4 MAJA
NIEDZIELA, Trzecia Niedziela Wielkanocna EWANGELIA - J 21, 1-19 (Trzecie zjawienie się Zmartwychwstałego apostołom) Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my MEDYTACJA Jezus przygotowuje posiłek dla tych, którzy są Mu bliscy. Jego miłość przejawia się przede wszystkim w uczynkach. Nie wszyscy uczniowie są wymienieni Spotkanie przy ognisku jest pełne zażyłości i życzliwości, gdyż Jezus zwraca się do uczniów bardzo czule: „dzieci”. Z pogubionych, poranionych, być może świadomych swoich małych niewierności uczniów, Jezus na nowo tworzy wspólnotę... W Zmartwychwstaniu chodzi o to, żeby nie zamknąć Jezusa w grobie, tylko szukać tam, gdzie jest życie, między ludźmi. Wiara w Zmartwychwstanie to wiara, że Jezus jest obecny w naszej codzienności... "Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?"(J 21, 16). Dialog pokory. Przed ukrzyżowaniem Piotr pewny siebie, licząc na osobiste zdolności, deklarował gotowość na oddanie życia za Chrystusa. Teraz, po trzykrotnym zaparciu się Jezusa, całkowicie zdaje się na Miłosierdzie Boże. Jest odarty z iluzji swojej wielkości... Piotr podtrzymuje pragnienie oddania się Jezusowi, nie zniechęca się swoim grzechem, ponieważ w odróżnieniu od Judasza ma odwagę być pokornym. Teraz pokorny i ufny wzrok pierwszego papieża mówi: "Panie, Ty wszystko wiesz" (J 21, 17)... Cudowny połów ryb nad jeziorem jest obrazem Kościoła, która wypełnia swoją misję ‘pójścia na cały świat’ i pozyskiwania – ‘łowienia’ – nowych uczniów dla wspólnoty wierzących. Apostołowie doświadczają tego, że mogą przyprowadzić nowych uczniów do wspólnoty tylko, jeśli Pan jest pośród nich i działają na Jego słowo. Nie zdołają tego dokonać własną mocą i w swoim imieniu... Scena nad jeziorem jest pełna symboli: noc słabości i grzechu – poranek zmartwychwstania i życia; chleb i ryba – Eucharystia, która jest pokarmem życia dla uczniów; obecność Jezusa można rozpoznać w codzienności po znakach i owocach, jakie przynoszą... Uczniowie ‘tej nocy’ nic nie złowili. Każdy dzień, w którym nie spotykamy Jezusa pozostaje nocą. Jesteśmy w świecie, w którym nie rozpoznajemy obecnego Boga. Ta noc staje się dniem otwarcia uszu i oczu na spotkania ze Zmartwychwstałym, kiedy słuchamy Jego Słowa i dzielimy chleb z braćmi... Uczniowie znów łowią ryby. Wracają do starego życia i próbują odnaleźć się w rzeczywistości po traumie Wielkim Piątku. W ich 'monotonnej codzienności' pojawia się Zmartwychwstały. Nie w świątyni, nie na górze, ale na brzegu ich zwykłego dnia, kiedy są głodni, zmęczeni i nic im nie wychodzi... Chrystus nie rezygnuje z człowieka, nawet jeśli ten już dawno zrezygnował z siebie. Piotr wraca do łowienia ryb, być może zrezygnowany, może pogodzony Jezus powierzył Piotrowi misję. Nie ma wyrzutów, jest tylko: „Paś owce moje”, czyli: „Ufam ci, choć zawiodłeś. Kocham cię, choć się zaparłeś. Potrzebuję cię, mimo twojej słabości”... Piotr był pierwszym wśród apostołów. Został powołany przez Jezusa, towarzyszył Mu przez trzy lata, będąc świadkiem Jego słów i związanych z Nim zdarzeń. Był zafascynowany Jezusem i przywiązany do Niego. Zawsze był też pierwszy w deklarowaniu Jezusowi miłości i lojalności, nawet gdyby inni mieli Go opuścić... Jezus chciał pomóc Piotrowi ze względu na niego i na misję, jaką zamierzał mu powierzyć. Ten bowiem kompletnie nie znał siebie. Żył złudzeniami na swój temat, przekonany o własnej dobroci i sile. Nie chciał słyszeć, kiedy Jezus przepowiadał mu trzykrotną zdradę. Gdy nadeszła godzina Ogrójca, w obliczu aresztowania i brutalnego potraktowania Chrystusa oraz wizji męki, wszyscy uczniowie uciekli w popłochu... Piotr w godzinie Ogrójca przeżył chwilę brutalnej prawdy. Zapierał się w żywe oczy, by cokolwiek miało go łączyć z tamtą sprawą. Dopiero pianie koguta uświadomiło mu, że jest tchórzem, który zaparł się swego umiłowanego Mistrza. Poznał prawdę o sobie... Po śmierci Jezusa dopadło Piotra zniechęcenie. Postanowił wrócić do miejsca, gdzie był, zanim Chrystus go zawołał. Jakby wszystko, co przeżył ze swym Mistrzem, można było przekreślić jednym ruchem... Jezus po Zmartwychwstaniu przyszedł nad Jezioro Galilejskie, by odnaleźć Piotra i pozostałych uczniów. Wiedział, gdzie ich szukać w zniechęceniu i kryzysie. Piotr spotkawszy żyjącego Nauczyciela, czekał na gorzkie wymówki... Gdy Jezus zapytał Piotra: „Piotrze, kochasz Mnie bardziej niż pozostali?”, był bardzo zaskoczony. Przecież Jezus znał swojego ucznia do głębi, doskonale wiedział, kogo ma przed sobą. I jakim grzesznikiem, jakim niewdzięcznikiem, okazał się ów obdarzony pełnym zaufaniem lider. Lecz skoro zadaje mu takie pytanie, znaczy, że jest nadzieja na dalszą współpracę... Chrystus powrócił do pytania „Piotrze, kochasz Mnie bardziej niż pozostali?” tyle razy, ile razy Piotr dopuścił się względem Niego zdrady. Piotr zrozumiał, kim jest. Już wiedział, że sam na sobie budować nie może ani sobie ufać. Odtąd wszystko będzie pochodziło od Boga, będzie Jego dziełem... Życie Piotra stanie się wielkim świadectwem bezwarunkowej miłości Boga do grzesznika. Piotr zaakceptował katechezę faktów. Uwierzył w miłosierdzie Chrystusa, jakiego doświadczył. Pokornie uznał swoją słabość. To dopiero stanowiło właściwą podstawę do rozwijania w sobie owego wezwania: „Pójdź za Mną!”, które usłyszał od zmartwychwstałego Chrystusa... Nie ma większej nowiny do ogłoszenia światu jak ta, że Chrystus umarł za grzeszników... ...Jezu, proszę o trwałe przeczucie w sercu, że żyjesz w mojej codzienności... Proszę o łaskę otwarcia oczu na znaki Twojej obecności pośród nas... Dziękuję za doświadczenie wspólnoty, która prowadzi do życia zmartwychwstałego... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 21, 1-19, Trzecie zjawienie się Zmartwychwstałego apostołom Komentarz do Ewangelii Jana 21, 1-19, opisującej trzecie ukazanie się Jezusa zmartwychwstałego apostołom. Kontekst Ewangelia Jana 21, 1-19 opisuje trzecie objawienie się Jezusa uczniom po Jego zmartwychwstaniu. Analiza szczegółowa 1. Nieudany połów (w. 1-3) 2. Interwencja Jezusa (w. 4-6) 3. Rozpoznanie Jezusa (w. 7-14) 4. Dialog Jezusa z Piotrem (w. 15-19) Znaczenie teologiczne 1. Prymat Piotra 2. Miłość jako podstawa posługi 3. Naśladowanie Chrystusa 4. Eucharystia Podsumowanie Ewangelia Jana 21, 1-19 jest bogata w symbolikę i teologiczne przesłanie. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SUNDAY, Third Sunday of Easter GOSPEL - J 21, 1-19 (The Third Appearance of the Risen One to the Apostles) Jesus appeared again by the Sea of ??Tiberias. And he appeared in this way: Simon Peter, Thomas called Didymus, Nathanael from Cana in Galilee, MEDITATION Jesus prepares a meal for those who are close to him. His love is shown first of all in his actions. Not all of the disciples are mentioned by name. That is why tradition says that each of us can feel invited... The meeting by the fire is full of intimacy and kindness, because Jesus addresses the disciples very tenderly: "children". From the lost, wounded disciples, perhaps aware of their small infidelities, Jesus creates a new community... The Resurrection is about not locking Jesus in a tomb, but looking where there is life, among people. Faith in the Resurrection is faith that Jesus is present "Simon, son of John, do you love me?" (Jn 21:16). Dialogue of humility. Before the crucifixion, Peter, self-confident, counting on his personal abilities, declared his readiness to give his life for Christ. Now, after denying Jesus three times, he completely relies on God's Mercy. He is stripped of the illusion of his greatness... Peter maintains his desire to devote himself to Jesus, he is not discouraged by his sin, because unlike Judas he has the courage to be humble. Now the humble and trusting gaze of the first pope says: "Lord, you know everything" (Jn 21:17)... The miraculous catch of fish on the lake is an image of the Church, which fulfills its mission of 'going into all the world' and gaining - 'catching' - new disciples for the community of believers. The Apostles experience that they can bring new disciples to the community only if the Lord is among them and they act on His word. They will not be able to do this by their own power and in their own name... The scene on the lake is full of symbols: the night of weakness and sin - the morning of resurrection and life; the bread and fish - the Eucharist, which The disciples did not catch anything 'that night'. Every day in which we do not meet Jesus remains night. We are in a world in which we do not recognize God present. This night becomes a day of opening our ears and eyes to encounters with the Risen One, when we listen to His Word and break bread with our brothers... The disciples go fishing again. They return to their old life and try to find their way in reality after the trauma of Good Friday. The Risen One appears in their 'monotonous everyday life'. Not in the temple, not on the mountain, but on the shore of their ordinary day, when they are hungry, tired and nothing works out for them... Christ does not give up on a person, even if they have long since given up on themselves. Peter returns to fishing, perhaps resigned, perhaps reconciled with the thought that he is not fit to be a disciple. However, Jesus calls him again there, in his everyday life, heals his heart, allows him to experience mercy Jesus entrusted Peter with a mission. There are no reproaches, only: "Feed my sheep", that is: "I trust you, even though you have failed. I love you, even though you have denied. I need you, despite your weakness"... Peter was the first among the apostles. He was called by Jesus, accompanied Him for three years, witnessing His words and events related to Him. He was fascinated by Jesus and attached to Him. He was also always the first to declare his love and loyalty to Jesus, even if others were to abandon Him... Jesus wanted to help Peter for his sake and for the mission he intended to entrust to him. For Peter did not know himself at all. He lived in illusions about himself, convinced of his own goodness and strength. He did not want to hear when Jesus predicted his threefold betrayal. When the hour of Gethsemane came, in the face of the arrest and brutal treatment of Christ and the vision of the passion, all the disciples fled in terror... In the hour of Gethsemane, Peter experienced a moment of brutal truth. He denied with his very eyes that anything could connect him with that matter. Only the crowing of the rooster made him realize that he was a coward who had denied his beloved Master. He learned the truth about himself... After Jesus' death, Peter was overcome with discouragement. He decided to return to the place where he had been before Christ called him. As if everything he had experienced with his Master could be erased with one move... After the Resurrection, Jesus came to the Sea of ??Galilee to find Peter and the other disciples. He knew where to look for them in times of discouragement and crisis. Having met the living Teacher, Peter waited for bitter reproaches... When Jesus asked Peter: "Peter, do you love me more than the rest?", he was very surprised. After all, Jesus knew his disciple to the core, he knew perfectly well who he had before him. And what a sinner, what an ingrate, this leader, endowed with complete trust, turned out to be. But if he asks him such Christ returned to the question "Peter, do you love me more than the rest?" as many times as Peter had betrayed Him. Peter understood who he was. Peter's life would become a great testimony of God's unconditional love for the sinner. Peter accepted the catechesis of facts. He believed in the mercy There is no greater news to proclaim to the world than that Christ died for sinners... ...Jesus, I ask for a lasting feeling in my heart that you live in my daily life... I ask for the grace to open my eyes to the signs of your presence among us... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 21:1-19, The Third Appearance of the Risen One to the Apostles A commentary on the Gospel of John 21:1-19, describing the third appearance of the resurrected Jesus to the apostles. Context The Gospel of John 21:1-19 describes the third appearance of Jesus to the disciples after His resurrection. Detailed Analysis 1. The Unsuccessful Catch (vv. 1-3) 2. Jesus' intervention (vv. 4-6) 3. Recognition of Jesus (vv. 7-14) 4. Dialogue between Jesus and Peter (vv. 15-19) Theological significance 1. The primacy of Peter 2. Love as the basis of service 3. Imitation of Christ 4. Eucharist Summary The Gospel of John 21:1-19 is rich in symbolism and theological message.
|