8 MAJA

CZWARTEK, Uroczystość św. Stanisława, biskupa i męczennika, głównego patrona Polski

EWANGELIA - J 10, 11-16 (Dobry pasterz daje życie za owce)

Jezus powiedział do faryzeuszów: «Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pasterz daje życie swoje za owce. Najemnik zaś i ten, kto nie jest pasterzem, do którego owce nie należą, widząc nadchodzącego wilka, opuszcza owce i ucieka, a wilk je porywa i rozprasza. Najemnik ucieka dlatego, że jest
najemnikiem i nie zależy mu na owcach.
Ja jestem dobrym pasterzem i znam owce moje, a moje Mnie znają, podobnie jak Mnie zna Ojciec, a Ja znam Ojca. Życie moje oddaję za owce. Mam także inne owce, które nie są z tej owczarni. I te muszę przyprowadzić i będą słuchać głosu mego, i nastanie jedna owczarnia, jeden pasterz».

MEDYTACJA

Jezus jest pasterzem. Nie najemnikiem, hodowcą czy nawet opiekunem. Jest kimś, dla kogo owce są najważniejsze. Kimś, kto troszczy się nie tylko o to, czy mają co jeść, ale również o ich bezpieczeństwo, wygodę i dobro...

Owce są znane z tego, że idą za swoim pasterzem ze ślepą ufnością. Znają jego głos, ufają jego decyzjom i przy nim czują się najbezpieczniejsze. Powierzają mu swoje życie, mimo że nie są w stanie poznać jego planów i zrozumieć jego decyzji...

Jezus mówi: „Ja jestem dobrym pasterzem”. Nie „jakimś”, tylko „dobrym”. Za swoje owce jest gotowy oddać życie. Nie odrzuca ich, jeśli zbłądzą lub są niesforne. Chce też przygarnąć i otoczyć opieką tych, którzy Go nie znają lub odrzucają...

"Życie moje oddaję za owce" (J 10, 15b). Jezus w swoim, często obrazowym, nauczaniu posługiwał się alegorią, gdzie każdy element przedstawianego przez Niego obrazu był osadzony w świecie dobrze znanym Jego słuchaczom...

Jezus kiedy wybrał Apostołów, porównał to wybranie do dwóch zawodów: rybaków i pasterzy. Oni dobrze wiedzieli z czym się wiążą te profesje:
z cierpliwością i umiejętnością czekania. Jak również niezbędna była odwaga: pasterz musiał obronić stado przed drapieżnikami, a rybak przeczekać nieraz sztorm na morzu. Rybak musiał umieć wypłynąć na głębię, a pasterz wiedzieć, która droga prowadzi na zielone pastwiska...

Za najważniejsze cechy Jezus uważa poświęcenie i ofiarność, czyli gotowość obrony owiec za cenę swojego życia. Dobry Pasterz, nie najemnik, zna swoje owce, oddaje za nie życie, bo zależy mu na nich i kocha je...

Jezus polemizuje z przywódcami ludu, którzy nie są dobrymi pasterzami, ale okazują się być najemnikami. Dokonał się wielki cud. Niewidomy od urodzenia człowiek odzyskał wzrok, czego oni nie chcą uznać...

Dobry pasterz różni się od najemnika tym, że daje życie w podwójnym sensie: pomnaża życie i dobro, a niekiedy, naśladując Chrystusa, poświęca siebie. Obraz nadchodzącego wilka ujawnia kto jest kim...

Podstawową cechą dobrego pasterza jest odwaga i miłość oraz stawanie w obronie swoich owiec. Każda epoka ma swoje zagrożenia (wilki). Czasami nazwane konkretnie, ale częściej anonimowe: mentalność, fałszywy model człowieka lub panujące mody...

Jedna owczarnia i pasterz. Mamy trudność, aby odnieść ten obraz do rzeczywistości podzielonego chrześcijaństwa. Zbyt często traktujemy to jako obraz walki
i zwycięstwa, pokonania innych, a nie stworzenia jednego ludu Chrystusowego. Przed nami jeszcze długa droga do ekumenii...

Chrystus nie tylko zna swoje owce – On oddaje za nie życie. Chroni, szuka, prowadzi. Nie zostawia, gdy przychodzi wilk, bo naprawdę Mu zależy. Ale są też inni. Najemnicy. Ludzie, którym nie chodzi o owce, tylko o korzyści dla nich. Nie tworzą relacji. Gdy robi się trudno – uciekają. I to jest pytanie do nas wszystkich: kim jesteśmy – pasterzami czy najemnikami?..

Chrystus zaprasza nas, byśmy byli pasterzami na Jego wzór. Zaangażowanymi, czułymi. mocnymi, ale bliskimi. Dobry pasterz żyje z owcami, a nie z owiec. Nie bądźmy najemnikami. Bądźmy pasterzami, bo On, Dobry Pasterz, zna nas, kocha i idzie z nami do końca...

"Ja jestem dobrym pasterzem. Dobry pasterz daje życie swoje za owce" (J 10, 11). Pasterz i najemnik. Dwie postaci. Obaj wykonują podobną pracę. Przyjmują jednak całkiem różne postawy. Pasterz za swoje owce gotów jest oddać życie. Najemnik w obliczu kłopotów ucieka...

Świat pełen jest różnych najemników. Obiecują dużo. Ale gdy nie wychodzi, gdy pojawiają się trudności, uciekają, by znów dla zysków mamić nas innymi, nowymi ideami. Chrystus nie ucieka. Jest z nami na dobre i na złe. Tylko Jemu można zaufać...

...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie troskliwej miłości Boga... Proszę o łaskę otwarcia serca na braci i siostry z innych chrześcijańskich wspólnot kościelnych.. Dziękuję za postępy na drodze ekumenicznej...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 10, 11-16, Dobry pasterz daje życie za owce

Dobry Pasterz i Jego Owce (J 10, 11-16)

Fragment Ewangelii Jana 10, 11-16 przedstawia Jezusa jako Dobrego Pasterza, który oddaje życie za swoje owce.
Ta metafora podkreśla Jego miłość, poświęcenie i troskę o tych, którzy do Niego należą.

Jezus Dobrym Pasterzem

Jezus przedstawia się jako Dobry Pasterz, który różni się od najemnika, któremu nie zależy na owcach i ucieka w obliczu niebezpieczeństwa.
Dobry Pasterz natomiast oddaje życie za owce, co oznacza najwyższą formę miłości i poświęcenia.
Jezus zna swoje owce, a one znają Jego głos, co symbolizuje głęboką, osobistą relację między Jezusem a Jego naśladowcami.

Uniwersalny wymiar zbawienia

Jezus mówi o innych owcach, które nie są z tej owczarni, ale które również musi przyprowadzić, aby była jedna owczarnia i jeden pasterz.
To odniesienie wskazuje na uniwersalny charakter zbawienia, które Chrystus ofiaruje wszystkim ludziom, niezależnie od ich pochodzenia.

Ofiara i zmartwychwstanie

Oddanie życia za owce jest aktem miłości, który prowadzi do zmartwychwstania.
Jezus dobrowolnie oddaje swoje życie, aby je odzyskać, co pokazuje Jego władzę nad życiem i śmiercią.
Ta ofiara jest ceną naszego zbawienia i wyrazem największej miłości.

Powołanie do naśladowania

Metafora Dobrego Pasterza wzywa nas do naśladowania Jezusa w miłości i trosce o innych.
Powinniśmy dbać o tych, którzy są zagubieni, słabi i potrzebujący, oraz być gotowi do poświęceń dla dobra wspólnoty.

Podsumowując, fragment z Ewangelii Jana ukazuje Jezusa jako Dobrego Pasterza, który z miłości oddaje życie za swoje owce, zna je osobiście i pragnie zgromadzić wszystkich ludzi w jednej owczarni.
Ta ofiara jest wyrazem Jego miłości i zaproszeniem do naśladowania Go w trosce o innych.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THURSDAY, Feast of St. Stanislaus, bishop and martyr, the main patron saint of Poland

GOSPEL - J 10, 11-16 (The good shepherd gives his life for the sheep)

Jesus said to the Pharisees: "I am the good shepherd. The good shepherd gives his life for the sheep. But the hireling, who is not the shepherd, whose sheep do not belong, sees the wolf coming, leaves the sheep and runs away, and the wolf snatches them and scatters them. The hireling runs away
because he is a hireling and does not care about the sheep.
I am the good shepherd and I know my sheep, and mine know me, just as the Father knows me and I know the Father. I lay down my life for the sheep.
I have other sheep that are not of this fold. I must bring them also, and they will hear my voice, and there will be one fold, one shepherd".

MEDITATION

Jesus is a shepherd. Not a mercenary, a farmer or even a caretaker. He is someone for whom the sheep are the most important. Someone who cares not only about whether they have something to eat, but also about their safety, comfort and well-being...

Sheep are known for following their shepherd with blind trust. They know his voice, trust his decisions and feel safest with him. They entrust their lives to him, even though they are unable to know his plans or understand his decisions...

Jesus says: "I am the good shepherd". Not "some kind", but "good". He is ready to give his life for his sheep. He does not reject them if they stray or are unruly. He also wants to welcome and care for those who do not know him or reject him...

"I lay down my life for the sheep" (Jn 10:15b). In his often figurative teaching, Jesus used allegory, where each element of the image he presented was embedded in a world well-known to his listeners...

When Jesus chose the Apostles, he compared this choice to two professions: fishermen and shepherds. They knew well what these professions entailed: patience and the ability to wait. Courage was also necessary: ??the shepherd had to defend the flock from predators, and the fisherman had to wait out
the storm at sea. The fisherman had to be able to sail out into the deep, and the shepherd had to know which path led to green pastures...

Jesus considers sacrifice and dedication to be the most important features, that is, the willingness to defend the sheep at the cost of his life. A good Shepherd, not a mercenary, knows his sheep, gives his life for them, because he cares about them and loves them...

Jesus argues with the leaders of the people, who are not good shepherds, but turn out to be mercenaries. A great miracle has taken place. A man blind from birth regained his sight, which they do not want to acknowledge...

A good shepherd differs from a mercenary in that he gives life in a double sense: he multiplies life and goodness, and sometimes, imitating Christ, he sacrifices himself. The image of the coming wolf reveals who is who...

The basic characteristic of a good shepherd is courage and love and standing up for his sheep. Every era has its threats (wolves). Sometimes named specifically, but more often anonymous: mentality, a false model of man or prevailing fashions...

One flock and a shepherd. We have difficulty relating this image to the reality of divided Christianity. Too often we treat it as an image of struggle and victory, of defeating others, and not of creating one people of Christ. We still have a long way to go to ecumenism...

Christ not only knows his sheep - he gives his life for them. He protects, seeks, leads. He does not leave when the wolf comes, because he really cares. But there are others. Mercenaries. People who are not interested in the sheep, but in the benefits for them. They do not create relationships. When the going gets tough, they run away. And this is a question for all of us: who are we – shepherds or mercenaries?..

Christ invites us to be shepherds in His image. Committed, sensitive. strong, but close. A good shepherd lives with the sheep, not of the sheep. Let us not be mercenaries. Let us be shepherds, because He, the Good Shepherd, knows us, loves us and goes with us to the end...

"I am the good shepherd. The good shepherd lays down his life for the sheep" (Jn 10:11). The shepherd and the mercenary. Two characters. Both do similar work. However, they adopt completely different attitudes. The shepherd is ready to give his life for his sheep. The mercenary runs away in the face
of trouble...

The world is full of different mercenaries. They promise a lot. But when it does not work out, when difficulties appear, they run away, to lure us again with other, new ideas for profit. Christ does not run away. He is with us for better or for worse. Only He can be trusted...

...Jesus, I ask for a deep experience of God's caring love... I ask for the grace to open my heart to brothers and sisters from other Christian church communities. Thank you for the progress on the ecumenical path...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 10:11-16, The Good Shepherd Gives His Life for the Sheep

The Good Shepherd and His Sheep (John 10:11-16)

The Gospel of John 10:11-16 presents Jesus as the Good Shepherd who gives his life for his sheep.
This metaphor emphasizes His love, sacrifice, and care for those who belong to Him.

Jesus the Good Shepherd

Jesus presents Himself as the Good Shepherd, who is different from the mercenary who does not care about the sheep and runs away in the face of danger.
The Good Shepherd, on the other hand, gives his life for the sheep, which means the highest form of love and sacrifice.
Jesus knows his sheep, and they know His voice, which symbolizes the deep, personal relationship between Jesus and His followers.

The universal dimension of salvation

Jesus speaks of other sheep that are not of this fold, but which he must also bring in, so that there may be one fold and one shepherd.
This reference indicates the universal nature of the salvation that Christ offers to all people, regardless of their origin.

Sacrifice and resurrection

Giving one’s life for the sheep is an act of love that leads to resurrection.
Jesus willingly gives his life in order to regain it, which shows his power over life and death.
This sacrifice is the price of our salvation and an expression of the greatest love.

The call to follow

The metaphor of the Good Shepherd calls us to follow Jesus in love and care for others.
We should care for those who are lost, weak and needy, and be ready to make sacrifices for the good of the community.

In summary, the passage from John’s Gospel presents Jesus as the Good Shepherd who, out of love, gives his life for his sheep, knows them personally,
and desires to gather all people into one fold.
This sacrifice is an expression of his love and an invitation to imitate him in caring for others.

 

 

 

Flag Counter