27 KWIETNIA

NIEDZIELA, Druga Niedziela Wielkanocna czyli Miłosierdzia Bożego

EWANGELIA - J 20, 19-31 (Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli)

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, tam gdzie przebywali uczniowie, choć drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami, przyszedł Jezus, stanął pośrodku i rzekł do nich: «Pokój wam!» A to powiedziawszy, pokazał im ręce i bok. Uradowali się zatem uczniowie, ujrzawszy Pana.
A Jezus znowu rzekł do nich: «Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane».
Ale Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!»
Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie uwierzę».
A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz domu i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął pośrodku
i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym».
Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego: «Pan mój i Bóg mój!»
Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli».
I wiele innych znaków, których nie zapisano w tej księdze, uczynił Jezus wobec uczniów. Te zaś zapisano, abyście wierzyli, że Jezus jest Mesjaszem, Synem Bożym, i abyście wierząc, mieli życie w imię Jego.

MEDYTACJA

Jezus pojawia się między Apostołami. Spotyka ich zalęknionych i pełnych obaw. Jego obecność przynosi im jednak pokój i radość...

Jezus nie oburza się na wątpliwości Tomasza i zaprasza go do jeszcze większej bliskości. Z delikatnością i otwartością pomaga mu rozpalać jego serce na nowo...

Czy po spotkaniu z Jezusem Tomasz na zawsze wyzbył się wątpliwości? Nie. Wydarzyło się coś ważniejszego. Ten dotyk ich zbliżył. Na końcu Apostoł aż dwukrotnie nazywa Zmartwychwstałego 'mój'...

"Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej do boku Jego, nie uwierzę" (J 20, 25).
W dzisiejszej Ewangelii widzimy problem z odpowiedzią człowieka na prawdę o Zmartwychwstaniu...

Nieobecny w czasie spotkania Apostołów z Jezusem Tomasz, nie potrafi uwierzyć słowom przyjaciół o spotkaniu ze Zmartwychwstałym Panem. Nie potrafi zaufać temu, co przekazują mu jego przyjaciele. "Jeśli nie zobaczę (...) nie uwierzę". I stało się, że Jezus do niego przychodzi ze swoimi ranami, by dotknął, przekonał się i zaufał. Bez tej wymiany ufności trudno do końca wypełnić drogę, którą wyznacza Ewangelia...

Tomasz, spotkawszy Jezusa, uwierzył. Usłyszał jednak słowa: "Uwierzyłeś, bo Mnie ujrzałeś; błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli" (J 20, 29)...

Uczniowie usłyszeli już nowinę o zmartwychwstaniu Pana. Wiedzą, że grób jest pusty, ale nie spotkali Jezusa. Wiedza bez doświadczenia spotkania z Żyjącym Panem to zbyt mało. Zmartwychwstały przekazuje uczniom dar Ducha Świętego. Bez Niego uczniowie, i każdy z nas, pozostajemy w zamknięciu naszych lęków...

Tak naprawdę, to wszyscy jesteśmy podobni do Tomasza. Mamy wiele pragnień, jak on, który chciał umrzeć za Jezusa, ale w momencie próby nie wierzy, dopóki nie dotknie...

Te znaki zapisano, abyście wierzyli. Te słowa ‘pierwszej konkluzji’ Ewangelii wskazują na intencję jej autora - Ewangelisty Jana: byśmy przylgnęli do Pana
i byli napełnieni Jego życiem. Kończy się bowiem epoka tych, którzy widzą i dają świadectwo a otwiera droga tych, którzy wierzą, choć nie widzieli...

Uczniowie są zalęknieni, pomimo pustego grobu. Obawiają się żydowskich przywódców, którzy dążyli do zabicia Chrystusa, co z czasem zmienia się, po spotkaniach ze Zmartwychwstałym, który daje im wewnętrzny pokój, witając się z nimi słowami: „Pokój Wam”...

W centrum dzisiejszej Ewangelii jest Tomasz, święty Tomasz, patron ludzi wątpiących, sprawdzających Boga: „uwierzę, jeśli…”. Popatrzmy na Chrystusa, który uniża się do wątpliwości apostoła, wychodząc im naprzeciw. Jezus nie przekreśla go, nie pozostawia, nie zniechęca się nim, a wręcz 'szuka', bo przecież nie było Tomasza, gdy ukazywał się wcześniej innym uczniom...

Jezus traktuje poważnie niedowiarstwo Tomasza, daje mu argumenty, że żyje, że zmartwychwstał. Odkrycie Boga, dla którego jesteśmy ważni, zakochanego
w nas po krzyż, miłosiernego, odnajdującego nas na najróżniejszych życiowych zakrętach, w wątpliwościach, jest punktem zwrotnym dającym impuls do ewangelicznej przemiany...

Stawanie się uczniem Jezusa dokonuje się na drodze wiary. W spotkaniu ze Zmartwychwstałym rodzi się w sercu uczniów pragnienie podążania za Mistrzem, naśladowania Jego stylu życia i odwzorowania go swoim życiem...

Wiara pozwala 'pielgrzymom nadziei' widzieć inaczej codzienność, widzieć oczami Bożymi. Z tego oglądu rodzi się konkretne działanie, które ma na celu wcielanie wiary w życie...

Wiara zakłada też wątpliwości. Często człowiek z wątpliwościami błąka się, podążając w niewiadomym kierunku, bez wyraźnego celu...

Wiara jest martwa, jeśli nie jest ożywiana konkretnymi uczynkami. One są znakiem wiarygodności chrześcijan i świadczą o przynależności do tego, który jako jedyny jest dobry...

Wiara uzdrawia skołatane ludzkie serca, które otwierają się na promienie Bożej miłości, pozwalając wyznać: „Pan mój i Bóg mój”...

Tam, gdzie przebywali uczniowie, drzwi były zamknięte z obawy przed Żydami. Także i dziś ze strachu zamykamy się w prywatnych schronach. Przepełnieni lękiem, dla obrony przed wrogiem, barykadujemy drzwi. Tymczasem Chrystus przychodzi i wnosi atmosferę zmartwychwstania. Ci, którzy Mu wierzą, odnoszą zwycięstwo nad ściśniętym sercem i ciasnym poglądem...

Uczniowie tkwiący w zamkniętym Wieczerniku mieli wszelkie dane, by sądzić, że dopadła ich definitywna porażka. Jezusa usunięto z przestrzeni publicznej, ich misja została skompromitowana, musieli ustąpić przed argumentem siły tego świata, który ich nie chciał. Pozostało powolne umieranie przedłużone przebywaniem w strefie zamknięcia...

Sekularyzacja i wrogie nastawienie współczesnego świata względem wyznawców Jezusa nie muszą być powodem do rozpaczy. Kościół rozwija się nawet wtedy, gdy teraźniejszość nie napawa otuchą, a przyszłość maluje się w czarnych barwach...

Zwycięstwo bezbożnego świata nigdy nie wydawało się tak bliskie jak wtedy, gdy przybijano Jezusa do krzyża. Chrystus nigdy nie był mniej podobny do króla niż w dniu, w którym nałożono Mu koronę cierniową i cynicznie wskazano miejsce na krzyżu. A jednak właśnie tamtego ponurego dnia Jezus odniósł największe zwycięstwo...

Kościół jest słaby, gdy czerpie siłę z mocy świata, a jest silny, gdy wydaje się słaby w ocenie ludzi. Do zwycięstwa nie prowadzi bowiem moc bogactwa i polityki, ale duchowa potęga ofiary złożonej na Golgocie. Kościół nieustannie zmartwychwstaje...

Uznawany za martwego i pozostawiany w grobie, budzi się do nowego życia. Odradza się w każdej epoce, aby ją ocalić. Wszystko to jest przygotowaniem na Boże żniwa, które nastaną wkrótce. Lecz umysł niektórych uczniów, takich jak Tomasz, przyzwyczaja się do pesymizmu i bezradności. Nie mógł on uwierzyć, że powstanie z martwych jest realnym, konkretnym wydarzeniem...

Zmartwychwstały Jezus nie jest zjawą, posiada ciało. Dokładnie to samo, które miał za życia. Dlatego nadal nosi rany po ukrzyżowaniu. Daje to uczniom do zrozumienia, gdy pokazuje im swoje ręce i nogi. Gdy Tomasz zetknął się z entuzjazmem pozostałych apostołów, którzy jeden przez drugiego wykrzykiwali: „Widzieliśmy Pana”, zażądał namacalnych dowodów...

Jezus zbliżył się do Tomasza i rzekł: „Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym”
(J 20, 27). Kościół ogłasza konkret: Jezus, Syn Boga został wskrzeszony do życia w ciele. W tym chwalebnym ciele nie umrze już nigdy, lecz poprowadzi nas pewną ręką tam, gdzie się żyje miłością...

...Jezu, proszę o uwolnienie serca z życiowych wątpliwości i rozpalenie go wiarą w Ciebie... Proszę o łaskę spotkania ‘mojego Pana’ i ‘mojego Boga’... Dziękuję za przebaczenie moich oporów i ucieczek, które otwierają moje serce na braci, którzy są daleko...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 20, 19-31, Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli

Komentarz do Ewangelii Jana 20, 19-31, ze szczególnym uwzględnieniem wersetu o błogosławionych, którzy nie widzieli, a uwierzyli.

Komentarz do Ewangelii Jana 20, 19-31

Fragment Ewangelii Jana 20, 19-31 opisuje dwa kluczowe wydarzenia po zmartwychwstaniu Jezusa: pierwsze ukazanie się uczniom w Wieczerniku
oraz spotkanie z Tomaszem Apostołem, które podkreśla znaczenie wiary.

Ukazanie się Jezusa w Wieczerniku

Wieczorem w dniu zmartwychwstania, kiedy uczniowie zgromadzeni byli w zamkniętym z obawy przed Żydami pomieszczeniu, Jezus stanął pośród nich
i pozdrowił ich słowami: "Pokój wam!".
Następnie pokazał im swoje ręce i bok, aby mogli rozpoznać, że to On, Ten, który został ukrzyżowany.
Uczniowie, widząc Pana, bardzo się uradowali.
Jezus powtórzył im życzenie pokoju i posłał ich, tak jak Ojciec posłał Jego: "Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam".
Dodał także: "Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane".
W ten sposób ustanowił sakrament pokuty i pojednania, dając Apostołom władzę odpuszczania grzechów.

Wiara Tomasza

Tomasz, zwany Didymos, nie był obecny podczas pierwszego ukazania się Jezusa.
Kiedy inni uczniowie powiedzieli mu: "Widzieliśmy Pana!", on odparł: "Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie włożę palca mego w miejsce gwoździ, i nie włożę ręki mojej w bok Jego, nie uwierzę".
Tomasz potrzebował namacalnego dowodu, aby uwierzyć w zmartwychwstanie.
Tydzień później, kiedy uczniowie byli znowu razem, a Tomasz z nimi, Jezus ponownie stanął pośród nich, mimo zamkniętych drzwi, i rzekł: "Pokój wam!".
Następnie zwrócił się do Tomasza: "Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce.
Podnieś rękę i włóż ją do mego boku, i nie bądź niedowiarkiem, lecz wierzącym!".
Tomasz, przekonany obecnością i słowami Jezusa, wyznał: "Pan mój i Bóg mój!".

Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli

Jezus odpowiedział Tomaszowi: "Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli".
Te słowa są kluczowe dla zrozumienia istoty wiary.
Jezus podkreśla, że prawdziwa wiara nie opiera się na dowodach empirycznych, ale na zaufaniu i zawierzeniu Bogu.
Błogosławieni są ci, którzy wierzą, mimo braku bezpośrednich dowodów, ponieważ ich wiara jest czysta i bezinteresowna.
Papież Franciszek podkreśla, że wiara jest wyznawana ustami i sercem, słowami i miłością.

Znaczenie dla współczesnych wierzących

Ewangelia ta ma szczególne znaczenie dla współczesnych wierzących, którzy nie mieli możliwości spotkać Jezusa osobiście.
Jesteśmy wezwani do wiary, która nie potrzebuje namacalnych dowodów.
Wiara ta opiera się na słowie Bożym, tradycji Kościoła, sakramentach oraz świadectwie innych wierzących.
Papież Jan Paweł II zauważył, że spotkanie z żyjącym Chrystusem prowadzi do osobistej relacji, w której każdy wierzący rozpoznaje w Nim swojego Pana
i Boga.

Podsumowanie

Fragment Ewangelii Jana 20, 19-31 ukazuje zmartwychwstałego Jezusa, który przynosi pokój i posyła uczniów z Duchem Świętym.
Historia Tomasza Apostoła uczy nas o wartości wiary, która nie potrzebuje dowodów, oraz o błogosławieństwie tych, którzy wierzą, nie widząc. Jesteśmy wezwani do osobistego spotkania z Chrystusem i wyznawania Go jako swojego Pana i Boga, żyjąc wiarą, która przemienia nasze życie i daje nadzieję światu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Second Sunday of Easter or Divine Mercy

GOSPEL - J 20, 19-31 (Blessed are those who have not seen and yet have believed)

On the evening of the day of resurrection, when the disciples were together, with the doors locked for fear of the Jews, Jesus came and stood among them and said to them, "Peace be with you!" And when he had said this, he showed them his hands and his side. The disciples rejoiced when they saw
the Lord.
Again Jesus said to them, "Peace be with you! As the Father has sent me, even so I send you." After he had said this he breathed on them and said to them, "Receive the Holy Spirit. If you forgive the sins of any, they are forgiven them; if you retain the sins of any, they are retained."
Now Thomas, one of the twelve, called Didymus, was not with them when Jesus came. The other disciples therefore said to him, "We have seen
the Lord!"
But he said to them, "Unless I see in his hands the print of the nails, and put my finger into the print of the nails, and put my hand into his side, I will not believe."
And after eight days, when his disciples were again within the house, and Thomas was with them, Jesus came, and with the doors shut, and stood
in the midst, and said, "Peace be with you!" Then he said to Thomas, "Put your finger here and see my hands. Put your hand and put it into my side;
and do not be an unbeliever, but a believer."
Thomas answered him, "My Lord and my God!"
Jesus said to him, "Have you believed because you have seen me? Blessed are they who have not seen and yet have believed."
And many other signs did Jesus do in the presence of his disciples, which are not written in this book. These are written so that you may believe
that Jesus is the Messiah, the Son of God, and that by believing you may have life in His name.

MEDITATION

Jesus appears among the Apostles. He meets them fearful and full of anxiety. However, his presence brings them peace and joy...

Jesus is not indignant at Thomas' doubts and invites him to even greater closeness. With gentleness and openness he helps him rekindle his heart...

Did Thomas get rid of his doubts forever after meeting Jesus? No. Something more important happened. This touch brought them closer. At the end,
the Apostle calls the Risen One 'mine' twice...

"Unless I see the nail marks in his hands, and put my finger where the nails were, and put my hand into his side, I will not believe" (Jn 20:25). In today's Gospel we see a problem with man's response to the truth of the Resurrection...

Thomas, absent during the meeting of the Apostles with Jesus, cannot believe the words of his friends about the meeting with the Risen Lord. He cannot trust what his friends tell him. "Unless I see (...) I will not believe." And it happened that Jesus comes to him with his wounds, so that he would touch, be convinced and trust. Without this exchange of trust, it is difficult to fully fulfill the path marked out by the Gospel...

Thomas, having met Jesus, believed. However, he heard the words: "You have believed because you have seen me; blessed are those who have not seen
and yet have believed" (Jn 20:29)...

The disciples have already heard the news of the Lord's resurrection. They know that the tomb is empty, but they have not met Jesus. Knowledge without the experience of meeting the Living Lord is too little. The Risen One gives the disciples the gift of the Holy Spirit. Without Him, the disciples, and each one
of us, remain locked in our fears...

In truth, we are all like Thomas. We have many desires, like him, who wanted to die for Jesus, but in the moment of trial he does not believe until he touches...

These signs were written so that you may believe. These words of the 'first conclusion' of the Gospel indicate the intention of its author - the Evangelist John: that we may cling to the Lord and be filled with His life. For the era of those who see and bear witness is ending, and the way is opening for those who believe without seeing...

The disciples are afraid, despite the empty tomb. They fear the Jewish leaders who sought to kill Christ, which changes over time, after their encounters
with the Risen One, who gives them inner peace, greeting them with the words: "Peace be with you"...

At the center of today's Gospel is Thomas, Saint Thomas, the patron saint of people who doubt, who test God: "I will believe if...". Let us look at Christ, who humbles himself to the apostle's doubts, going out to meet them. Jesus does not cross him out, does not leave him, does not get discouraged by him, but rather 'looks for' him, because Thomas was not there when he appeared to other disciples earlier...

Jesus takes Thomas's unbelief seriously, gives him arguments that he is alive, that he rose from the dead. The discovery of God, for whom we are important, in love with us to the cross, merciful, finding us at various life's turns, in doubts, is a turning point that gives an impulse for evangelical transformation...

Becoming a disciple of Jesus takes place on the path of faith. In the encounter with the Risen One, the desire to follow the Master, to imitate his lifestyle
and to mirror it in one's own life is born in the hearts of the disciples...

Faith allows the 'pilgrims of hope' to see everyday life differently, to see with God's eyes. From this view, specific action is born, which aims to put faith into practice...

Faith also presupposes doubts. Often, a person with doubts wanders, heading in an unknown direction, without a clear goal...

Faith is dead if it is not enlivened by specific actions. They are a sign of Christian credibility and testify to belonging to the one who is alone good...

Faith heals troubled human hearts, which open to the rays of God's love, allowing them to confess: "My Lord and my God"...

Where the disciples were, the doors were closed for fear of the Jews. Even today, out of fear, we lock ourselves in private shelters. Filled with fear, to defend ourselves against the enemy, we barricade the doors. Meanwhile, Christ comes and brings the atmosphere of resurrection. Those who believe in Him triumph over a constricted heart and a narrow view...

The disciples stuck in the closed Cenacle had every reason to believe that they had been dealt a final defeat. Jesus had been removed from the public sphere, their mission had been compromised, they had had to yield to the argument of the power of this world that did not want them. All that was left was a slow death prolonged by staying in the zone of confinement...

Secularization and the hostility of the contemporary world towards the followers of Jesus do not have to be a reason for despair. The Church is developing even when the present does not inspire hope and the future looks bleak...

The victory of the godless world has never seemed so close as when Jesus was nailed to the cross. Christ was never less like a king than on the day when
the crown of thorns was placed on him and the place on the cross was cynically indicated. And yet, it was on that dark day that Jesus won his greatest victory...

The Church is weak when it draws strength from the power of the world, and strong when it seems weak in the eyes of men. For victory is not achieved by the power of wealth and politics, but by the spiritual power of the sacrifice offered on Calvary. The Church is constantly rising from the dead...

Considered dead and left in the tomb, it awakens to new life. It is reborn in each age to save it. All this is a preparation for God's harvest that will soon come. But the minds of some disciples, such as Thomas, become accustomed to pessimism and helplessness. He could not believe that the resurrection from
the dead was a real, concrete event...

The resurrected Jesus is not a ghost, he has a body. Exactly the same one he had in life. That is why he still bears the wounds from the crucifixion. He makes this clear to the disciples when he shows them his hands and feet. When Thomas encountered the enthusiasm of the other apostles, who shouted one after another: “We have seen the Lord,” he asked for tangible proofs...

Jesus approached Thomas and said: “Put your finger here and see my hands. Put your hand and put it into my side; do not be an unbeliever, but a believer” (Jn 20:27). The Church proclaims something specific: Jesus, the Son of God, was raised to life in the flesh. In this glorious body he will never die again, but will lead us with a sure hand to where love is lived...

...Jesus, I ask you to free my heart from the doubts of life and to inflame it with faith in you... I ask for the grace to meet ‘my Lord’ and ‘my God’... I thank you for the forgiveness of my resistances and escapes, which open my heart to brothers who are far away...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 20:19-31, Blessed are those who have not seen and yet have believed

A commentary on the Gospel of John 20:19-31, with particular emphasis on the verse about blessed those who have not seen and yet have believed.

Commentary on the Gospel of John 20:19-31

The Gospel of John 20:19-31 describes two key events after the resurrection of Jesus: the first appearance to the disciples in the Cenacle and the meeting with Thomas the Apostle, which emphasizes the importance of faith.

The Appearance of Jesus in the Cenacle

On the evening of the day of resurrection, when the disciples were gathered in a room that was locked for fear of the Jews, Jesus stood among them
and greeted them with the words: "Peace be with you!"
Then he showed them his hands and side so that they could recognize that it was He, the One who had been crucified.
When the disciples saw the Lord, they rejoiced greatly.
Jesus repeated to them his wish for peace and sent them as the Father had sent him: "As the Father has sent me, so I send you."
He also added: "Receive the Holy Spirit. If you forgive the sins of any, they are forgiven them; if you retain the sins of any, they are retained."
In this way he instituted the sacrament of penance and reconciliation, giving the apostles the power to forgive sins.

Thomas' faith

Thomas, called Didymus, was not present at the first appearance of Jesus.
When the other disciples told him, "We have seen the Lord!" he replied, "Unless I see the nail marks in his hands, and put my finger where the nails were, and put my hand into his side, I will not believe."
Thomas needed tangible proof to believe in the resurrection.
A week later, when the disciples were together again and Thomas was with them, Jesus again stood among them, although the doors were closed, and said, "Peace be with you!"
Then he said to Thomas, "Put your finger here and see my hands.
Put your hand and put it into my side, and do not be an unbeliever, but a believer!"
Thomas, convinced by the presence and words of Jesus, confessed, "My Lord and my God!"

Blessed are those who have not seen and yet have believed

Jesus answered Thomas, "Have you believed because you have seen me? Blessed are those who have not seen and yet have believed."
These words are crucial to understanding the essence of faith.
Jesus emphasizes that true faith is not based on empirical evidence, but on trust and confidence in God.
Blessed are those who believe despite the lack of direct evidence, because their faith is pure and selfless.
Pope Francis emphasizes that faith is professed with the mouth and the heart, with words and love.

Significance for contemporary believers

This Gospel has a special significance for contemporary believers who have not had the opportunity to meet Jesus in person.
We are called to a faith that does not need tangible proofs.
This faith is based on the Word of God, the tradition of the Church, the sacraments and the witness of other believers.
Pope John Paul II noted that the encounter with the living Christ leads to a personal relationship in which each believer recognizes Him as their Lord
and God.

Summary

The passage from the Gospel of John 20:19-31 presents the risen Jesus who brings peace and sends the disciples with the Holy Spirit.
The story of Thomas the Apostle teaches us about the value of faith that does not need proofs and about the blessing of those who believe without seeing.
We are called to a personal encounter with Christ and to confess Him as our Lord and God, living a faith that transforms our lives and gives hope to the world.

 

 

 

 

Flag Counter