2 MAJA

PIĄTEK, Wspomnienie św. Atanazego, biskupa i doktora Kościoła

EWANGELIA - J 6, 1-15 (Rozmnożenie chleba)

Jezus udał się na drugi brzeg Jeziora Galilejskiego, czyli Tyberiadzkiego. Szedł za Nim wielki tłum, bo oglądano znaki, jakie czynił dla tych, którzy chorowali.
Jezus wszedł na wzgórze i usiadł tam ze swoimi uczniami. A zbliżało się święto żydowskie, Pascha.
Kiedy więc Jezus podniósł oczy i ujrzał, że liczne tłumy schodzą się do Niego, rzekł do Filipa: «Gdzie kupimy chleba, aby oni się najedli?» A mówił to, wystawiając go na próbę. Wiedział bowiem, co ma czynić.
Odpowiedział Mu Filip: «Za dwieście denarów nie wystarczy chleba, aby każdy z nich mógł choć trochę otrzymać».
Jeden z Jego uczniów, Andrzej, brat Szymona Piotra, rzekł do Niego: «Jest tu jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych i dwie ryby, lecz cóż to jest dla tak wielu?»
Jezus zaś rzekł: «Każcie ludziom usiąść». A w miejscu tym było wiele trawy. Usiedli więc mężczyźni, a liczba ich dochodziła do pięciu tysięcy.
Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym; podobnie uczynił i z rybami, rozdając tyle, ile kto chciał. A gdy się nasycili, rzekł do uczniów: «Zbierzcie pozostałe ułomki, aby nic nie zginęło». Zebrali więc i ułomkami z pięciu chlebów jęczmiennych, pozostałymi po spożywających, napełnili dwanaście koszów.
A kiedy ludzie spostrzegli, jaki znak uczynił Jezus, mówili: «Ten prawdziwie jest prorokiem, który ma przyjść na świat». Gdy więc Jezus poznał, że mieli przyjść i porwać Go, aby Go obwołać królem, sam usunął się znów na górę.

MEDYTACJA

Uczniowie Jezusa nad Jeziorem Galilejskim zostają poddani próbie. Są zupełnie bezradni wobec sytuacji, w jakiej się znaleźli. Starają się jej zaradzić, ale nie widzą rozwiązania. Nie oznacza to jednak, że Jezus nie ma jej pod kontrolą. Ewangelista notuje, że Jezus wiedział, co miał uczynić. Być może chciał, by uczniowie uświadomili sobie swoją niemoc...

Jezus działa wtedy, kiedy chce i jak chce. To On wybiera odpowiedni moment. Jego sposób działania często wykracza poza nasze pomysły na rozwiązanie trudnej sytuacji. Jego działanie nierzadko jest zaskakujące, wręcz cudowne, jak w opisanej ewangelicznej scenie...

"Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym" (J 6, 11). Ta biblijna, ewangeliczna scena w jakiś sposób ma swój dalszy ciąg. I my stajemy dzisiaj przed Jezusem z naszymi głodami...

Różne są nasze głody, nie zawsze człowiekiem głodnym jest ten, którego pozbawiono chleba. Może być głód prawdy, głód wolności, głód sprawiedliwości, głód ludzkiej życzliwości, głód ludzkiego zrozumienia, głód wewnętrznego pokoju i jeszcze wiele innych głodów. Te głody też potrzebują szczególnego pokarmu.
W odpowiedzi Chrystus karmi nas swoim Ciałem. To prawdziwe rozmnożenie chleba...

Rozmnożenie chleba jest opisane we wszystkich Ewangeliach. U Ewangelisty Jana jeden raz. Każda z tych opowieści jest interpretowana w sensie eucharystycznym. Połamany chleb, dzielony pomiędzy braćmi, jest Ciałem Jezusa, które zostało wydane za nas...

W Ciele Pana mamy początek naszego bycia wspólnotą braci i sióstr. W tym cudzie Chleba mamy wiele symboli, które odnoszą nas do Exodusu, wyjścia
z niewoli – wyprowadzenie na pustkowie, przejścia przez wodę, na górze otrzymuje się Słowo, przykazania, które staje się chlebem życia. Ewangelista wskazuje, że Eucharystia jest centrum życia wspólnoty...

Apostołowie są zaniepokojeni wielością ludzi, którzy przychodzą i niewielkimi zasobami, jakimi oni dysponują. To jest doświadczenie na wskroś paschalne, które przypomina nam, że nie jesteśmy zbawieni własną mocą i przemyślnością, ale łaską Boga, Jego działaniem, śmiercią i zmartwychwstaniem...

To jeden z pierwszych cudów Jezusa. Nakarmił wielu ludzi, być może kilkanaście tysięcy, bo mężczyzn było pięć tysięcy, nie licząc kobiet i dzieci.
W chrześcijaństwie chodzi również o małe cuda Jezusa, które mogą się dziać w nas i przez nas, kiedy pozwolimy Bogu działać...

"Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym; podobnie uczynił i z rybami, rozdając tyle, ile kto chciał" (J 6, 11). Z wielkiej troski Boga o człowieka wynika Jego hojność. Miłosierdzie Boże nie zna granic, jedynym ograniczeniem może stać się dla Pana zatwardziałość ludzkiego serca...

Miara Bożej miłości jest miłość bez miary. Przemiana pięciu chlebów i dwóch ryb, ofiarowanych przez chłopca Jezusowi, w obfitość zaspokajająca tłum pokazuje, że nawet ten niewielki wysiłek, ale oddany Bogu, może stać się źródłem wyników przekraczających nasze oczekiwania...

Człowiek, który został obdarowany, ma za zadanie odpowiedzieć na to obdarowanie wdzięcznością serca i nie zmarnować otrzymanych darów, bo są one przeznaczone nie tylko dla nas samych, ale również dla innych. Dlatego ważne jest w tym wszystkim dzielenie się, a nie zatrzymywanie wszystkiego dla siebie...

Na tym bowiem polega wielkość człowieka, aby dzielić się tym, co posiadamy, z innymi. A miłosierdzie, to dawanie drugiemu takiego dobra, miłości, na które on nie zasługuje...

"Wszyscy jesteśmy dłużnikami, wszyscy. Wobec Boga, który jest tak bardzo hojny oraz wobec braci. Każdy wie, że nie jest ojcem ani matką, jakim powinien być, małżonkiem czy żoną, bratem lub siostrą, jakim powinni być. Wszyscy jesteśmy w życiu na deficycie i potrzebujemy miłosierdzia. Wiemy, że nawet jeśli nie popełniliśmy zła, to zawsze czegoś brakuje dobru, które powinniśmy czynić" (Papież Franciszek)...

"Jezus powiedział do ucznia: 'Oto Matka twoja', i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie" (J 19, 27). Matka Jezusa, Matka nasza, Matka Kościoła. Maryja jest dla nas drogą do Jezusa. Uczy nas odkrywania swojej tożsamości ucznia, jak również swojego miejsca we wspólnocie uczniów, czyli w Kościele...

Matka, zrodzona z miłości Boga, przypomina nam o tym, że to Jezus powinien być centrum naszego życia. Jej macierzyńska troska prowadzi nas do spotkania
z Chrystusem w codziennych chwilach, naszych radościach, ale także w trudnościach i cierpieniu. A Jego boską obecność możemy dostrzec w twarzy drugiego człowieka, dziś, tu i teraz...

"Jezus wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie, rozdał siedzącym" (J 6, 11). Wszyscy Ewangeliści opisują cud rozmnożenia chleba, jest to więc ważny znak
w Jezusowej działalności. Tym cudem Chrystus kontynuuje tradycję cudów znanych ze Starego Testamentu, a jednocześnie stopniowo odsłania swoją tożsamość...

W Ewangelii Jana rozmnożenie chleba stanowi znak poprzedzający mowę eucharystyczną. Jezus widzi potrzeby głodnego i zmęczonego tłumu, odpowiada na nie, ale też wie, że są oni głodni innego chleba, takiego, który zaspokoi ich serce. Jego misja nie sprowadza się do poprawy warunków bytowych słuchaczy i On sam nie chce, by tylko tak Go kojarzyć. Chleb, którym się najedli, przeminie, ten, którym On jest, daje życie wieczne...

...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie zaufania i powierzenia się Tobie we wszystkim... Proszę o łaskę pragnienia Chleba, Eucharystii, która daje nam życie... Dziękuję za możliwość uczestniczenia we Mszy świętej ilekroć tylko chcę i potrzebuję...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 6, 1-15, Rozmnożenie chleba

Kontekst

W rozdziale 6 Ewangelii Jana Jezus dokonuje cudu rozmnożenia chleba i ryb, karmiąc wielki tłum.
Wydarzenie to ma miejsce w pobliżu Jeziora Galilejskiego, zwanego także Morzem Tyberiadzkim.
Zbliża się święto Paschy.

Cud rozmnożenia chleba

Jezus, widząc nadchodzący tłum, pyta Filipa, gdzie kupić chleb dla tych ludzi.
Filip odpowiada, że nawet sześć miesięcy pracy nie wystarczyłoby na zakup wystarczającej ilości chleba.
Andrzej, brat Szymona Piotra, wspomina o chłopcu, który ma pięć jęczmiennych chlebów i dwie ryby, ale zauważa, że to za mało dla tak wielu ludzi.
Jezus nakazuje ludziom usiąść.
Bierze chleby, odmawia dziękczynienie i rozdaje je siedzącym, podobnie czyni z rybami, dając im tyle, ile chcą.
Po posiłku uczniowie zbierają pozostałe fragmenty, napełniając dwanaście koszy.

Znaczenie cudu

Cud rozmnożenia chleba jest zapowiedzią Eucharystii.
Jezus, błogosławiąc i łamiąc chleb, a następnie rozdając go przez swoich uczniów, zapowiada obfitość chleba eucharystycznego.
Ten cudowny znak jest symbolem największej tajemnicy miłości, która odnawia się każdego dnia podczas Mszy Świętej.
Chrystus ofiarowuje swoje Ciało i Krew za życie ludzkości.
Ci, którzy godnie uczestniczą w Jego uczcie, stają się żywymi narzędziami Jego obecności, miłosierdzia i pokoju.

Jezus jako Chleb Życia

Po rozmnożeniu chleba Jezus wygłasza mowę, w której przedstawia się jako prawdziwy Chleb Życia, który zstąpił z nieba.
Mówi: "Ja jestem chlebem życia. Kto do Mnie przychodzi, nie będzie głodny, a kto we Mnie wierzy, nigdy pragnąć nie będzie" (J 6, 35).
Jezus podkreśla, że nie należy zabiegać o pokarm, który ginie, ale o pokarm, który trwa na życie wieczne.
Eucharystia zaspokaja głód życia i wieczności, którego nie można zaspokoić zwykłym pokarmem.

Reakcja tłumu

Tłum, który najadł się chlebem, szuka Jezusa, ale On zarzuca im, że szukają Go nie z powodu znaków, ale dlatego, że najedli się chlebem.
Jezus wzywa do wiary w Niego, ponieważ On jest prawdziwym chlebem z nieba, który daje życie światu.
Wielu uczniów, słysząc te słowa, odchodzi, uznając je za trudne do przyjęcia.

Wnioski

Cud rozmnożenia chleba jest nie tylko aktem miłosierdzia, ale także głębokim znakiem teologicznym.
Zapowiada Eucharystię, w której Chrystus daje nam swoje Ciało i Krew jako pokarm na życie wieczne.
Jezus wzywa nas do wiary w Niego i do zabiegania o pokarm duchowy, który zaspokaja nasz głód Boga.
Eucharystia przemienia nas w Ciało Chrystusa i duchowy pokarm dla naszych braci i sióstr.
Jesteśmy wezwani do dzielenia się tym darem miłości i miłosierdzia z innymi, stając się narzędziami komunii i pokoju.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Memorial of St. Athanasius, Bishop and Doctor of the Church

GOSPEL - Jn 6:1-15 (The Multiplication of the Loaves)

Jesus went to the other side of the Sea of ??Galilee, which is the Sea of ??Tiberias. A large crowd followed him, because they saw the signs which he performed on those who were sick.
Jesus went up on a mountain and there he sat with his disciples. Now the Jewish feast of the Passover was approaching.
When Jesus lifted up his eyes and saw great crowds coming to him, he said to Philip, "Where can we buy bread, that these may eat?" Now he said this to test him, for he knew what he was going to do.
Philip answered him, "Two hundred denarii's worth of bread is not sufficient for each of them, that he may receive a little."
One of his disciples, Andrew, Simon Peter’s brother, said to him, “There is a boy here who has five barley loaves and two fishes, but what are these for so many?”
And Jesus said, “Make the people sit down.” And there was plenty of grass in the place. So the men sat down, about five thousand in number.
And Jesus took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated; and he did the same with the fishes, distributing as much as anyone wanted. And when they were satisfied, he said to his disciples, “Gather up the fragments that are left, that nothing may be lost.” So they gathered them up and filled twelve baskets with the fragments from the five barley loaves, left over by those who had eaten.
And when the people saw what a sign Jesus had done, they said, “This is truly the prophet who is to come into the world.” So when Jesus knew that they were going to come and seize Him to make Him king, He withdrew to the mountain by Himself again.

MEDITATION

The disciples of Jesus on the Sea of ??Galilee are put to the test. They are completely helpless in the face of the situation they find themselves in. They try to deal with it, but they do not see a solution. However, this does not mean that Jesus does not have it under control. The evangelist notes that Jesus knew what he was supposed to do. Perhaps he wanted the disciples to become aware of their powerlessness...

Jesus acts when he wants and how he wants. He chooses the right moment. His method of action often goes beyond our ideas for solving a difficult situation. His action is often surprising, even miraculous, as in the described Gospel scene...

"Jesus then took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated" (Jn 6:11). This biblical, Gospel scene in some way has a continuation. And we stand before Jesus today with our hungers...

Our hungers are different, the hungry person is not always the one who has been deprived of bread. There can be hunger for truth, hunger for freedom, hunger for justice, hunger for human kindness, hunger for human understanding, hunger for inner peace and many other hungers. These hungers also need special food. In response, Christ feeds us with his Body. This is a true multiplication of bread...

The multiplication of bread is described in all the Gospels. In the Evangelist John once. Each of these stories is interpreted in the Eucharistic sense.
The broken bread, shared among the brothers, is the Body of Jesus, which was given for us...

In the Body of the Lord we have the beginning of our being a community of brothers and sisters. In this miracle of the Bread we have many symbols that refer us to the Exodus, the exit from slavery - leading out into the wilderness, crossing the water, on the mountain we receive the Word, the commandments, which become the bread of life. The Evangelist points out that the Eucharist is the center of community life...

The Apostles are concerned about the multitude of people who come and the small resources they have at their disposal. This is a thoroughly Paschal experience, which reminds us that we are not saved by our own power and ingenuity, but by the grace of God, His action, death and resurrection...

This is one of the first miracles of Jesus. He fed many people, perhaps several thousand, because there were five thousand men, not counting women
and children. Christianity is also about the small miracles of Jesus, which can happen in us and through us, when we allow God to act...

"Jesus then took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated; and he did likewise with the fish, distributing as much as anyone wanted" (Jn 6:11). God's great concern for man is the source of his generosity. God's mercy knows no bounds; the only limitation for
the Lord may be the hardness of the human heart...

The measure of God's love is love without measure. The transformation of five loaves and two fish, offered by the boy to Jesus, into an abundance that satisfies the crowd shows that even this small effort, but given to God, can become a source of results that exceed our expectations...

A person who has been gifted has the task of responding to this gift with gratitude of the heart and not wasting the gifts received, because they are intended not only for ourselves, but also for others. That is why sharing is important in all of this, and not keeping everything to ourselves...

This is the greatness of man, to share what we have with others. And mercy is giving to another such good, such love, that he does not deserve...

"We are all debtors, all of us. To God, who is so generous, and to our brothers and sisters. Everyone knows that he is not the father or mother that he should be, the husband or wife, the brother or sister that he should be. We are all in deficit in life and we need mercy. We know that even if we have not done evil, there is always something missing from the good that we should do" (Pope Francis)...

"Jesus said to the disciple, 'Behold your mother,' and from that hour the disciple took her to his home" (Jn 19:27). The Mother of Jesus, our Mother,
the Mother of the Church. Mary is the way to Jesus for us. She teaches us to discover our identity as a disciple, as well as our place in the community
of disciples, that is, in the Church...

A mother, born of God's love, reminds us that Jesus should be the center of our lives. Her maternal care leads us to meet Christ in everyday moments, our joys, but also in difficulties and suffering. And we can see His divine presence in the face of another person, today, here and now...

"Jesus took the loaves, and when he had given thanks, he distributed them to those who were seated" (Jn 6:11). All the Evangelists describe the miracle
of the multiplication of the loaves, so it is an important sign in Jesus' activity. With this miracle, Christ continues the tradition of miracles known from the Old Testament, and at the same time gradually reveals his identity...

In the Gospel of John, the multiplication of the loaves is a sign preceding the Eucharistic discourse. Jesus sees the needs of the hungry and tired crowd, responds to them, but also knows that they are hungry for a different kind of bread, one that will satisfy their hearts. His mission is not limited to improving the living conditions of his listeners and He Himself does not want to be associated with Him only in this way. The bread they ate will pass away, the one He is gives eternal life...

...Jesus, I ask for a deep experience of trust and entrustment to You in everything... I ask for the grace of wanting the Bread, the Eucharist, which gives us life... Thank you for the opportunity to participate in the Holy Mass whenever I want and need it...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on John 6:1-15, The Multiplication of the Loaves

Context

In chapter 6 of the Gospel of John, Jesus performs the miracle of the multiplication of loaves and fishes, feeding a great multitude.
This event takes place near the Sea of ??Galilee, also known as the Sea of ??Tiberias.
The feast of the Passover is approaching.

The miracle of the multiplication of loaves

Jesus, seeing the crowd approaching, asks Philip where to buy bread for these people.
Philip replies that even six months of work would not be enough to buy enough bread.
Andrew, Simon Peter's brother, tells of a boy who has five barley loaves and two fish, but notes that this is not enough for so many people.
Jesus tells the people to sit down.
He takes the loaves, gives thanks, and distributes them to those who are seated, and does the same with the fish, giving them as much as they want.
After the meal, the disciples gather the remaining fragments, filling twelve baskets.

The meaning of the miracle

The miracle of the multiplication of the loaves is a prefiguration of the Eucharist.
By blessing and breaking the bread, and then distributing it through his disciples, Jesus announces the abundance of the Eucharistic bread.
This miraculous sign is a symbol of the greatest mystery of love, which is renewed every day during the Holy Mass.
Christ offers his Body and Blood for the life of humanity.
Those who worthily participate in his banquet become living instruments of his presence, mercy, and peace.

Jesus as the Bread of Life

After multiplying the loaves, Jesus gives a discourse in which he presents himself as the true Bread of Life that came down from heaven.
He says: "I am the bread of life. Whoever comes to me will never be hungry, and whoever believes in me will never thirst" (Jn 6:35).
Jesus emphasizes that we should not strive for food that perishes, but for food that endures for eternal life.
The Eucharist satisfies the hunger for life and eternity that cannot be satisfied with ordinary food.

The crowd's reaction

The crowd, who have eaten their fill of bread, seek Jesus, but He accuses them of seeking Him not because of the signs, but because they have eaten their fill of bread.
Jesus calls for faith in Him, because He is the true bread from heaven that gives life to the world.
Many disciples, hearing these words, leave, finding them difficult to accept.

Conclusions

The miracle of the multiplication of the loaves is not only an act of mercy, but also a profound theological sign.
It announces the Eucharist, in which Christ gives us his Body and Blood as food for eternal life.
Jesus calls us to believe in Him and to strive for spiritual food that satisfies our hunger for God.
The Eucharist transforms us into the Body of Christ and spiritual food for our brothers and sisters.
We are called to share this gift of love and mercy with others, becoming instruments of communion and peace.


 

 

Flag Counter