25 KWIETNIA
PIĄTEK, Piątek w Oktawie Wielkanocy EWANGELIA - J 21, 1-14 (Ukazanie się Zmartwychwstałego nad Jeziorem Tyberiadzkim) Jezus znowu ukazał się nad Jeziorem Tyberiadzkim. A ukazał się w ten sposób: Byli razem Szymon Piotr, Tomasz, zwany Didymos, Natanael z Kany Galilejskiej, synowie Zebedeusza oraz dwaj inni z Jego uczniów. Szymon Piotr powiedział do nich: «Idę łowić ryby». Odpowiedzieli mu: «Idziemy i my MEDYTACJA Niedługo po Zmartwychwstaniu uczniowie nie czują się pewnie w nowej rzeczywistości. Mimo, że Jezus już z nimi rozmawiał, trudno im odgadnąć, jak będą wyglądać najbliższe tygodnie lub miesiące... Apostołowie doświadczają spotkania z Jezusem na różne sposoby. Jan rozpoznaje Go i mówi o tym innym, Piotr spieszy się, by doświadczyć spotkania jak najszybciej, inni zaś dbają o to, by połów bezpiecznie trafił na brzeg. Wszyscy są jednak zaproszeni do wspólnego posiłku... Jezus, znając swoich uczniów, wychodzi naprzeciw ich potrzebom. Nie rozpoczyna rozmowy od wielkich planów i wzniosłych idei, ale daje im się poznać i dba "Szymon Piotr usłyszawszy, że to jest Pan, przywdział na siebie wierzchnią szatę, był bowiem prawie nagi, i rzucił się w morze" (J 21, 7). Oto radość Piotra Miłość i przyjaźń mają to do siebie. Jezus nas kocha. Jezus jest naszym przyjacielem. Uświadomienie tej prawdy jest wielką mocą i otuchą. Cokolwiek byśmy zrobili, jakakolwiek historia życia nam towarzyszy, jakiekolwiek drogi życia nas poprowadzą, to jednak prawda o miłości i przyjaźni Pana nigdy się nie zmieni... Prawda o miłości i przyjaźni Pana nigdy się nie zmieni. Niech ta prawda wzbudzi w nas radość, nadzieję oraz chęć odpowiadania miłością i przyjaźnią na Jego miłość i przyjaźń... Rozdział 21. Ewangelii Jana to nie tyle zakończenie historii Jezusa z Nazaretu, co raczej otwarcie nowej perspektywy, eklezjalnej. Odtąd apostołowie, nowa wspólnota Kościoła, rozpoczyna swoją misję 'łowienia ludzi' dla Chrystusa... Wspólnota uczniów Jezusa, choć poraniona, napotykająca na trudności i przeciwności, o świcie przełamującym ciemność swoim nowym światłem, przypominającym poranek zmartwychwstania, wyrusza na wielki połów. To wspólnota Kościoła po Wniebowstąpieniu Pana, która kontynuuje Jego dzieło Uczniowie nie rozpoznają Pana od razu. Tkwią jeszcze zamknięci w swoich frustracjach i niepowodzeniach. Dopiero umiłowany uczeń rozpoznaje Jezusa i mówi Piotrowi o Jego obecności. Tylko miłość widzi i komunikuje, potrafi właściwie odczytać i zrozumieć rzeczywistość: "To jest Pan!" ... Zmartwychwstały kolejny raz ukazuje się uczniom, co opisuje Ewangelista Jan. Rzecz dzieje się przy połowie ryb na Jeziorze Tyberiadzkim w Galilei. Piotr Wydaje się, że pomimo dwóch wcześniejszych spotkań uczniowie powrócili do wcześniejszych zajęć zawodowych. Jezus ukazuje się im jednak po raz trzeci. Tak jakby chciał ich upewnić, że na pewno zmartwychwstał, bo może im się wydaje, że ulegli indywidualnej czy zbiorowej halucynacji... Poruszające jest to, że Jezus nie zniechęca się nimi: ich ucieczką od krzyża, nieprzyznawaniem się do Niego, zdradami, niewiarą w przetrwanie wspólnoty uczniów. Daje im nową szansę. Niedługo potem będą tworzyć wspólnotę oczekującą na zesłanie Ducha Świętego... To kolejny cudowny połów. Pierwszy, opisany przez Ewangelistę Łukasza. Drugi po zmartwychwstaniu. Obydwa mają te same cechy. Nic nie złowiliśmy i 'na Twoje słowo', choć za drugim razem obyło się bez deklaracji... Być może Jezus celowo powtórzył scenariusz cudownego połowu ryb. Być może w ten sposób chciał uświadomić Piotrowi, że zdrada na dziedzińcu arcykapłana go nie dyskwalifikuje. Prawie nagi z racji swojej przeszłości nadal jest opoką, skałą, na której On, Zmartwychwstały Pan, będzie budował swój Kościół, czego cudowny połów jest dowodem... Być może Ewangelista Jan, utrwalając spotkanie nad Jeziorem Galilejskim, chce i nam powiedzieć, że Zmartwychwstały Pan nie buduje swojego Kościoła na naszych deklaracjach, chęciach, pragnieniach, jakże ulotnych, ułomnych. Kościół buduje Jego słowo, także wtedy, gdy ogarnia nas zniechęcenie, gdy więcej On nie potrzebuje aniołów, herosów, ludzi ze stali, zawsze pewnych siebie, przystrojonych w szaty zadufania w sobie, udawanej pobożności, zawsze wszystko robiących najlepiej. Wystarczy Mu słaby, ale ufny... "Żaden z uczniów nie odważył się zadać Mu pytania: 'Kto Ty jesteś?', bo wiedzieli, że to jest Pan" (J 21, 12). Spotkania Zmartwychwstałego z uczniami odbywają się w atmosferze zaskoczenia, radości, ale też chwilowego zdezorientowania. Uczniowie po dramatycznych wydarzeniach związanych z męką Z opisów w Ewangeliach możemy sformułować wniosek, że nie bardzo wiedzą, co mają z sobą zrobić. Próbują wracać do poprzedniego stylu życia. Gdy Jezus znajduje uczniów nad Jeziorem Tyberiadzkim, robią to, co potrafią najlepiej: łowią ryby. Ich spotkanie pokazuje, że w chwilach kryzysu, zwątpienia, nawet jeśli w zagubieniu potrafimy tylko 'robić swoje', Jezus nas znajdzie. Jego obecność ukoi i da nowy początek... ...Jezu, gdy noc się dłuży, a sieci wyciągam puste, naucz mnie czekać na Twój głos... ...Jezu, gdy mój trud wydaje się być daremny, gdy moje serce odczuwa znużenie, zostań na brzegu moich dni i wołaj mnie po imieniu... ...Jezu, Ty jesteś Panem poranka, światłem wschodzącym nad porażką, ogniem rozpalającym nadzieję... ...Jezu, dziękuję za każdy dzień, za bliskość także nierozpoznaną, za chleb łamany, pachnący Twoją obecnością... ...Jezu, daj mi uważność na twoje słowo, gotowość rzucenia sieci gdzie wskażesz, uległość Twemu milczeniu i wdzięczność za Twoją miłość... ...Jezu, jesteś ze mną w prostocie codzienności, w posiłku wspólnie zjedzonym, w odnowionym dziele... ...Jezu, dziękuje Ci, że za każdym razem, gdy wydaje się, że jesteś daleko, jesteś bliżej niż mi się wydaje... ...Jezu, proszę o łaskę trwania w Twojej obecności na co dzień... Proszę o łaskę poznania Twojej miłości do mnie... Dziękuję za Twoje ciągłe wzywanie mnie do współpracy w dziele ewangelizacji... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 21, 1-14, Ukazanie się Zmartwychwstałego nad Jeziorem Tyberiadzkim Komentarz do Ewangelii Jana 21, 1-14, odwołującej się do ukazania się Zmartwychwstałego Chrystusa nad Jeziorem Tyberiadzkim Ukazanie się Zmartwychwstałego nad Jeziorem Tyberiadzkim (J 21, 1-14) Ewangelia Jana 21, 1-14 opisuje trzecie ukazanie się Jezusa uczniom po Jego zmartwychwstaniu, które miało miejsce nad Morzem Tyberiadzkim. Kontekst i okoliczności Po śmierci Jezusa uczniowie wracają do swoich wcześniejszych zajęć. Interwencja Jezusa O świcie Jezus staje na brzegu, ale uczniowie Go nie rozpoznają. Rozpoznanie i reakcja Piotra Na wieść, że to Pan, Piotr, który był nagi, przepasuje się i rzuca się w morze, aby jak najszybciej dotrzeć do Jezusa. Uczta i dialog Po wyjściu na brzeg uczniowie widzą rozpalone ognisko, na którym leżą ryby i chleb. Symbolika i znaczenie 1, Morze Tyberiadzkie 2. Bezskuteczne łowy 3. Prawa strona łodzi 4. Obfity połów 5. Ognisko i posiłek 6. 153 ryby Teologiczne przesłanie To wydarzenie ukazuje kilka ważnych prawd teologicznych: 1. Inicjatywa Jezusa 2. Posłuszeństwo słowu Jezusa 3. Rozpoznanie Jezusa 4. Wspólnota z Jezusem 5. Powołanie Piotra Podsumowanie Ukazanie się Zmartwychwstałego nad Jeziorem Tyberiadzkim jest pełne symboliki i głębokich przesłań teologicznych. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Friday in the Octave of Easter GOSPEL - J 21, 1-14 (The Appearance of the Risen One on the Sea of ??Tiberias) Jesus appeared again on the Sea of ??Tiberias. And he appeared in this way: Simon Peter, Thomas called Didymus, Nathanael from Cana in Galilee, MEDITATION Shortly after the Resurrection, the disciples feel uncertain about their new reality. Although Jesus has already spoken to them, it is difficult for them to guess what the coming weeks or months will be like... The Apostles experience the encounter with Jesus in different ways. John recognizes Him and tells the others about it, Peter rushes to experience Jesus, knowing his disciples, meets their needs. He does not begin the conversation with grand plans and lofty ideas, but makes himself known to them and makes sure that they are not hungry... "When Simon Peter heard that it was the Lord, he put on his outer garment, for he was almost naked, and threw himself into the sea" (Jn 21:7). This Love and friendship have this in common. Jesus loves us. Jesus is our friend. Realizing this truth is a great power and comfort. Whatever we do, whatever life story accompanies us, whatever paths of life lead us, the truth about the love and friendship of the Lord will never change... The truth about the love and friendship of the Lord will never change. May this truth awaken in us joy, hope and the desire to respond with love Chapter 21 of the Gospel of John is not so much the end of the story of Jesus of Nazareth, but rather the opening of a new, ecclesial perspective. From then on, the apostles, the new community of the Church, begin their mission of 'fishing for people' for Christ... The community of Jesus' disciples, although wounded, encountering difficulties and adversities, at the dawn breaking the darkness with its new light, reminiscent of the morning of the resurrection, sets off on a great catch. This is the community of the Church after the Lord's Ascension, which continues His work and bears witness to Him before the whole world... The disciples do not recognize the Lord immediately. They are still locked in their frustrations and failures. Only the beloved disciple recognizes Jesus The resurrected One appears to the disciples once again, as described by the Evangelist John. The event takes place during a fishing trip on the Sea It seems that despite the two previous meetings, the disciples returned to their previous professional activities. However, Jesus appears to them a third time. As if he wanted to assure them that he had definitely risen, because it may seem to them that they have succumbed to an individual or collective hallucination... It is moving that Jesus is not discouraged by them: their escape from the cross, their refusal to acknowledge Him, their betrayals, their lack of faith This is another miraculous catch. The first, described by the Evangelist Luke. The second after the resurrection. Both have the same features. We caught nothing and 'on your word', although the second time there was no declaration... Perhaps Jesus deliberately repeated the scenario of the miraculous catch of fish. Perhaps in this way he wanted to make Peter aware that the betrayal Perhaps the Evangelist John, by recording the meeting on the Sea of ??Galilee, wants to tell us that the Risen Lord does not build His Church on our declarations, desires, desires, how fleeting and flawed. The Church builds His word, even when we are overcome with discouragement, when there is more darkness than light within us, when for months we have been pulling out empty nets, when we would like to say 'enough'... He does not need angels, heroes, men of steel, always self-confident, adorned in garments of self-confidence, feigned piety, always doing everything best. "None of the disciples dared to ask him, 'Who are you?' because they knew that it was the Lord" (Jn 21:12). The meetings of the Risen One with the disciples take place in an atmosphere of surprise, joy, but also momentary disorientation. After the dramatic events related to the suffering and death of Jesus, From the descriptions in the Gospels, we can conclude that they do not really know what to do with themselves. They try to return to their previous lifestyle. When Jesus finds the disciples at the Sea of ??Galilee, they are doing what they do best: fishing. Their encounter shows that in moments of crisis, doubt, even ...Jesus, when the night drags on and I pull out empty nets, teach me to wait for Your voice... ...Jesus, when my labor seems in vain, when my heart feels tired, stay on the shore of my days and call me by name... ...Jesus, You are the Lord of the morning, the light rising over defeat, the fire that ignites hope... ...Jesus, I thank You for each day, for the closeness even unrecognized, for the broken bread, fragrant with Your presence... ...Jesus, give me attentiveness to Your word, readiness to cast the net wherever You indicate, submission to Your silence and gratitude for Your love... ...Jesus, You are with me in the simplicity of everyday life, in a meal eaten together, in a renewed work... ...Jesus, I thank You that every time You seem far away, You are closer than I think... ...Jesus, I ask for the grace of remaining in Your presence every day... I ask for the grace of knowing Your love for me... Thank you for constantly calling me to cooperate in the work of evangelization... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 21:1-14, The Appearance of the Risen One on the Sea of ??Tiberias Commentary on the Gospel of John 21:1-14, referring to the appearance of the Risen One on the Sea of ??Tiberias The Appearance of the Risen One on the Sea of ??Tiberias (John 21:1-14) The Gospel of John 21:1-14 describes the third appearance of Jesus to the disciples after his resurrection, which took place on the Sea of ??Tiberias. Context and circumstances After Jesus' death, the disciples return to their previous activities. Jesus' intervention At dawn Jesus stands on the shore, but the disciples do not recognize Him. Peter's recognition and reaction Upon hearing that it is the Lord, Peter, who was naked, girds himself and throws himself into the sea to reach Jesus as quickly as possible. Feast and dialogue After going ashore, the disciples see a burning fire with fish and bread on it. Symbolism and meaning 1, The Sea of ??Tiberias 2. The fruitless fishing 3. The right side of the boat 4. The abundant catch 5. The campfire and meal 6. 153 fish Theological message This event shows several important theological truths: 1. Jesus' initiative 2. Obedience to the word of Jesus 3. Recognizing Jesus 4. Community with Jesus 5. The calling of Peter Summary The appearance of the Risen One on the Sea of ??Galilee is full of symbolism and profound theological messages.
|