2 MAJA
PIĄTEK, Wspomnienie św. Atanazego, biskupa i doktora Kościoła EWANGELIA - J 6, 1-15 (Rozmnożenie chleba) Jezus udał się na drugi brzeg Jeziora Galilejskiego, czyli Tyberiadzkiego. Szedł za Nim wielki tłum, bo oglądano znaki, jakie czynił dla tych, którzy chorowali. MEDYTACJA Uczniowie Jezusa nad Jeziorem Galilejskim zostają poddani próbie. Są zupełnie bezradni wobec sytuacji, w jakiej się znaleźli. Starają się jej zaradzić, ale nie widzą rozwiązania. Nie oznacza to jednak, że Jezus nie ma jej pod kontrolą. Ewangelista notuje, że Jezus wiedział, co miał uczynić. Być może chciał, by uczniowie uświadomili sobie swoją niemoc... Jezus działa wtedy, kiedy chce i jak chce. To On wybiera odpowiedni moment. Jego sposób działania często wykracza poza nasze pomysły na rozwiązanie trudnej sytuacji. Jego działanie nierzadko jest zaskakujące, wręcz cudowne, jak w opisanej ewangelicznej scenie... "Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym" (J 6, 11). Ta biblijna, ewangeliczna scena w jakiś sposób ma swój dalszy ciąg. I my stajemy dzisiaj przed Jezusem z naszymi głodami... Różne są nasze głody, nie zawsze człowiekiem głodnym jest ten, którego pozbawiono chleba. Może być głód prawdy, głód wolności, głód sprawiedliwości, głód ludzkiej życzliwości, głód ludzkiego zrozumienia, głód wewnętrznego pokoju i jeszcze wiele innych głodów. Te głody też potrzebują szczególnego pokarmu. Rozmnożenie chleba jest opisane we wszystkich Ewangeliach. U Ewangelisty Jana jeden raz. Każda z tych opowieści jest interpretowana w sensie eucharystycznym. Połamany chleb, dzielony pomiędzy braćmi, jest Ciałem Jezusa, które zostało wydane za nas... W Ciele Pana mamy początek naszego bycia wspólnotą braci i sióstr. W tym cudzie Chleba mamy wiele symboli, które odnoszą nas do Exodusu, wyjścia Apostołowie są zaniepokojeni wielością ludzi, którzy przychodzą i niewielkimi zasobami, jakimi oni dysponują. To jest doświadczenie na wskroś paschalne, które przypomina nam, że nie jesteśmy zbawieni własną mocą i przemyślnością, ale łaską Boga, Jego działaniem, śmiercią i zmartwychwstaniem... To jeden z pierwszych cudów Jezusa. Nakarmił wielu ludzi, być może kilkanaście tysięcy, bo mężczyzn było pięć tysięcy, nie licząc kobiet i dzieci. "Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym; podobnie uczynił i z rybami, rozdając tyle, ile kto chciał" (J 6, 11). Z wielkiej troski Boga o człowieka wynika Jego hojność. Miłosierdzie Boże nie zna granic, jedynym ograniczeniem może stać się dla Pana zatwardziałość ludzkiego serca... Miara Bożej miłości jest miłość bez miary. Przemiana pięciu chlebów i dwóch ryb, ofiarowanych przez chłopca Jezusowi, w obfitość zaspokajająca tłum pokazuje, że nawet ten niewielki wysiłek, ale oddany Bogu, może stać się źródłem wyników przekraczających nasze oczekiwania... Człowiek, który został obdarowany, ma za zadanie odpowiedzieć na to obdarowanie wdzięcznością serca i nie zmarnować otrzymanych darów, bo są one przeznaczone nie tylko dla nas samych, ale również dla innych. Dlatego ważne jest w tym wszystkim dzielenie się, a nie zatrzymywanie wszystkiego dla siebie... Na tym bowiem polega wielkość człowieka, aby dzielić się tym, co posiadamy, z innymi. A miłosierdzie, to dawanie drugiemu takiego dobra, miłości, na które on nie zasługuje... "Wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy. Wobec Boga, który jest tak bardzo hojny oraz wobec braci. Każdy wie, że nie jest ojcem ani matką, jakim powinien być, małżonkiem czy żoną, bratem lub siostrą, jakim powinni być. Wszyscy jesteśmy w życiu na deficycie i potrzebujemy miłosierdzia. Wiemy, że nawet jeśli nie popełniliśmy zła, to zawsze czegoś brakuje dobru, które powinniśmy czynić" (Papież Franciszek)... "Jezus powiedział do ucznia: 'Oto Matka twoja', i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie" (J 19, 27). Matka Jezusa, Matka nasza, Matka Kościoła. Maryja jest dla nas drogą do Jezusa. Uczy nas odkrywania swojej tożsamości ucznia, jak również swojego miejsca we wspólnocie uczniów, czyli w Kościele... Matka, zrodzona z miłości Boga, przypomina nam o tym, że to Jezus powinien być centrum naszego życia. Jej macierzyńska troska prowadzi nas do spotkania "Jezus wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym" (J 6, 11). Wszyscy Ewangeliści opisują cud rozmnożenia chleba, jest to więc ważny znak W Ewangelii Jana rozmnożenie chleba stanowi znak poprzedzający mowę eucharystyczną. Jezus widzi potrzeby głodnego i zmęczonego tłumu, odpowiada na nie, ale też wie, że są oni głodni innego chleba, takiego, który zaspokoi ich serce. Jego misja nie sprowadza się do poprawy warunków bytowych słuchaczy i On sam nie chce, by tylko tak Go kojarzyć. Chleb, którym się najedli, przeminie, ten, którym On jest, daje życie wieczne... ...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie zaufania i powierzenia się Tobie we wszystkim... Proszę o łaskę pragnienia Chleba, Eucharystii, która daje nam życie... Dziękuję za możliwość uczestniczenia we Mszy świętej ilekroć tylko chcę i potrzebuję... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 6, 1-15, Rozmnożenie chleba Kontekst W rozdziale 6 Ewangelii Jana Jezus dokonuje cudu rozmnożenia chleba i ryb, karmiąc wielki tłum. Cud rozmnożenia chleba Jezus, widząc nadchodzący tłum, pyta Filipa, gdzie kupić chleb dla tych ludzi. Znaczenie cudu Cud rozmnożenia chleba jest zapowiedzią Eucharystii. Jezus jako Chleb Życia Po rozmnożeniu chleba Jezus wygłasza mowę, w której przedstawia się jako prawdziwy Chleb Życia, który zstąpił z nieba. Reakcja tłumu Tłum, który najadł się chlebem, szuka Jezusa, ale On zarzuca im, że szukają Go nie z powodu znaków, ale dlatego, że najedli się chlebem. Wnioski Cud rozmnożenia chleba jest nie tylko aktem miłosierdzia, ale także głębokim znakiem teologicznym. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Memorial of St. Athanasius, Bishop and Doctor of the Church GOSPEL - Jn 6:1-15 (The Multiplication of the Loaves) Jesus went to the other side of the Sea of ??Galilee, which is the Sea of ??Tiberias. A large crowd followed him, because they saw the signs which he performed on those who were sick. MEDITATION The disciples of Jesus on the Sea of ??Galilee are put to the test. They are completely helpless in the face of the situation they find themselves in. They try to deal with it, but they do not see a solution. However, this does not mean that Jesus does not have it under control. The evangelist notes that Jesus knew what he was supposed to do. Perhaps he wanted the disciples to become aware of their powerlessness... Jesus acts when he wants and how he wants. He chooses the right moment. His method of action often goes beyond our ideas for solving a difficult situation. His action is often surprising, even miraculous, as in the described Gospel scene... "Jesus then took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated" (Jn 6:11). This biblical, Gospel scene in some way has a continuation. And we stand before Jesus today with our hungers... Our hungers are different, the hungry person is not always the one who has been deprived of bread. There can be hunger for truth, hunger for freedom, hunger for justice, hunger for human kindness, hunger for human understanding, hunger for inner peace and many other hungers. These hungers also need special food. In response, Christ feeds us with his Body. This is a true multiplication of bread... The multiplication of bread is described in all the Gospels. In the Evangelist John once. Each of these stories is interpreted in the Eucharistic sense. In the Body of the Lord we have the beginning of our being a community of brothers and sisters. In this miracle of the Bread we have many symbols that refer us to the Exodus, the exit from slavery - leading out into the wilderness, crossing the water, on the mountain we receive the Word, the commandments, which become the bread of life. The Evangelist points out that the Eucharist is the center of community life... The Apostles are concerned about the multitude of people who come and the small resources they have at their disposal. This is a thoroughly Paschal experience, which reminds us that we are not saved by our own power and ingenuity, but by the grace of God, His action, death and resurrection... This is one of the first miracles of Jesus. He fed many people, perhaps several thousand, because there were five thousand men, not counting women "Jesus then took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated; and he did likewise with the fish, distributing as much as anyone wanted" (Jn 6:11). God's great concern for man is the source of his generosity. God's mercy knows no bounds; the only limitation for The measure of God's love is love without measure. The transformation of five loaves and two fish, offered by the boy to Jesus, into an abundance that satisfies the crowd shows that even this small effort, but given to God, can become a source of results that exceed our expectations... A person who has been gifted has the task of responding to this gift with gratitude of the heart and not wasting the gifts received, because they are intended not only for ourselves, but also for others. That is why sharing is important in all of this, and not keeping everything to ourselves... This is the greatness of man, to share what we have with others. And mercy is giving to another such good, such love, that he does not deserve... "We are all debtors, all of us. To God, who is so generous, and to our brothers and sisters. Everyone knows that he is not the father or mother that he should be, the husband or wife, the brother or sister that he should be. We are all in deficit in life and we need mercy. We know that even if we have not done evil, there is always something missing from the good that we should do" (Pope Francis)... "Jesus said to the disciple, 'Behold your mother,' and from that hour the disciple took her to his home" (Jn 19:27). The Mother of Jesus, our Mother, A mother, born of God's love, reminds us that Jesus should be the center of our lives. Her maternal care leads us to meet Christ in everyday moments, our joys, but also in difficulties and suffering. And we can see His divine presence in the face of another person, today, here and now... "Jesus took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated" (Jn 6:11). All the Evangelists describe the miracle In the Gospel of John, the multiplication of the loaves is a sign preceding the Eucharistic discourse. Jesus sees the needs of the hungry and tired crowd, responds to them, but also knows that they are hungry for a different kind of bread, one that will satisfy their hearts. His mission is not limited to improving the living conditions of his listeners and He Himself does not want to be associated with Him only in this way. The bread they ate will pass away, the one He is gives eternal life... ...Jesus, I ask for a deep experience of trust and entrustment to You in everything... I ask for the grace of wanting the Bread, the Eucharist, which gives us life... Thank you for the opportunity to participate in the Holy Mass whenever I want and need it... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on John 6:1-15, The Multiplication of the Loaves Context In chapter 6 of the Gospel of John, Jesus performs the miracle of the multiplication of loaves and fishes, feeding a great multitude. The miracle of the multiplication of loaves Jesus, seeing the crowd approaching, asks Philip where to buy bread for these people. The meaning of the miracle The miracle of the multiplication of the loaves is a prefiguration of the Eucharist. Jesus as the Bread of Life After multiplying the loaves, Jesus gives a discourse in which he presents himself as the true Bread of Life that came down from heaven. The crowd's reaction The crowd, who have eaten their fill of bread, seek Jesus, but He accuses them of seeking Him not because of the signs, but because they have eaten their fill of bread. Conclusions The miracle of the multiplication of the loaves is not only an act of mercy, but also a profound theological sign.
|