10 MAJA

SOBOTA, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Jana z Avili, prezbitera i doktora Kościoła

EWANGELIA - J 6, 55. 60-69 (Do kogo pójdziemy, Ty masz słowa życia wiecznego)

W synagodze w Kafarnaum Jezus powiedział:
«Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem».
A wielu spośród Jego uczniów, którzy to usłyszeli, mówiło: «Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?»
Jezus jednak, świadom tego, że uczniowie Jego na to szemrali, rzekł do nich: «To was gorszy? A gdy ujrzycie Syna Człowieczego wstępującego tam, gdzie był przedtem? To Duch daje życie; ciało na nic się nie zda. Słowa, które Ja wam powiedziałem, są duchem i są życiem. Lecz pośród was są tacy, którzy nie wierzą».
Jezus bowiem od początku wiedział, którzy nie wierzą, i kto ma Go wydać. Rzekł więc: «Oto dlaczego wam powiedziałem: Nikt nie może przyjść do Mnie, jeżeli nie zostało mu to dane przez Ojca». Od tego czasu wielu uczniów Jego odeszło i już z Nim nie chodziło. Rzekł więc Jezus do Dwunastu: «Czyż i wy chcecie odejść?»
Odpowiedział Mu Szymon Piotr: «Panie, do kogo pójdziemy? Ty masz słowa życia wiecznego. A my uwierzyliśmy i poznaliśmy, że Ty jesteś Świętym Bożym».

MEDYTACJA

Jezus, mówiąc o sobie jako o pokarmie, oburza tych, którzy Go słuchają. Trudno jest przyjąć to, że Mistrz, Mesjasz, Syn Boży może porównywać się do czegoś tak zwykłego i pospolitego jak chleb albo wino. On jednak chce być dla nas źródłem siły, pocieszenia i życia w każdej sytuacji...

Ożywcza i nasycająca obecność Jezusa objawia się w szczególny sposób wtedy, gdy doświadczamy miłości, bliskości, troski albo przyjaźni...

Wiara w Jezusa to podążanie za Nim i naśladowanie Go. To stawanie się, podobnie jak On, duchowym pokarmem, który daje życie...

"Kościół cieszył się pokojem w całej Judei, Galilei i Samarii" (Dz 9, 31). Ta wzmianka o pokoju w Kościele znajduje się zaraz po opisie pierwszych misjonarskich kroków dopiero co nawróconego Szawła, czyli Pawła. Ten, który jeszcze niedawno siał grozę wśród uczniów Chrystusa przeszedł na ich stronę i zaczął przynosić pokój...

Nawrócenie Szawła to potwierdzenie zapowiedzi Jezusa, że jest więcej radości z nawrócenia jednego grzesznika niż z życia 99 sprawiedliwych. Każdy z nas może być tym 'przynoszącym pokój i radość'. Podstawowym warunkiem jest uznanie sprawy swojego nawrócenia za nieustannie dokonujący się proces...

Starożytne określenie sakramentu pokuty, jako 'mozolnego chrztu' wskazuje na potrzebę częstego korzystania z niego. Jednak dla wielu z nas jest to idea nieosiągalna...

Uczestnicy wydarzeń z entuzjazmem przyjmują pewne znaki, które pasują im do mesjańskich oczekiwań, żywych wtedy w narodzie żydowskim, ale są rozczarowani wymaganiami i perspektywą, jaką zapowiada Jezus. To są wyraźne napomnienia Ewangelisty dla przyszłych pokoleń chrześcijan...

Można być zafascynowanym przez niektóre działania podejmowane przez Chrystusa, a zarazem odrzucać Go jako osobę i dystansować się, a nawet podważać Jego nauczanie. Dzieje się tak nawet wśród najbliższych Mu uczniów, którzy odrzucają perspektywę krzyża...

Ludzka koncepcja bóstwa wiąże się z władzą, uznaniem i panowaniem. To radykalnie inna koncepcja bóstwa i człowieczeństwa. Jezus służy i jest pokorny. Ciało Boga słabe i poniżone nas gorszy, bo nie rozumiemy, że ono jest darem miłości dla zbawienia wszystkich.

Trudna była mowa Jezusa. Jednak uwierzyliśmy i poznaliśmy. To nie był akt wiary ślepej, bezrozumnej. To była wiara bazująca na poznaniu. Na tym, co dzięki temu poznaniu podpowiadał rozum. Jest szansa na życie wieczne. Czy to można zmarnować? Zmarnować tylko dlatego, że jakaś nauka Jezusa wydaje nam się dziwna lub niezrozumiała?...

Sformułowanie, jakim Jezus komentuje postawę zgorszenia niektórych uczniów: 'Duch jest czyniącym życie, ciało nie daje benefitów żadnych', ma przekierować naszą uwagę na rozwój, do którego Bóg nas zaprasza. Jezus zaprasza do zmiany myślenia przez konfrontację, by człowiek poznał, co jest naprawdę życiodajne, a co ograniczające oraz by opierając się na tym, a nie na schemacie, dokonał wyboru. Bogu zawsze chodzi o nasze dobro...

...Jezu, proszę o głęboką ufność we wszystko, co do mnie mówisz... Proszę o zgodę wewnętrzną na przyjęcie krzyża jako znaku zbawienia... Dziękuję za pokorę
i wielkoduszność Boga, który dla mnie wydaje siebie na krzyż...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 6, 55. 60-69, Do kogo pójdziemy, Ty masz słowa życia wiecznego

Komentarz do Ewangelii Jana 6, 55. 60-69, ze szczególnym uwzględnieniem wersetu „Do kogo pójdziemy, Ty masz słowa życia wiecznego”.

Kontekst Jana 6, 55. 60-69

Fragment ten pochodzi z obszernego dyskursu Jezusa o Chlebie Życia, wygłoszonego w synagodze w Kafarnaum.
Po cudownym rozmnożeniu chleba, Jezus naucza o Eucharystii, przedstawiając się jako chleb, który zstąpił z nieba, a Jego Ciało i Krew jako pokarm dający życie wieczne.

Komentarz do wersetu 55

W wersecie 55 Jezus mówi: „Ciało moje jest prawdziwym pokarmem, a Krew moja jest prawdziwym napojem”.
To stwierdzenie podkreśla realną obecność Chrystusa w Eucharystii.
Nie chodzi tu o symboliczne spożywanie, ale o rzeczywiste przyjmowanie Ciała i Krwi Pańskiej.
Eucharystia staje się źródłem życia wiecznego, ponieważ karmi nas samym Bogiem.

Komentarz do wersetów 60-69

Po tych słowach wielu uczniów Jezusa wyraża swoje zwątpienie: „Trudna jest ta mowa. Któż jej może słuchać?”.
Jezus, świadomy ich szemrania, nie łagodzi swojego nauczania, ale pyta, czy i oni chcą odejść.
W tym momencie kluczową rolę odgrywa odpowiedź Szymona Piotra: „Panie, do kogo pójdziemy?
Ty masz słowa życia wiecznego.
A myśmy uwierzyli i poznali, że Ty jesteś Świętym Bożym”.

Analiza słów Piotra

1, Kryzys wiary
Słowa Jezusa o spożywaniu Jego Ciała i Krwi wywołały kryzys wśród uczniów.
Wielu z nich odeszło, nie mogąc zaakceptować tak trudnej nauki.

2. Wyznanie Piotra
Piotr, w imieniu Dwunastu, wyznaje wiarę w Jezusa jako Tego, który ma słowa życia wiecznego.
To wyznanie jest aktem zawierzenia i uznania, że tylko Jezus może dać prawdziwe życie.

3. Alternatywa
Pytanie „Do kogo pójdziemy?” sugeruje, że nie ma innej alternatywy dla tych, którzy szukają życia wiecznego.
Piotr uznaje, że Jezus jest jedynym źródłem prawdy i zbawienia.

4. Wiara i poznanie
Piotr mówi: „A myśmy uwierzyli i poznali”.
Wiara poprzedza poznanie.
Uczniowie najpierw uwierzyli w Jezusa, a potem, dzięki tej wierze, poznali, że jest On Świętym Bożym.

5. Życie wieczne
Słowa życia wiecznego, które ma Jezus, odnoszą się do Jego nauki, ale także do daru Eucharystii, która jest zadatkiem życia wiecznego.

Implikacje dla wierzących

1. Eucharystia jako pokarm na życie wieczne
Jezus podkreśla, że spożywanie Jego Ciała i picie Jego Krwi jest niezbędne do osiągnięcia życia wiecznego.

2. Wiara w trudne nauki
Fragment ten wzywa do wiary, nawet gdy nauki Jezusa wydają się trudne lub niezrozumiałe.

3. Wierność Chrystusowi
Odpowiedź Piotra jest przykładem wierności Chrystusowi, nawet w obliczu kryzysu i zwątpienia.

4. Osobiste zawierzenie
Każdy wierzący jest wezwany do osobistego zawierzenia Jezusowi i uznania Go za jedyne źródło życia wiecznego.

Podsumowanie

Ewangelia Jana 6, 55. 60-69 ukazuje kluczowe znaczenie Eucharystii jako źródła życia wiecznego oraz wzywa do głębokiej wiary w Jezusa Chrystusa.
Słowa Piotra: „Do kogo pójdziemy, Ty masz słowa życia wiecznego” są wyrazem zawierzenia i uznania, że tylko w Jezusie można znaleźć prawdziwe życie.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Weekday
or commemoration of St. John of Avila, priest and doctor of the Church

GOSPEL - J 6, 55. 60-69 (To whom shall we go, you have the words of eternal life)

In the synagogue in Capernaum Jesus said:
"My flesh is true food, and my blood is true drink."
And many of his disciples, when they heard it, said: "This is a hard saying. Who can listen to it?"
But Jesus, knowing that his disciples were murmuring at this, said to them: "Does this offend you? And what if you see the Son of Man ascend to where he was before? It is the Spirit that gives life; the flesh is worthless. The words that I have spoken to you are spirit and life. But there are some of you who do not believe."
For Jesus knew from the beginning who did not believe, and who was to betray him. He said, “This is why I said to you, ‘No one can come to me unless
it has been granted him by the Father.’” From that time on many of his disciples went away and no longer went with him. So Jesus said to the twelve, “Do you also want to go away?”
Simon Peter answered him, “Lord, to whom shall we go? You have the words of eternal life. And we have believed and have come to know that you are the Holy One of God.”

MEDITATION

Jesus, speaking of himself as food, outrages those who hear him. It is difficult to accept that the Master, the Messiah, the Son of God can compare himself to something as ordinary and common as bread or wine. However, he wants to be a source of strength, comfort and life for us in every situation...

The life-giving and satisfying presence of Jesus is revealed in a special way when we experience love, closeness, care or friendship...

Faith in Jesus means following him and imitating him. This becoming, like Him, spiritual food that gives life...

"The Church enjoyed peace throughout Judea, Galilee and Samaria" (Acts 9:31). This mention of peace in the Church is found immediately after
the description of the first missionary steps of the newly converted Saul, that is, Paul. He who had recently sown terror among the disciples of Christ came over to their side and began to bring peace...

Saul's conversion is a confirmation of Jesus' announcement that there is more joy in the conversion of one sinner than in the lives of 99 righteous people. Each of us can be this 'bringer of peace and joy'. The basic condition is to recognize the matter of one's conversion as an ongoing process...

The ancient definition of the sacrament of penance as 'laborious baptism' indicates the need for frequent use of it. However, for many of us this
is an unattainable idea...

Participants in the events enthusiastically accept certain signs that fit into the messianic expectations that were alive in the Jewish nation at that time, but are disappointed by the demands and perspective that Jesus announces. These are clear admonitions from the Evangelist to future generations
of Christians...

One can be fascinated by some of the actions undertaken by Christ, and at the same time reject Him as a person and distance oneself, or even question His teaching. This happens even among His closest disciples, who reject the perspective of the cross...

The human concept of divinity is associated with power, recognition, and dominion. This is a radically different concept of divinity and humanity. Jesus serves and is humble. The weak and humiliated body of God scandalizes us, because we do not understand that it is a gift of love for the salvation of all.

Jesus' speech was difficult. However, we believed and came to know. This was not an act of blind, senseless faith. It was faith based on knowledge. On what reason suggested thanks to this knowledge. There is a chance for eternal life. Can it be wasted? Wasted just because some teaching of Jesus seems strange
or incomprehensible to us?...

The formulation with which Jesus comments on the scandalous attitude of some disciples: 'The Spirit is the one who makes life, the flesh gives no benefits',
is to redirect our attention to the development to which God invites us. Jesus invites us to change our thinking through confrontation, so that man can learn what is truly life-giving and what is limiting, and to make a choice based on this, not on a scheme. God always cares about our good...

...Jesus, I ask for deep trust in everything you say to me... I ask for inner consent to accept the cross as a sign of salvation... I thank God for the humility
and generosity of God, who gives himself up on the cross for me...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 6:55, 60-69, To whom shall we go, thou hast the words of eternal life

A commentary on the Gospel of John 6:55, 60-69, with special emphasis on the verse “To whom shall we go, thou hast the words of eternal life.”

The Context of John 6:55, 60-69

This fragment comes from Jesus’ extensive discourse on the Bread of Life, given in the synagogue in Capernaum.
After the miraculous multiplication of the loaves, Jesus teaches about the Eucharist, presenting himself as the bread that came down from heaven,
and his Body and Blood as the food that gives eternal life.

Commentary on verse 55

In verse 55, Jesus says, “My body is true food, and my blood is true drink.”
This statement emphasizes the real presence of Christ in the Eucharist.
It is not about symbolic consumption, but about the actual reception of the Body and Blood of the Lord.
The Eucharist becomes the source of eternal life, because it feeds us with God himself.

Commentary on verses 60-69

After these words, many of Jesus' disciples express their doubts: "This is a hard saying. Who can listen to it?"
Jesus, aware of their grumbling, does not soften his teaching, but asks if they also want to leave.
At this point, Simon Peter's answer plays a key role: "Lord, to whom shall we go?
You have the words of eternal life.
And we have believed and have come to know that you are the Holy One of God."

Analysis of Peter's words

1, Crisis of faith
Jesus' words about consuming his Body and Blood caused a crisis among the disciples.
Many of them left, unable to accept such difficult teaching.

2. Peter's Confession
Peter, on behalf of the Twelve, professes faith in Jesus as the One who has the words of eternal life.
This confession is an act of trust and recognition that only Jesus can give true life.

3. Alternative
The question "To whom shall we go?" suggests that there is no other alternative for those who seek eternal life.
Peter recognizes that Jesus is the only source of truth and salvation.

4. Faith and knowledge
Peter says, "And we have believed and have known."
Faith precedes knowledge.
The disciples first believed in Jesus, and then, through this faith, they came to know that He is the Holy One of God.

5. Eternal life
The words of eternal life that Jesus has refer to His teaching, but also to the gift of the Eucharist, which is the pledge of eternal life.

Implications for Believers

1. The Eucharist as Food for Eternal Life
Jesus emphasizes that eating His Body and drinking His Blood is essential to attaining eternal life.

2. Faith in Difficult Teachings
This passage calls for faith, even when Jesus’ teachings seem difficult or incomprehensible.

3. Fidelity to Christ
Peter’s response is an example of fidelity to Christ, even in the face of crisis and doubt.

4. Personal Trust
Every believer is called to personally trust Jesus and recognize Him as the only source of eternal life.

Summary

John 6:55, 60-69 shows the crucial importance of the Eucharist as the source of eternal life and calls for deep faith in Jesus Christ.
Peter’s words, “To whom shall we go, you have the words of eternal life” are an expression of trust and recognition that only in Jesus can true life be found.

 

 

 

 

Flag Counter