3 MAJA

SOBOTA, Uroczystość Najświętszej Maryi Panny, Królowej Polski

EWANGELIA - J 19, 25-27 (Oto Matka twoja)

Obok krzyża Jezusa stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena.
Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja».
I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.

MEDYTACJA

W chwili śmierci człowiek zajmuje się sprawami najważniejszymi. Jezus powierza swej Matce umiłowanego ucznia. Każdy z nas jest również Jego umiłowanym uczniem i nas również Jezus oddaje w opiekę Maryi. Mamy więc w niebie nie tylko Ojca, lecz także Matkę...

Już we wczesnochrześcijańskiej tradycji Jan symbolizował cały Kościół. Maryja jest zatem Matką nie tylko każdego z nas, ale całej wspólnoty wierzących – Matką Kościoła. Towarzyszyła w Wieczerniku rodzącemu się Kościołowi i towarzyszy mu teraz...

Jan wziął Maryję do siebie. Nie tylko przyjął Ją fizycznie do swojego domu, ale też przyjął Ją do swego serca i swojej rzeczywistości. Stała się uczestniczką jego codzienności, całego życia...

Wpatrujemy się dzisiaj w stojących pod krzyżem Jezusa: Maryję i Apostoła Jana. Podczas rozważania Ewangelii opisującej relacje Jezusa z Jego Matką dostrzegamy niezwykłą więź i porozumienie między nimi...

Kiedy przypomnimy sobie powierzchownie szorstkie zachowanie Syna w Kanie Galilejskiej, zauważyć możemy, że skutkuje ono pełnym zaufaniem Maryi,
a w konsekwencji cudem przemiany wody w wino. Podobnie rzecz ma się z Janem, nazywanym umiłowanym uczniem Jezusa. To przecież on mimo młodego wieku podczas połowu nad jeziorem Galilejskim jako jedyny rozpoznał Zmartwychwstałego...

Bliskość i więź jaka łączyła Jezusa z Maryją i Jezusa z Janem stworzyła zupełnie nową więź między Janem i Maryją. Czyli o jakości naszych relacji, przyjaźni, więzi rodzinnych, decyduje głębia naszej relacji z Jezusem...

Ewangelista prowadzi nas dzisiaj na Golgotę, pod krzyż Jezusa. Jesteśmy zachęcani, aby przyjąć dar Matki i ‘wziąć Ją do siebie’. Ten krótki fragment
z najbardziej dramatycznego wydarzenia w dziejach świata przypomina nam, że w świecie ducha nic nie dzieje się bez ostatecznej decyzji człowieka...

Wiara nie jest nam narzucona. Nie jesteśmy do niczego przymuszeni. Można bowiem ‘stać obok’ wielu rzeczywistości duchowych i przegapiać ich znaczenie
i sens. Dzisiaj jesteśmy wezwani do przyjęcia daru, ‘wzięcia do siebie’ Matki. Pobożność maryjna to nie ckliwość i miałkość. To wyraz wielkiej dojrzałości duchowej...

Jezus zachęca nas do tego w ‘tej godzinie’, wzywając do uważności, do odwagi i powierzenia się. ‘Ta godzina’, to także godzina krzyża. Zwykle bronimy się przed nim, uciekamy od cierpienia i wysiłku. Naśladowanie Chrystusa to jednak także doświadczenie tego, co On doświadczał...

Poznajemy Maryję ze względu na Jezusa, w relacjach rodzinnych, potem w kontekście realizowanej przez Niego misji głoszenia miłości Ojca, w męce śmierci
i w zmartwychwstaniu. W Maryi uobecnia się cały Izrael jako Oblubienica Pana Zastępów, w Niej przywołana jest idea współpracy z Bogiem, poznania Go, bliskości...

Scena pod krzyżem w ujęciu Janowym ukazuje zamysł i działanie Boga w przyjęciu Kościoła przez Izrael i Izraela przez Kościół. Akt 'zabrania do siebie', do swojej własności, sugeruje wprowadzenie Izraela i dziedzictwa działania Boga w jego historii w wewnętrzne doświadczenie Kościoła. W Maryi, w Ewangelii, Bóg objawia Siebie...

...Jezu, proszę o łaskę miłowania Ciebie tak, jak miłowała Cię Maryja... Proszę o łaskę odwagi spojrzenia na krzyż i przyjęcia go... Dziękuję za tych, którzy są dla mnie wsparciem w trudnych chwilach...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 19, 25-27, Oto Matka twoja

W Ewangelii Jana 19, 25-27 czytamy o scenie pod krzyżem, gdzie Jezus powierza swoją Matkę umiłowanemu uczniowi.
Ten fragment jest niezwykle bogaty w znaczenia teologiczne i duchowe, ukazując głęboką miłość Jezusa do Matki i Kościoła.

Kontekst sceny

W momencie ukrzyżowania, pod krzyżem Jezusa stoją Jego Matka, siostra Matki, Maria, żona Kleofasa, oraz Maria Magdalena.
Obecność tych kobiet świadczy o ich wierności i miłości do Jezusa w najtrudniejszej chwili.
Jan, umiłowany uczeń, również tam jest, co podkreśla jego bliskość z Jezusem i Maryją.

Słowa Jezusa

Jezus, widząc Matkę i ucznia, wypowiada znamienne słowa: "Niewiasto, oto syn Twój!"
Następnie zwraca się do ucznia: "Oto Matka twoja!".
Te słowa mają głębokie znaczenie:

1. "Niewiasto"
Użycie słowa "Niewiasto" zamiast "Matko" może wskazywać na szerszy, teologiczny wymiar macierzyństwa Maryi.
Podobnie jak w Kanie Galilejskiej, Jezus zwraca się do Niej w ten sposób, wskazując na Jej rolę w zbawczym planie Bożym.

2. "Oto syn Twój!"
Jezus powierza Maryję opiece Jana, ale również symbolicznie powierza Jej wszystkich wierzących, cały Kościół.
Maryja staje się Matką wszystkich uczniów Chrystusa.

3. "Oto Matka twoja!"
Jezus daje Janowi Maryję za Matkę, co oznacza, że Jan, a w nim każdy uczeń, ma przyjąć Maryję do swojego życia jako duchową Matkę.
Ewangelista dodaje, że "od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie", co symbolizuje przyjęcie Maryi do życia i serca.

Znaczenie teologiczne

Ten fragment Ewangelii ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia roli Maryi w Kościele:

1. Macierzyństwo Maryi
Maryja staje się Matką Kościoła, Matką wszystkich wierzących.
Jej macierzyńska miłość i opieka rozciągają się na każdego ucznia Chrystusa.

2. Jedność Kościoła
Powierzenie Maryi uczniowi symbolizuje jedność Kościoła, gdzie Maryja, jako Matka, jednoczy wszystkich wierzących w jedną rodzinę.

3. Współpraca w dziele zbawienia
Maryja, stojąc pod krzyżem, uczestniczy w ofierze Jezusa i współpracuje w dziele zbawienia.
Jej obecność i akceptacja są wyrazem Jej pełnego oddania woli Bożej.

Implikacje dla życia chrześcijańskiego

Dla każdego chrześcijanina, słowa Jezusa "Oto Matka twoja" są zaproszeniem do:

1. Przyjęcia Maryi jako Matki
Naśladowanie Jana w przyjęciu Maryi do swojego życia, oddawanie Jej czci i ufanie Jej wstawiennictwu.

2. Życia w jedności z Kościołem
Uznawanie Maryi jako Matki Kościoła i dążenie do jedności z braćmi i siostrami w wierze.

3. Naśladowania cnót Maryi
Rozważanie życia Maryi i naśladowanie Jej cnót, takich jak wiara, pokora, posłuszeństwo i miłość.

Podsumowując, Ewangelia Jana 19, 25-27 ukazuje Maryję jako Matkę Kościoła, której opiece zostają powierzeni wszyscy uczniowie Chrystusa.
Przyjęcie Maryi jako Matki jest zaproszeniem do głębszej relacji z Jezusem i do życia w jedności z Kościołem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SATURDAY, Feast of the Blessed Virgin Mary, Queen of Poland

GOSPEL - J 19, 25-27 (Behold your Mother)

Next to the cross of Jesus stood his mother and his mother's sister, Mary the wife of Cleophas, and Mary Magdalene.
When Jesus saw his mother and the disciple whom he loved standing beside her, he said to his mother, "Woman, behold your son." Then he said
to the disciple, "Behold your mother."
And from that hour the disciple took her to himself.

MEDITATION

At the moment of death, a person is concerned with the most important matters. Jesus entrusts his beloved disciple to his Mother. Each of us is also his beloved disciple and Jesus also entrusts us to the care of Mary. So in heaven we have not only a Father, but also a Mother...

Already in the early Christian tradition, John symbolized the entire Church. Mary is therefore the Mother not only of each of us, but of the entire community of believers – the Mother of the Church. She accompanied the nascent Church in the Cenacle and she accompanies it now...

John took Mary to himself. He not only physically accepted her into his home, but also accepted her into his heart and his reality. She became a participant
in his everyday life, his whole life...

Today we gaze upon those standing under the cross of Jesus: Mary and the Apostle John. While meditating on the Gospel describing the relationship between Jesus and His Mother, we see an extraordinary bond and understanding between them...

When we recall the superficially rough behavior of the Son in Cana of Galilee, we can see that it results in Mary's full trust and, consequently, the miracle
of changing water into wine. The same is true of John, called the beloved disciple of Jesus. After all, despite his young age, he was the only one to recognize the Risen One while fishing on the Sea of ??Galilee...

The closeness and bond that connected Jesus with Mary and Jesus with John created a completely new bond between John and Mary. In other words,
the quality of our relationships, friendships, family ties, is determined by the depth of our relationship with Jesus...

The evangelist leads us today to Golgotha, to the cross of Jesus. We are encouraged to accept the gift of the Mother and 'take her to yourself'. This short fragment from the most dramatic event in the history of the world reminds us that in the world of the spirit, nothing happens without a final decision of man...

Faith is not imposed on us. We are not forced to do anything. After all, one can 'stand by' many spiritual realities and miss their meaning and significance. Today we are called to accept the gift, to 'take to yourself' the Mother. Marian devotion is not sentimentalism and shallowness. This is an expression of great spiritual maturity...

Jesus encourages us to do this in 'this hour', calling for attentiveness, courage and self-confidence. 'This hour' is also the hour of the cross. Usually we defend ourselves against it, we flee from suffering and effort. Imitating Christ, however, is also experiencing what He experienced...

We get to know Mary because of Jesus, in family relationships, then in the context of the mission He carried out to proclaim the Father's love, in the suffering of death and resurrection. In Mary, all of Israel becomes present as the Bride of the Lord of hosts, in her the idea of ??cooperation with God, of knowing Him,
of closeness is evoked...

The scene under the cross in John's approach shows God's plan and action in accepting the Church by Israel and Israel by the Church. The act of 'taking to oneself', into one's own, suggests introducing Israel and the legacy of God's action in its history into the inner experience of the Church. In Mary,
in the Gospel, God reveals Himself...

...Jesus, I ask for the grace to love You as Mary loved You... I ask for the grace to have the courage to look at the cross and accept it... I thank you for those who support me in difficult moments...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 19:25-27, Behold, your mother

In the Gospel of John 19:25-27 we read about the scene at the foot of the cross, where Jesus entrusts his Mother to the beloved disciple.
This passage is extremely rich in theological and spiritual meanings, revealing Jesus' deep love for his Mother and the Church.

Context of the scene

At the moment of the crucifixion, under the cross of Jesus stand his Mother, his Mother's sister, Mary, wife of Cleophas, and Mary Magdalene.
The presence of these women testifies to their faithfulness and love for Jesus at the most difficult moment.
John, the beloved disciple, is also there, which emphasizes his closeness to Jesus and Mary.

Jesus' words

Seeing the Mother and the disciple, Jesus utters the significant words: "Woman, behold, your son!"
Then he turns to the disciple: "Behold, your mother!"

These words have a profound meaning:

1. "Woman"
The use of the word "Woman" instead of "Mother" may indicate a broader, theological dimension of Mary's motherhood.
As in Cana, Jesus addresses her in this way, indicating her role in God's saving plan.

2. "Behold your son!"
Jesus entrusts Mary to John's care, but also symbolically entrusts all believers, the entire Church, to her.
Mary becomes the Mother of all Christ's disciples.

3. "Behold your Mother!"
Jesus gives John Mary as his Mother, which means that John, and in him every disciple, is to accept Mary into his life as a spiritual Mother.
The evangelist adds that "from that hour the disciple took her to himself," which symbolizes accepting Mary into his life and heart.

Theological Significance

This Gospel passage is crucial for understanding Mary’s role in the Church:

1. Mary’s Motherhood
Mary becomes the Mother of the Church, the Mother of all believers.
Her motherly love and care extend to every disciple of Christ.

2. The Unity of the Church
The entrustment of Mary to the disciple symbolizes the unity of the Church, where Mary, as Mother, unites all believers into one family.

3. Cooperation in the work of salvation
Mary, standing under the cross, participates in Jesus’ sacrifice and cooperates in the work of salvation.
Her presence and acceptance are an expression of her complete dedication to God’s will.

Implications for Christian life

For every Christian, Jesus’ words, “Behold, your Mother,” are an invitation to:

1. Accept Mary as Mother
Imitate John in accepting Mary into your life, honoring her, and trusting her intercession.

2. Living in unity with the Church
Recognizing Mary as the Mother of the Church and striving for unity with brothers and sisters in faith.

3. Imitating the virtues of Mary
Contemplating the life of Mary and imitating her virtues, such as faith, humility, obedience and love.

In summary, the Gospel of John 19:25-27 presents Mary as the Mother of the Church, to whose care all the disciples of Christ are entrusted.
Accepting Mary as Mother is an invitation to a deeper relationship with Jesus and to a life in unity with the Church.


 

 

Flag Counter