4 MAJA

NIEDZIELA, Trzecia Niedziela Wielkanocna

EWANGELIA - J 21, 1-19 (Trzecie zjawienie się Zmartwychwstałego apostołom)

Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my
z tobą». Wyszli więc i wsiedli do łodzi, ale tej nocy nic nie ułowili.
A gdy ranek zaświtał, Jezus stanął na brzegu. Jednakże uczniowie nie wiedzieli, że to był Jezus.
A Jezus rzekł do nich: «Dzieci, macie coś do jedzenia?»
Odpowiedzieli Mu: «Nie».
On rzekł do nich: «Zarzućcie sieć po prawej stronie łodzi, a znajdziecie». Zarzucili więc i z powodu mnóstwa ryb nie mogli jej wyciągnąć.
Powiedział więc do Piotra ów uczeń, którego Jezus miłował: «To jest Pan!» Szymon Piotr, usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę – był bowiem prawie nagi – i rzucił się wpław do jeziora. Pozostali uczniowie przypłynęli łódką, ciągnąc za sobą sieć z rybami. Od brzegu bowiem nie było daleko – tylko około dwustu łokci.
A kiedy zeszli na ląd, ujrzeli rozłożone ognisko, a na nim ułożoną rybę oraz chleb. Rzekł do nich Jezus: «Przynieście jeszcze ryb, które teraz złowiliście». Poszedł Szymon Piotr i wyciągnął na brzeg sieć pełną wielkich ryb w liczbie stu pięćdziesięciu trzech. A pomimo tak wielkiej ilości sieć nie rozerwała się. Rzekł do nich Jezus: «Chodźcie, posilcie się!» Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: «Kto Ty jesteś?», bo wiedzieli, że to jest Pan. A Jezus przyszedł, wziął chleb i podał im – podobnie i rybę.
To już trzeci raz Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał.
A gdy spożyli śniadanie, rzekł Jezus do Szymona Piotra: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie więcej aniżeli ci?»
Odpowiedział Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego: «Paś baranki moje».
I znowu, po raz drugi, powiedział do niego: «Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?»
Odparł Mu: «Tak, Panie, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego: «Paś owce moje».
Powiedział mu po raz trzeci: «Szymonie, synu Jana, czy kochasz Mnie?»
Zasmucił się Piotr, że mu po raz trzeci powiedział: «Czy kochasz Mnie?» I rzekł do Niego: «Panie, Ty wszystko wiesz, Ty wiesz, że Cię kocham».
Rzekł do niego Jezus: «Paś owce moje.
Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Gdy byłeś młodszy, opasywałeś się sam i chodziłeś, gdzie chciałeś. Ale gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje,
a inny cię opasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz».
To powiedział, aby zaznaczyć, jaką śmiercią uwielbi Boga. A wypowiedziawszy to, rzekł do niego: «Pójdź za Mną!»

MEDYTACJA

Jezus przygotowuje posiłek dla tych, którzy są Mu bliscy. Jego miłość przejawia się przede wszystkim w uczynkach. Nie wszyscy uczniowie są wymienieni
z imienia. Dlatego tradycja mówi, że każdy z nas może czuć się zaproszony...

Spotkanie przy ognisku jest pełne zażyłości i życzliwości, gdyż Jezus zwraca się do uczniów bardzo czule: „dzieci”. Z pogubionych, poranionych, być może świadomych swoich małych niewierności uczniów, Jezus na nowo tworzy wspólnotę...

W Zmartwychwstaniu chodzi o to, żeby nie zamknąć Jezusa w grobie, tylko szukać tam, gdzie jest życie, między ludźmi. Wiara w Zmartwychwstanie to wiara, że Jezus jest obecny w naszej codzienności...

"Szymonie, synu Jana, czy miłujesz Mnie?"(J 21, 16). Dialog pokory. Przed ukrzyżowaniem Piotr pewny siebie, licząc na osobiste zdolności, deklarował gotowość na oddanie życia za Chrystusa. Teraz, po trzykrotnym zaparciu się Jezusa, całkowicie zdaje się na Miłosierdzie Boże. Jest odarty z iluzji swojej wielkości...

Piotr podtrzymuje pragnienie oddania się Jezusowi, nie zniechęca się swoim grzechem, ponieważ w odróżnieniu od Judasza ma odwagę być pokornym. Teraz pokorny i ufny wzrok pierwszego papieża mówi: "Panie, Ty wszystko wiesz" (J 21, 17)...

Cudowny połów ryb nad jeziorem jest obrazem Kościoła, która wypełnia swoją misję ‘pójścia na cały świat’ i pozyskiwania – ‘łowienia’ – nowych uczniów dla wspólnoty wierzących. Apostołowie doświadczają tego, że mogą przyprowadzić nowych uczniów do wspólnoty tylko, jeśli Pan jest pośród nich i działają na Jego słowo. Nie zdołają tego dokonać własną mocą i w swoim imieniu...

Scena nad jeziorem jest pełna symboli: noc słabości i grzechu – poranek zmartwychwstania i życia; chleb i ryba – Eucharystia, która jest pokarmem życia dla uczniów; obecność Jezusa można rozpoznać w codzienności po znakach i owocach, jakie przynoszą...

Uczniowie ‘tej nocy’ nic nie złowili. Każdy dzień, w którym nie spotykamy Jezusa pozostaje nocą. Jesteśmy w świecie, w którym nie rozpoznajemy obecnego Boga. Ta noc staje się dniem otwarcia uszu i oczu na spotkania ze Zmartwychwstałym, kiedy słuchamy Jego Słowa i dzielimy chleb z braćmi...

Uczniowie znów łowią ryby. Wracają do starego życia i próbują odnaleźć się w rzeczywistości po traumie Wielkim Piątku. W ich 'monotonnej codzienności' pojawia się Zmartwychwstały. Nie w świątyni, nie na górze, ale na brzegu ich zwykłego dnia, kiedy są głodni, zmęczeni i nic im nie wychodzi...

Chrystus nie rezygnuje z człowieka, nawet jeśli ten już dawno zrezygnował z siebie. Piotr wraca do łowienia ryb, być może zrezygnowany, może pogodzony
z myślą, że na ucznia nie nadaje się. Jednak Jezus właśnie tam, w jego codzienności, ponownie go powołuje, uzdrawia jego serce, daje mu doświadczyć miłosierdzia przez trzykrotne pytanie: „czy miłujesz Mnie?”...

Jezus powierzył Piotrowi misję. Nie ma wyrzutów, jest tylko: „Paś owce moje”, czyli: „Ufam ci, choć zawiodłeś. Kocham cię, choć się zaparłeś. Potrzebuję cię, mimo twojej słabości”...

Piotr był pierwszym wśród apostołów. Został powołany przez Jezusa, towarzyszył Mu przez trzy lata, będąc świadkiem Jego słów i związanych z Nim zdarzeń. Był zafascynowany Jezusem i przywiązany do Niego. Zawsze był też pierwszy w deklarowaniu Jezusowi miłości i lojalności, nawet gdyby inni mieli Go opuścić...

Jezus chciał pomóc Piotrowi ze względu na niego i na misję, jaką zamierzał mu powierzyć. Ten bowiem kompletnie nie znał siebie. Żył złudzeniami na swój temat, przekonany o własnej dobroci i sile. Nie chciał słyszeć, kiedy Jezus przepowiadał mu trzykrotną zdradę. Gdy nadeszła godzina Ogrójca, w obliczu aresztowania i brutalnego potraktowania Chrystusa oraz wizji męki, wszyscy uczniowie uciekli w popłochu...

Piotr w godzinie Ogrójca przeżył chwilę brutalnej prawdy. Zapierał się w żywe oczy, by cokolwiek miało go łączyć z tamtą sprawą. Dopiero pianie koguta uświadomiło mu, że jest tchórzem, który zaparł się swego umiłowanego Mistrza. Poznał prawdę o sobie...

Po śmierci Jezusa dopadło Piotra zniechęcenie. Postanowił wrócić do miejsca, gdzie był, zanim Chrystus go zawołał. Jakby wszystko, co przeżył ze swym Mistrzem, można było przekreślić jednym ruchem...

Jezus po Zmartwychwstaniu przyszedł nad Jezioro Galilejskie, by odnaleźć Piotra i pozostałych uczniów. Wiedział, gdzie ich szukać w zniechęceniu i kryzysie. Piotr spotkawszy żyjącego Nauczyciela, czekał na gorzkie wymówki...

Gdy Jezus zapytał Piotra: „Piotrze, kochasz Mnie bardziej niż pozostali?”, był bardzo zaskoczony. Przecież Jezus znał swojego ucznia do głębi, doskonale wiedział, kogo ma przed sobą. I jakim grzesznikiem, jakim niewdzięcznikiem, okazał się ów obdarzony pełnym zaufaniem lider. Lecz skoro zadaje mu takie pytanie, znaczy, że jest nadzieja na dalszą współpracę...

Chrystus powrócił do pytania „Piotrze, kochasz Mnie bardziej niż pozostali?” tyle razy, ile razy Piotr dopuścił się względem Niego zdrady. Piotr zrozumiał, kim jest. Już wiedział, że sam na sobie budować nie może ani sobie ufać. Odtąd wszystko będzie pochodziło od Boga, będzie Jego dziełem...

Życie Piotra stanie się wielkim świadectwem bezwarunkowej miłości Boga do grzesznika. Piotr zaakceptował katechezę faktów. Uwierzył w miłosierdzie Chrystusa, jakiego doświadczył. Pokornie uznał swoją słabość. To dopiero stanowiło właściwą podstawę do rozwijania w sobie owego wezwania: „Pójdź za Mną!”, które usłyszał od zmartwychwstałego Chrystusa...

Nie ma większej nowiny do ogłoszenia światu jak ta, że Chrystus umarł za grzeszników...

...Jezu, proszę o trwałe przeczucie w sercu, że żyjesz w mojej codzienności... Proszę o łaskę otwarcia oczu na znaki Twojej obecności pośród nas... Dziękuję za doświadczenie wspólnoty, która prowadzi do życia zmartwychwstałego...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 21, 1-19, Trzecie zjawienie się Zmartwychwstałego apostołom

Komentarz do Ewangelii Jana 21, 1-19, opisującej trzecie ukazanie się Jezusa zmartwychwstałego apostołom.

Kontekst

Ewangelia Jana 21, 1-19 opisuje trzecie objawienie się Jezusa uczniom po Jego zmartwychwstaniu.
Dzieje się to nad Morzem Tyberiadzkim, gdzie Piotr i inni uczniowie wracają do łowienia ryb.
To spotkanie jest pełne symboliki i ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia roli Piotra w Kościele.

Analiza szczegółowa

1. Nieudany połów (w. 1-3)
Uczniowie, w tym Piotr, Tomasz, Natanael, synowie Zebedeusza i dwóch innych, wracają do swojego dawnego zajęcia – łowienia ryb.
Całą noc pracują bezskutecznie.
Ten nieudany połów może symbolizować wysiłki ludzkie bez Bożej pomocy.

2. Interwencja Jezusa (w. 4-6)
O świcie Jezus staje na brzegu, ale uczniowie Go nie rozpoznają.
Jezus pyta ich, czy mają coś do jedzenia, a gdy odpowiadają przecząco, nakazuje im zarzucić sieć po prawej stronie łodzi.
Posłuszni Jego słowom, uczniowie łowią tak wielką ilość ryb, że nie mogą wyciągnąć sieci.
Ten cudowny połów ryb symbolizuje obfitość łaski Bożej i skuteczność działania z Chrystusem.

3. Rozpoznanie Jezusa (w. 7-14)
Uczeń, którego Jezus miłował, rozpoznaje Pana i mówi o tym Piotrowi.
Piotr, słysząc to, przepasuje się i rzuca się do wody, aby jak najszybciej dotrzeć do Jezusa.
Pozostali uczniowie dopływają łodzią, ciągnąc sieć pełną ryb.
Na brzegu czeka na nich przygotowane przez Jezusa ognisko z rybą i chlebem.
Jezus zaprasza ich na śniadanie.
Ten posiłek jest kolejnym momentem rozpoznania i umocnienia wiary uczniów.

4. Dialog Jezusa z Piotrem (w. 15-19)
Po śniadaniu Jezus trzykrotnie pyta Piotra, czy Go miłuje, dając mu w ten sposób szansę odpokutowania za trzykrotne zaparcie się Go podczas męki.
Za każdym razem, gdy Piotr wyznaje swoją miłość, Jezus powierza mu misję pasterską: "Paś baranki moje", "Paś owce moje".
To powierzenie misji Piotrowi jest kluczowe dla zrozumienia jego roli jako głowy Kościoła.
Jezus wskazuje również na przyszłą męczeńską śmierć Piotra, mówiąc: "Gdy się zestarzejesz, wyciągniesz ręce swoje, a inny cię przepasze i poprowadzi, dokąd nie chcesz".
Na koniec Jezus wzywa Piotra: "Pójdź za Mną!".

Znaczenie teologiczne

1. Prymat Piotra
Fragment ten potwierdza prymat Piotra w Kościele.
Jezus powierza mu rolę pasterza, co oznacza władzę i odpowiedzialność za cały Kościół.
Trzykrotne pytanie o miłość i powierzenie misji pasterskiej jest symbolicznym odwróceniem trzykrotnego zaparcia się Piotra.

2. Miłość jako podstawa posługi
Jezus podkreśla, że miłość do Niego jest podstawą posługi pasterskiej Piotra.
Posługa w Kościele powinna wynikać z głębokiej relacji z Chrystusem.

3. Naśladowanie Chrystusa
Wezwanie "Pójdź za Mną!" jest zaproszeniem do naśladowania Chrystusa, nawet za cenę cierpienia i ofiary.
Piotr ma iść za Jezusem aż do męczeńskiej śmierci.

4. Eucharystia
Śniadanie przygotowane przez Jezusa na brzegu może być interpretowane jako zapowiedź Eucharystii, w której Jezus karmi swoich uczniów Ciałem i Krwią.

Podsumowanie

Ewangelia Jana 21, 1-19 jest bogata w symbolikę i teologiczne przesłanie.
Opisuje ona trzecie objawienie się Jezusa zmartwychwstałego uczniom, cudowny połów ryb, umocnienie wiary uczniów oraz powierzenie Piotrowi misji pasterskiej.
Fragment ten podkreśla prymat Piotra, miłość jako podstawę posługi oraz wezwanie do naśladowania Chrystusa.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Third Sunday of Easter

GOSPEL - J 21, 1-19 (The Third Appearance of the Risen One to the Apostles)

Jesus appeared again by the Sea of ??Tiberias. And he appeared in this way: Simon Peter, Thomas called Didymus, Nathanael from Cana in Galilee,
the sons of Zebedee, and two others of his disciples were together. Simon Peter said to them, "I am going fishing." They answered him, "We also will go with you." So they went out and got into a boat, but that night they caught nothing.
And when the morning broke, Jesus stood on the shore. But the disciples did not know that it was Jesus.
And Jesus said to them, "Children, have you anything to eat?"
And they answered him, "No."
He said to them, “Cast the net on the right side of the boat, and you will find it.” So they cast it, but they could not pull it in because of the multitude of fish.
So that disciple whom Jesus loved said to Peter, “It is the Lord!” When Simon Peter heard that it was the Lord, he put on his outer garment (for he was almost naked) and swam into the lake. The other disciples came in the boat, dragging the net full of fish after them. For it was not far from the shore, only about two hundred cubits.
And when they had gone ashore, they saw a fire laid out, with fish laid on it, and bread. Jesus said to them, “Bring some of the fish which you have now caught.” Simon Peter went and dragged the net ashore full of one hundred and fifty-three large fish. And although there were so many, the net was not torn. Jesus said to them, “Come and eat.” None of the disciples dared to ask him, "Who are you?" because they knew it was the Lord. And Jesus came, took bread, and gave it to them, and likewise the fish.
This was the third time that Jesus appeared to the disciples after he had risen from the dead.
And when they had eaten breakfast, Jesus said to Simon Peter, "Simon, son of John, do you love me more than these?"
He answered him, "Yes, Lord; you know that I love you."
He said to him, "Feed my lambs."
Again, the second time, he said to him, "Simon, son of John, do you love me?"
He said to him, "Yes, Lord; you know that I love you."
He said to him, "Feed my sheep."
He said to him the third time, "Simon, son of John, do you love me?"
Peter was grieved because he had said to him the third time, "Do you love me?" And he said to him, "Lord, you know everything; you know that I love you."
Jesus said to him, "Feed my sheep.
Truly, truly, I say to you, when you were younger, you used to gird yourself and go wherever you wanted. But when you are old, you will stretch out your hands, and another will gird you and lead you where you do not want to go."
He said this to indicate by what kind of death he would glorify God. And after he had said this, he said to him, "Follow me!"

MEDITATION

Jesus prepares a meal for those who are close to him. His love is shown first of all in his actions. Not all of the disciples are mentioned by name. That is why tradition says that each of us can feel invited...

The meeting by the fire is full of intimacy and kindness, because Jesus addresses the disciples very tenderly: "children". From the lost, wounded disciples, perhaps aware of their small infidelities, Jesus creates a new community...

The Resurrection is about not locking Jesus in a tomb, but looking where there is life, among people. Faith in the Resurrection is faith that Jesus is present
in our everyday life...

"Simon, son of John, do you love me?" (Jn 21:16). Dialogue of humility. Before the crucifixion, Peter, self-confident, counting on his personal abilities, declared his readiness to give his life for Christ. Now, after denying Jesus three times, he completely relies on God's Mercy. He is stripped of the illusion of his greatness...

Peter maintains his desire to devote himself to Jesus, he is not discouraged by his sin, because unlike Judas he has the courage to be humble. Now the humble and trusting gaze of the first pope says: "Lord, you know everything" (Jn 21:17)...

The miraculous catch of fish on the lake is an image of the Church, which fulfills its mission of 'going into all the world' and gaining - 'catching' - new disciples for the community of believers. The Apostles experience that they can bring new disciples to the community only if the Lord is among them and they act on His word. They will not be able to do this by their own power and in their own name...

The scene on the lake is full of symbols: the night of weakness and sin - the morning of resurrection and life; the bread and fish - the Eucharist, which
is the food of life for the disciples; Jesus' presence can be recognized in everyday life by the signs and fruits they bring...

The disciples did not catch anything 'that night'. Every day in which we do not meet Jesus remains night. We are in a world in which we do not recognize God present. This night becomes a day of opening our ears and eyes to encounters with the Risen One, when we listen to His Word and break bread with our brothers...

The disciples go fishing again. They return to their old life and try to find their way in reality after the trauma of Good Friday. The Risen One appears in their 'monotonous everyday life'. Not in the temple, not on the mountain, but on the shore of their ordinary day, when they are hungry, tired and nothing works out for them...

Christ does not give up on a person, even if they have long since given up on themselves. Peter returns to fishing, perhaps resigned, perhaps reconciled with the thought that he is not fit to be a disciple. However, Jesus calls him again there, in his everyday life, heals his heart, allows him to experience mercy
by asking three times: "do you love me?"...

Jesus entrusted Peter with a mission. There are no reproaches, only: "Feed my sheep", that is: "I trust you, even though you have failed. I love you, even though you have denied. I need you, despite your weakness"...

Peter was the first among the apostles. He was called by Jesus, accompanied Him for three years, witnessing His words and events related to Him. He was fascinated by Jesus and attached to Him. He was also always the first to declare his love and loyalty to Jesus, even if others were to abandon Him...

Jesus wanted to help Peter for his sake and for the mission he intended to entrust to him. For Peter did not know himself at all. He lived in illusions about himself, convinced of his own goodness and strength. He did not want to hear when Jesus predicted his threefold betrayal. When the hour of Gethsemane came, in the face of the arrest and brutal treatment of Christ and the vision of the passion, all the disciples fled in terror...

In the hour of Gethsemane, Peter experienced a moment of brutal truth. He denied with his very eyes that anything could connect him with that matter. Only the crowing of the rooster made him realize that he was a coward who had denied his beloved Master. He learned the truth about himself...

After Jesus' death, Peter was overcome with discouragement. He decided to return to the place where he had been before Christ called him. As if everything he had experienced with his Master could be erased with one move...

After the Resurrection, Jesus came to the Sea of ??Galilee to find Peter and the other disciples. He knew where to look for them in times of discouragement and crisis. Having met the living Teacher, Peter waited for bitter reproaches...

When Jesus asked Peter: "Peter, do you love me more than the rest?", he was very surprised. After all, Jesus knew his disciple to the core, he knew perfectly well who he had before him. And what a sinner, what an ingrate, this leader, endowed with complete trust, turned out to be. But if he asks him such
a question, it means that there is hope for further cooperation...

Christ returned to the question "Peter, do you love me more than the rest?" as many times as Peter had betrayed Him. Peter understood who he was.
He already knew that he could not build on himself or trust himself. From then on, everything would come from God, would be His work...

Peter's life would become a great testimony of God's unconditional love for the sinner. Peter accepted the catechesis of facts. He believed in the mercy
of Christ that he had experienced. He humbly acknowledged his weakness. Only then was he able to develop the call: “Follow me!” that he heard from
the Risen Christ...

There is no greater news to proclaim to the world than that Christ died for sinners...

...Jesus, I ask for a lasting feeling in my heart that you live in my daily life... I ask for the grace to open my eyes to the signs of your presence among us...
I thank you for the experience of community that leads to the resurrected life...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 21:1-19, The Third Appearance of the Risen One to the Apostles

A commentary on the Gospel of John 21:1-19, describing the third appearance of the resurrected Jesus to the apostles.

Context

The Gospel of John 21:1-19 describes the third appearance of Jesus to the disciples after His resurrection.
It takes place at the Sea of ??Tiberias, where Peter and the other disciples return to fishing.
This encounter is full of symbolism and is crucial to understanding Peter's role in the Church.

Detailed Analysis

1. The Unsuccessful Catch (vv. 1-3)
The disciples, including Peter, Thomas, Nathanael, the sons of Zebedee, and two others, return to their former occupation of fishing.
They work all night without success.
This unsuccessful catch may symbolize human efforts without God's help.

2. Jesus' intervention (vv. 4-6)
At dawn, Jesus stands on the shore, but the disciples do not recognize Him.
Jesus asks them if they have anything to eat, and when they answer negatively, he orders them to cast the net on the right side of the boat.
Obedient to His words, the disciples catch such a large number of fish that they cannot pull the net out.
This miraculous catch of fish symbolizes the abundance of God's grace and the effectiveness of action with Christ.

3. Recognition of Jesus (vv. 7-14)
The disciple whom Jesus loved recognizes the Lord and tells Peter about it.
Peter, hearing this, girds himself and throws himself into the water to reach Jesus as quickly as possible.
The other disciples arrive in the boat, pulling the net full of fish.
On the shore, a campfire prepared by Jesus with fish and bread awaits them.
Jesus invites them to breakfast.
This meal is another moment of recognition and strengthening of the disciples’ faith.

4. Dialogue between Jesus and Peter (vv. 15-19)
After breakfast, Jesus asks Peter three times if he loves him, thus giving him a chance to repent for his three denials during his suffering.
Each time Peter confesses his love, Jesus entrusts him with the pastoral mission: “Feed my lambs,” “Feed my sheep.”
This entrustment of the mission to Peter is crucial to understanding his role as head of the Church.
Jesus also points to Peter’s future martyrdom, saying: “When you are old, you will stretch out your hands, and another will gird you and lead you where you do not wish to go.”
Finally, Jesus calls Peter: “Follow me!”

Theological significance

1. The primacy of Peter
This passage confirms the primacy of Peter in the Church.
Jesus entrusts him with the role of shepherd, which means authority and responsibility for the entire Church.
The threefold question about love and entrusting the pastoral mission is a symbolic reversal of Peter's threefold denial.

2. Love as the basis of service
Jesus emphasizes that love for Him is the basis of Peter's pastoral service.
Service in the Church should result from a deep relationship with Christ.

3. Imitation of Christ
The call "Follow me!" is an invitation to imitate Christ, even at the cost of suffering and sacrifice.
Peter is to follow Jesus until his martyrdom.

4. Eucharist
The breakfast prepared by Jesus on the shore can be interpreted as a foreshadowing of the Eucharist, in which Jesus feeds his disciples with the Body and Blood.

Summary

The Gospel of John 21:1-19 is rich in symbolism and theological message.
It describes the third appearance of the resurrected Jesus to the disciples, the miraculous catch of fish, the strengthening of the disciples' faith, and the entrusting of the pastoral mission to Peter. This fragment emphasizes the primacy of Peter, love as the basis of service, and the call to follow Christ.


 

 

Flag Counter