3 MAJA
SOBOTA, Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski EWANGELIA - J 19, 25-27 (Oto Matka twoja) Obok krzyża Jezusa stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. MEDYTACJA W chwili śmierci człowiek zajmuje się sprawami najważniejszymi. Jezus powierza swej Matce umiłowanego ucznia. Każdy z nas jest również Jego umiłowanym uczniem i nas również Jezus oddaje w opiekę Maryi. Mamy więc w niebie nie tylko Ojca, lecz także Matkę... Już we wczesnochrześcijańskiej tradycji Jan symbolizował cały Kościół. Maryja jest zatem Matką nie tylko każdego z nas, ale całej wspólnoty wierzących – Matką Kościoła. Towarzyszyła w Wieczerniku rodzącemu się Kościołowi i towarzyszy mu teraz... Jan wziął Maryję do siebie. Nie tylko przyjął Ją fizycznie do swojego domu, ale też przyjął Ją do swego serca i swojej rzeczywistości. Stała się uczestniczką jego codzienności, całego życia... Wpatrujemy się dzisiaj w stojących pod krzyżem Jezusa: Maryję i Apostoła Jana. Podczas rozważania Ewangelii opisującej relacje Jezusa z Jego Matką dostrzegamy niezwykłą więź i porozumienie między nimi... Kiedy przypomnimy sobie powierzchownie szorstkie zachowanie Syna w Kanie Galilejskiej, zauważyć możemy, że skutkuje ono pełnym zaufaniem Maryi, Bliskość i więź jaka łączyła Jezusa z Maryją i Jezusa z Janem stworzyła zupełnie nową więź między Janem i Maryją. Czyli o jakości naszych relacji, przyjaźni, więzi rodzinnych, decyduje głębia naszej relacji z Jezusem... Ewangelista prowadzi nas dzisiaj na Golgotę, pod krzyż Jezusa. Jesteśmy zachęcani, aby przyjąć dar Matki i ‘wziąć Ją do siebie’. Ten krótki fragment Wiara nie jest nam narzucona. Nie jesteśmy do niczego przymuszeni. Można bowiem ‘stać obok’ wielu rzeczywistości duchowych i przegapiać ich znaczenie Jezus zachęca nas do tego w ‘tej godzinie’, wzywając do uważności, do odwagi i powierzenia się. ‘Ta godzina’, to także godzina krzyża. Zwykle bronimy się przed nim, uciekamy od cierpienia i wysiłku. Naśladowanie Chrystusa to jednak także doświadczenie tego, co On doświadczał... Poznajemy Maryję ze względu na Jezusa, w relacjach rodzinnych, potem w kontekście realizowanej przez Niego misji głoszenia miłości Ojca, w męce śmierci Scena pod krzyżem w ujęciu Janowym ukazuje zamysł i działanie Boga w przyjęciu Kościoła przez Izrael i Izraela przez Kościół. Akt 'zabrania do siebie', do swojej własności, sugeruje wprowadzenie Izraela i dziedzictwa działania Boga w jego historii w wewnętrzne doświadczenie Kościoła. W Maryi, w Ewangelii, Bóg objawia Siebie... ...Jezu, proszę o łaskę miłowania Ciebie tak, jak miłowała Cię Maryja... Proszę o łaskę odwagi spojrzenia na krzyż i przyjęcia go... Dziękuję za tych, którzy są dla mnie wsparciem w trudnych chwilach... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 19, 25-27, Oto Matka twoja W Ewangelii Jana 19, 25-27 czytamy o scenie pod krzyżem, gdzie Jezus powierza swoją Matkę umiłowanemu uczniowi. Kontekst sceny W momencie ukrzyżowania, pod krzyżem Jezusa stoją Jego Matka, siostra Matki, Maria, żona Kleofasa, oraz Maria Magdalena. Słowa Jezusa Jezus, widząc Matkę i ucznia, wypowiada znamienne słowa: "Niewiasto, oto syn Twój!" 1. "Niewiasto" 2. "Oto syn Twój!" 3. "Oto Matka twoja!" Znaczenie teologiczne Ten fragment Ewangelii ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia roli Maryi w Kościele: 1. Macierzyństwo Maryi 2. Jedność Kościoła 3. Współpraca w dziele zbawienia Implikacje dla życia chrześcijańskiego Dla każdego chrześcijanina, słowa Jezusa "Oto Matka twoja" są zaproszeniem do: 1. Przyjęcia Maryi jako Matki 2. Życia w jedności z Kościołem 3. Naśladowania cnót Maryi Podsumowując, Ewangelia Jana 19, 25-27 ukazuje Maryję jako Matkę Kościoła, której opiece zostają powierzeni wszyscy uczniowie Chrystusa. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SATURDAY, Feast of the Blessed Virgin Mary, Queen of Poland GOSPEL - J 19, 25-27 (Behold your Mother) Next to the cross of Jesus stood his mother and his mother's sister, Mary the wife of Cleophas, and Mary Magdalene. MEDITATION At the moment of death, a person is concerned with the most important matters. Jesus entrusts his beloved disciple to his Mother. Each of us is also his beloved disciple and Jesus also entrusts us to the care of Mary. So in heaven we have not only a Father, but also a Mother... Already in the early Christian tradition, John symbolized the entire Church. Mary is therefore the Mother not only of each of us, but of the entire community of believers – the Mother of the Church. She accompanied the nascent Church in the Cenacle and she accompanies it now... John took Mary to himself. He not only physically accepted her into his home, but also accepted her into his heart and his reality. She became a participant Today we gaze upon those standing under the cross of Jesus: Mary and the Apostle John. While meditating on the Gospel describing the relationship between Jesus and His Mother, we see an extraordinary bond and understanding between them... When we recall the superficially rough behavior of the Son in Cana of Galilee, we can see that it results in Mary's full trust and, consequently, the miracle The closeness and bond that connected Jesus with Mary and Jesus with John created a completely new bond between John and Mary. In other words, The evangelist leads us today to Golgotha, to the cross of Jesus. We are encouraged to accept the gift of the Mother and 'take her to yourself'. This short fragment from the most dramatic event in the history of the world reminds us that in the world of the spirit, nothing happens without a final decision of man... Faith is not imposed on us. We are not forced to do anything. After all, one can 'stand by' many spiritual realities and miss their meaning and significance. Today we are called to accept the gift, to 'take to yourself' the Mother. Marian devotion is not sentimentalism and shallowness. This is an expression of great spiritual maturity... Jesus encourages us to do this in 'this hour', calling for attentiveness, courage and self-confidence. 'This hour' is also the hour of the cross. Usually we defend ourselves against it, we flee from suffering and effort. Imitating Christ, however, is also experiencing what He experienced... We get to know Mary because of Jesus, in family relationships, then in the context of the mission He carried out to proclaim the Father's love, in the suffering of death and resurrection. In Mary, all of Israel becomes present as the Bride of the Lord of hosts, in her the idea of ??cooperation with God, of knowing Him, The scene under the cross in John's approach shows God's plan and action in accepting the Church by Israel and Israel by the Church. The act of 'taking to oneself', into one's own, suggests introducing Israel and the legacy of God's action in its history into the inner experience of the Church. In Mary, ...Jesus, I ask for the grace to love You as Mary loved You... I ask for the grace to have the courage to look at the cross and accept it... I thank you for those who support me in difficult moments... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 19:25-27, Behold, your mother In the Gospel of John 19:25-27 we read about the scene at the foot of the cross, where Jesus entrusts his Mother to the beloved disciple. Context of the scene At the moment of the crucifixion, under the cross of Jesus stand his Mother, his Mother's sister, Mary, wife of Cleophas, and Mary Magdalene. Jesus' words Seeing the Mother and the disciple, Jesus utters the significant words: "Woman, behold, your son!" These words have a profound meaning: 1. "Woman" 2. "Behold your son!" 3. "Behold your Mother!" Theological Significance This Gospel passage is crucial for understanding Mary’s role in the Church: 1. Mary’s Motherhood 2. The Unity of the Church 3. Cooperation in the work of salvation Implications for Christian life For every Christian, Jesus’ words, “Behold, your Mother,” are an invitation to: 1. Accept Mary as Mother 2. Living in unity with the Church 3. Imitating the virtues of Mary In summary, the Gospel of John 19:25-27 presents Mary as the Mother of the Church, to whose care all the disciples of Christ are entrusted.
|