika z troski Pasterza o nas. Tylko przez Niego, przez Jego naukę, miłość i ofiarę, możemy wejść do prawdziwego życia. Wszystko inne okaże się puste...

Jezus zna nas, nasze zagubienia, codzienne zmagania i tęsknoty, zna nasze imię, naszą historię, nasze serce. Nie przyszedł, by coś nam zabrać, ale by nadać sens naszej codzienności, naszemu małżeństwu, pracy, relacjom, cierpieniu. Przyszedł, byśmy nie żyli byle jak, ale żyli pełnią serca i ducha. Dlatego tak bardzo Mu zależy, byśmy wybrali tę właściwą bramę...

Jezus jest bramą i tylko ona prowadzi do życia. Dla wielu to stwierdzenie może być zbyt ogólnikowe lub radykalne. Dzisiaj trudno przyjmuje się prawdy kreślone wyraźną kreską. Łatwiej wszystko rozmyć w stwierdzeniach: 'przecież jestem dobrym człowiekiem i nie potrzebuję Kościoła' lub 'szukam duchowości uniwersalnej'...

Jezus nie zaprasza do systemu, lecz do relacji. Nie do praktyk, ale do bliskości. Ciasna jest ta brama, bo przechodzi się przez nią sercem. Ciasna, bo miłość domaga się wyłączności: tylko Ty i ja. Wchodzić przez tę bramę, to przyjąć, że zostałem umiłowany przez Jezusa aż po krzyż. I odpowiedzieć. Nie połowicznie, ale całym sobą...

...Jezu, proszę o łaskę powierzenia się Tobie...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 10, 1-10, Jezus jest bramą owiec

Komentarz do Ewangelii Jana 10, 1-10, w której Jezus przedstawia się jako brama dla owiec.

Jezus jako brama owiec w Ewangelii Jana 10, 1-10

W Ewangelii Jana 10, 1-10, Jezus używa metafory owiec i pasterza, aby zilustrować swoją rolę w zbawieniu ludzkości.
Podkreśla różnicę między prawdziwym pasterzem, który wchodzi przez bramę, a złodziejami i bandytami, którzy próbują dostać się do owiec w inny sposób.
Jezus przedstawia się jako brama, przez którą owce mogą wejść, aby znaleźć zbawienie i życie w obfitości.

Kontekst i znaczenie

Fragment ten ma miejsce w kontekście sporu Jezusa z Żydami podczas Święta Poświęcenia w Jerozolimie.
Jezus, przedstawiając się jako brama, nawiązuje do starotestamentowych obrazów Boga jako pasterza Izraela.
Metafora ta ma na celu ukazanie, że tylko przez Jezusa można osiągnąć prawdziwe zbawienie i bliskość z Bogiem.

Analiza wersetów

1. Jan 10, 1-5
Jezus wprowadza rozróżnienie między pasterzem a złodziejami.
Pasterz wchodzi przez bramę, a owce rozpoznają jego głos i idą za nim.
Złodzieje natomiast próbują wedrzeć się do owczarni potajemnie, a owce ich nie słuchają.

2. Jan 10, 6
Ewangelista zauważa, że słuchacze Jezusa nie rozumieją Jego przypowieści.

3. Jan 10, 7-10
Jezus wyjaśnia metaforę, mówiąc: "Ja jestem bramą dla owiec".
Ci, którzy wchodzą przez Niego, będą zbawieni, będą wchodzić i wychodzić, i znajdą pastwisko.
Jezus kontrastuje to z działaniem złodzieja, który przychodzi, aby kraść, zabijać i niszczyć, podczas gdy On przyszedł, aby owce miały życie i miały je
w obfitości.

Interpretacje i implikacje

1. Jezus jako jedyna droga
Jezus, przedstawiając się jako brama, podkreśla, że jest jedyną drogą do zbawienia.
Ci, którzy próbują innych dróg, są jak złodzieje i bandyci.

2. Relacja pasterza z owcami
Metafora ta podkreśla osobistą relację między Jezusem a Jego naśladowcami.
On zna swoje owce po imieniu i prowadzi je.

3. Życie w obfitości
Jezus obiecuje życie w obfitości dla tych, którzy wchodzą przez Niego.
To życie obejmuje prawdę, łaskę i chwałę.

4. Uniwersalność zbawienia
Jezus mówi o innych owcach, które nie są z tej owczarni, które również musi przyprowadzić, aby była jedna owczarnia i jeden pasterz.
Wskazuje to na uniwersalny charakter zbawienia, dostępnego dla wszystkich ludzi.

Święty Augustyn z Hippony podkreśla, że zarówno pasterz, jak i owce wchodzą przez bramę, co oznacza, że wszyscy wierzący muszą podążać za Chrystusem, aby osiągnąć zbawienie.
Papież Franciszek nauczał, że Jezus jest bramą, która pozwala nam wchodzić i wychodzić, co oznacza, że Kościół jest schronieniem, a nie więzieniem, i że jesteśmy wezwani do wyjścia na peryferie, aby głosić Ewangelię.
Bazyli Wielki zauważył, że Jezus jest bramą, ponieważ prowadzi ludzi do dobrych uczynków i zapewnia schronienie tym, którzy szukają błogosławieństwa wyższej mądrości.

Podsumowanie

Ewangelia Jana 10, 1-10, w której Jezus przedstawia się jako brama dla owiec, jest bogatą metaforą, która ukazuje Jego rolę jako jedynego pośrednika zbawienia.
Podkreśla osobistą relację między Jezusem a Jego naśladowcami oraz obiecuje życie w obfitości dla tych, którzy wchodzą przez Niego.
Ta przypowieść wzywa do rozpoznawania głosu prawdziwego pasterza i podążania za Nim, aby osiągnąć pełnię życia w Bogu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Weekday
or commemoration of the holy martyrs Nereus and Achilles
or commemoration of St. Pancras, martyr

GOSPEL - Jn 10:1-10 (Jesus is the sheepfold gate)

Jesus said:
"Truly, truly, I say to you, he who does not enter the sheepfold by the gate but climbs in by another way is a thief and a robber. But he who enters
by the gate is the shepherd of the sheep. The porter opens to him, and the sheep hear his voice; and he calls his own sheep by name and leads them out. And when he has led them all out, he stands before them; and the sheep follow him, because they know his voice. But they will not follow a stranger, but will flee from him, because they do not know the voice of strangers."
Jesus told them this parable, but they did not understand what he was saying to them. Jesus said to them again, "Truly, truly, I say to you, I am the door of the sheep. All who came before me are thieves and robbers, and the sheep did not listen to them. I am the door. If anyone enters by me, he will be saved; he will go in and out and find pasture. The thief comes only to steal, kill and destroy. I came that the sheep may have life, and have it abundantly."

MEDITATION

In our daily lives, we participate in many conversations, listen to music, podcasts, books. God also speaks to us in this thicket of sounds. To speak to us with love is the desire of His heart...

In today's Gospel, Jesus leaves us with the promise of life in abundance. This is His mission: to give us a full, abundant, fulfilled life. Faithful remaining in His presence through prayer, listening to His Word, living the sacraments and loving each other are the places where God will impart Himself to us and through which He will lead us to His pasture...

God wants to speak to people through each of us. His voice will be heard and His presence will be visible when we speak to people with love. This love will be expressed in words of comfort, in prayer for someone in need, in a daily smile or accompanying someone in everyday life...

Jesus - the gate of the sheep. Sometimes we do not take it seriously because we assume that we 'know better' than God, the Gospel, the teaching
of the Church. We 'know better' than the life wisdom of older generations, because we are tempted to think that something started with us and thanks to us. Meanwhile, Jesus says that He is the gate and it is through Him that the path to life in fullness leads...

Holiness is not a luxury for the chosen ones, but an invitation for everyone. You just have to choose and enter through the right gate. So let us live seriously Jesus and His Gospel. He is the gate. Not us and our imaginations...

Jesus calls himself the gate through which the sheep, that is, we, can enter life, find shelter and food. Jesus does not only speak of physical safety, but of the fullness of spiritual, eternal life...

Each of us makes choices every day through what, through whom and where we enter. We can try to enter life through other paths, through success at all costs, the pursuit of pleasure, the search for happiness without God. But Jesus says unequivocally that whoever enters this way is a thief and a robber...

Jesus' warning results from the Shepherd's concern for us. Only through Him, through His teaching, love and sacrifice, can we enter true life. Everything else will turn out to be empty...

Jesus knows us, our confusions, daily struggles and longings, he knows our name, our history, our heart. He did not come to take anything from us, but to give meaning to our everyday life, our marriage, work, relationships, suffering. He came so that we would not live haphazardly, but would live with the fullness
of our hearts and spirits. That is why He cares so much that we choose the right gate...

Jesus is the gate and only it leads to life. For many, this statement may be too general or radical. Today, it is difficult to accept truths drawn in a clear line.
It is easier to blur everything into statements such as: 'I am a good person and I do not need the Church' or 'I am looking for a universal spirituality'...

Jesus does not invite you to a system, but to a relationship. Not to practices, but to closeness. This gate is narrow because you pass through it with your heart. Narrow because love demands exclusivity: only you and me. To enter through this gate is to accept that I have been loved by Jesus to the cross.
And to respond. Not halfway, but with my whole self...

...Jesus, I ask for the grace to entrust myself to You...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on John 10:1-10, Jesus is the sheep gate

A commentary on John 10:1-10, in which Jesus presents himself as the sheep gate.

Jesus as the sheep gate in John 10:1-10

In John 10:1-10, Jesus uses the metaphor of sheep and shepherd to illustrate his role in the salvation of humanity.
He emphasizes the difference between the true shepherd who enters through the gate and the thieves and bandits who try to get to the sheep in other ways.
Jesus presents himself as the gate through which the sheep can enter to find salvation and life in abundance.

Context and meaning

This passage takes place in the context of Jesus' dispute with the Jews during the Feast of Dedication in Jerusalem.
Jesus, presenting himself as a gate, refers to the Old Testament images of God as the shepherd of Israel.
This metaphor aims to show that only through Jesus can true salvation and closeness to God be achieved.

Analysis of the verses

1. John 10:1-5
Jesus introduces a distinction between the shepherd and the thieves.
The shepherd enters through the gate, and the sheep recognize his voice and follow him.
The thieves, on the other hand, try to enter the sheepfold secretly, and the sheep do not listen to them.

2. John 10:6
The evangelist notes that Jesus' listeners do not understand his parables.

3. John 10:7-10
Jesus explains the metaphor by saying: "I am the gate for the sheep."
Those who enter through him will be saved, will go in and out, and will find pasture.
Jesus contrasts this with the actions of a thief who comes to steal, kill, and destroy, whereas He came so that the sheep may have life and have it more abundantly.

Interpretations and Implications

1. Jesus as the Only Way
Jesus, by presenting Himself as the gate, emphasizes that He is the only way to salvation.
Those who try other ways are like thieves and bandits.

2. The Shepherd’s Relationship with the Sheep
This metaphor emphasizes the personal relationship between Jesus and His followers.
He knows His sheep by name and leads them.

3. Abundant Life
Jesus promises life in abundance to those who enter through Him.
This life includes truth, grace, and glory.

4. The Universality of Salvation
Jesus speaks of the other sheep who are not of this fold, whom He must also bring in, so that there may be one fold and one shepherd.
This indicates the universal nature of salvation, available to all people.

Saint Augustine of Hippo emphasizes that both the shepherd and the sheep enter through the gate, meaning that all believers must follow Christ in order to be saved.
Pope Francis taught that Jesus is the gate that allows us to enter and exit, meaning that the Church is a refuge, not a prison, and that we are called to go out to the peripheries to proclaim the Gospel.
Basil the Great noted that Jesus is the gate because he leads people to good works and provides refuge for those who seek the blessing of higher wisdom.

Summary

The Gospel of John 10:1-10, in which Jesus presents himself as the gate for the sheep, is a rich metaphor that shows his role as the sole mediator of salvation.
It emphasizes the personal relationship between Jesus and his followers and promises life in abundance to those who enter through him.
This parable calls us to recognize the voice of the true shepherd and follow Him in order to achieve the fullness of life in God.


 

 

Flag Counter