PIĄTEK, Wielki Piątek Męki Pańskiej
EWANGELIA - J 18, 1 - 19, 42 (Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa Według Świętego Jana)
+ słowa Chrystusa
E. słowa Ewangelisty
I. słowa innych osób pojedynczych
T. słowa kilku osób lub tłumu
Pojmanie Jezusa
E. Po wieczerzy Jezus wyszedł z uczniami swymi za potok Cedron. Był tam ogród, do którego wszedł On i Jego uczniowie. Także i Judasz, który Go wydał, znał to miejsce, bo Jezus i uczniowie Jego często się tam gromadzili. Judasz, otrzymawszy kohortę oraz strażników od arcykapłanów
i faryzeuszów, przybył tam z latarniami, pochodniami i bronią. A Jezus, wiedząc o wszystkim, co miało na Niego przyjść, wyszedł naprzeciw i rzekł do nich:
+ Kogo szukacie?
E. Odpowiedzieli Mu:
T. Jezusa z Nazaretu.
E. Rzekł do nich Jezus:
+ Ja jestem.
E. Również i Judasz, który Go wydał, stał między nimi. Skoro więc Jezus rzekł do nich: Ja jestem, cofnęli się i upadli na ziemię. Powtórnie ich zapytał:
+ Kogo szukacie?
E. Oni zaś powiedzieli:
T. Jezusa z Nazaretu.
E. Jezus odrzekł:
+ Powiedziałem wam, że Ja jestem. Jeżeli więc Mnie szukacie, pozwólcie tym odejść.
E. Stało się tak, aby się wypełniło słowo, które wypowiedział: Nie utraciłem żadnego z tych, których Mi dałeś. Wówczas Szymon Piotr, który miał miecz, dobył go, uderzył sługę arcykapłana i odciął mu prawe ucho. A słudze było na imię Malchos. Na to rzekł Jezus do Piotra:
+ Schowaj miecz do pochwy. Czyż nie mam wypić kielicha, który Mi podał Ojciec?
Przed Annaszem. Zaparcie się Piotra
E. Wówczas kohorta oraz trybun razem ze strażnikami żydowskimi pojmali Jezusa, związali Go i zaprowadzili najpierw do Annasza. Był on bowiem teściem Kajfasza, który owego roku pełnił urząd arcykapłański. Właśnie Kajfasz poradził Żydom, że lepiej jest, aby jeden człowiek zginął za naród.
A szedł za Jezusem Szymon Piotr razem z innym uczniem. Uczeń ten był znany arcykapłanowi i dlatego wszedł za Jezusem na dziedziniec pałacu arcykapłana, natomiast Piotr zatrzymał się przed bramą, na zewnątrz. Wszedł więc ów drugi uczeń, znany arcykapłanowi, pomówił z odźwierną
i wprowadził Piotra do środka. A służąca odźwierna rzekła do Piotra:
I. Czy może i ty jesteś jednym spośród uczniów tego człowieka?
E. On odpowiedział:
I. Nie jestem.
E. A że było zimno, strażnicy i słudzy, rozpaliwszy ognisko, stali przy nim i grzali się. Wśród nich stał także Piotr i grzał się przy ogniu.
Arcykapłan więc zapytał Jezusa o Jego uczniów i o Jego naukę. Jezus mu odpowiedział:
+ Ja przemawiałem jawnie przed światem. Nauczałem zawsze w synagodze i w świątyni, gdzie się gromadzą wszyscy Żydzi. Potajemnie zaś nie nauczałem niczego. Dlaczego Mnie pytasz? Zapytaj tych, którzy słyszeli, co im mówiłem. Przecież oni wiedzą, co powiedziałem.
E. Gdy to rzekł, jeden ze sług stojących obok spoliczkował Jezusa, mówiąc:
I. Tak odpowiadasz arcykapłanowi?
E. Odrzekł mu Jezus:
+ Jeżeli źle powiedziałem, udowodnij, co było złego. A jeżeli dobrze, to dlaczego Mnie bijesz?
E. Następnie Annasz wysłał Go związanego do arcykapłana Kajfasza.
A Szymon Piotr stał i grzał się przy ogniu. Powiedzieli wówczas do niego:
T. Czy i ty nie jesteś jednym z Jego uczniów?
E. On zaprzeczył, mówiąc:
I. Nie jestem.
E. Jeden ze sług arcykapłana, krewny tego, któremu Piotr odciął ucho, rzekł:
I. Czyż nie ciebie widziałem razem z Nim w ogrodzie?
E. Piotr znowu zaprzeczył i zaraz zapiał kogut.
Przed Piłatem
Od Kajfasza zaprowadzili Jezusa do pretorium. A było to wczesnym rankiem. Oni sami jednak nie weszli do pretorium, aby się nie skalać i móc spożyć Paschę. Dlatego Piłat wyszedł do nich na zewnątrz i rzekł:
I. Jaką skargę wnosicie przeciwko temu człowiekowi?
E. W odpowiedzi rzekli do niego:
T. Gdyby to nie był złoczyńca, niewydalibyśmy Go tobie.
E. Piłat więc rzekł do nich:
I. Weźcie Go sobie i osądźcie według swojego prawa.
E. Odpowiedzieli mu Żydzi:
T. Nam nie wolno nikogo zabić.
E. Tak miało się spełnić słowo Jezusa, w którym zapowiedział, jaką śmiercią miał umrzeć.
Przesłuchanie
Wtedy Piłat powtórnie wszedł do pretorium, a przywoławszy Jezusa, rzekł do Niego:
I. Czy Ty jesteś Królem żydowskim?
E. Jezus odpowiedział:
+ Czy to mówisz od siebie, czy też inni powiedzieli ci o Mnie?
E. Piłat odparł:
I. Czy ja jestem Żydem? Naród Twój i arcykapłani wydali mi Ciebie. Co uczyniłeś?
E. Odpowiedział Jezus:
+ Królestwo moje nie jest z tego świata. Gdyby królestwo moje było z tego świata, słudzy moi biliby się, abym nie został wydany Żydom. Teraz zaś królestwo moje nie jest stąd.
E. Piłat zatem powiedział do Niego:
I. A więc jesteś królem? E. Odpowiedział Jezus:
+ Tak, jestem królem. Ja się na to narodziłem i na to przyszedłem na świat, aby dać świadectwo prawdzie. Każdy, kto jest z prawdy, słucha mojego głosu.
E. Rzekł do Niego Piłat:
I. Cóż to jest prawda?
E. To powiedziawszy, wyszedł ponownie do Żydów i rzekł do nich:
I. Ja nie znajduję w Nim żadnej winy. Jest zaś u was zwyczaj, że na Paschę uwalniam wam jednego więźnia. Czy zatem chcecie, abym wam uwolnił Króla żydowskiego?
E. Oni zaś powtórnie zawołali:
T. Nie tego, lecz Barabasza!
E. A Barabasz był rozbójnikiem.
"Oto człowiek"
Wówczas Piłat zabrał Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze, uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili:
T. Witaj, Królu żydowski!
E. I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich:
I. Oto wyprowadzam Go wam na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy.
E. Jezus więc wyszedł na zewnątrz w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich:
I. Oto Człowiek.
E. Gdy Go ujrzeli arcykapłani i słudzy, zawołali:
T. Ukrzyżuj! Ukrzyżuj!
E. Rzekł do nich Piłat:
I. Zabierzcie Go i sami ukrzyżujcie! Ja bowiem nie znajduję w Nim winy.
E. Odpowiedzieli mu Żydzi:
T. My mamy Prawo, a według Prawa powinien On umrzeć, bo sam siebie uczynił Synem Bożym.
E. Gdy Piłat usłyszał te słowa, jeszcze bardziej się uląkł. Wszedł znów do pretorium i zapytał Jezusa:
I. Skąd Ty jesteś?
E. Jezus jednak nie dał mu odpowiedzi. Rzekł więc Piłat do Niego:
I. Nie chcesz ze mną mówić? Czy nie wiesz, że mam władzę uwolnić Ciebie i mam władzę Ciebie ukrzyżować?
E. Jezus odpowiedział:
+ Nie miałbyś żadnej władzy nade Mną, gdyby ci jej nie dano z góry. Dlatego większy grzech ma ten, który Mnie wydał tobie.
E. Odtąd Piłat usiłował Go uwolnić. Żydzi jednak zawołali:
T. Jeżeli Go uwolnisz, nie jesteś przyjacielem cezara. Każdy, kto się czyni królem, sprzeciwia się cezarowi.
Wyrok
E. Gdy więc Piłat usłyszał te słowa, wyprowadził Jezusa na zewnątrz i zasiadł na trybunale, na miejscu zwanym Lithostrotos, po hebrajsku Gabbata.
Był to dzień Przygotowania Paschy, około godziny szóstej. I rzekł do Żydów:
I. Oto wasz król!
E. A oni krzyczeli:
T. Precz! Precz! Ukrzyżuj Go!
E. Piłat powiedział do nich:
I. Czyż króla waszego mam ukrzyżować?
E. Odpowiedzieli arcykapłani:
T. Poza cezarem nie mamy króla.
E. Wtedy więc wydał Go im, aby Go ukrzyżowano.
Droga krzyżowa i ukrzyżowanie
Zabrali zatem Jezusa. A On sam, dźwigając krzyż, wyszedł na miejsce zwane Miejscem Czaszki, które po hebrajsku nazywa się Golgota. Tam Go ukrzyżowano, a z Nim dwóch innych, z jednej i drugiej strony, pośrodku zaś Jezusa. Wypisał też Piłat tytuł winy i kazał go umieścić na krzyżu. A było napisane: Jezus Nazarejczyk, Król żydowski. Napis ten czytało wielu Żydów, ponieważ miejsce, gdzie ukrzyżowano Jezusa, było blisko miasta. A było napisane w języku hebrajskim, łacińskim i greckim. Arcykapłani żydowscy mówili do Piłata:
T. Nie pisz: Król żydowski, ale że On powiedział: Jestem Królem żydowskim.
E. Odparł Piłat:
I. Com napisał, napisałem.
E. Żołnierze zaś, gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza jedna część; wzięli także tunikę. Tunika zaś nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówili więc między sobą:
T. Nie rozdzierajmy jej, ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć.
E. Tak miały się wypełnić słowa Pisma: Podzielili między siebie szaty moje, a o moją suknię rzucili losy. To właśnie uczynili żołnierze.
Testament dany z krzyża
A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki:
+ Niewiasto, oto syn Twój.
E. Następnie rzekł do ucznia:
+ Oto Matka twoja.
E. I od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie.
Śmierć Jezusa
Potem Jezus, świadom, że już wszystko się dokonało, aby się wypełniło Pismo, rzekł:
+ Pragnę.
E. Stało tam naczynie pełne octu. Nałożono więc na hizop gąbkę nasączoną octem i do ust Mu podano. A gdy Jezus skosztował octu, rzekł:
+ Dokonało się!
E. I skłoniwszy głowę, oddał ducha.
Wszyscy klękają i przez chwilę zachowują milczenie...
Przebicie serca
Ponieważ był to dzień Przygotowania, aby zatem ciała nie pozostawały na krzyżu w szabat - ów bowiem dzień szabatu był wielkim świętem - Żydzi prosili Piłata, żeby ukrzyżowanym połamano golenie i usunięto ich ciała. Przyszli więc żołnierze i połamali golenie tak pierwszemu, jak i drugiemu, którzy z Nim byli ukrzyżowani. Lecz gdy podeszli do Jezusa i zobaczyli, że już umarł, nie łamali Mu goleni, tylko jeden z żołnierzy włócznią przebił Mu bok,
a natychmiast wypłynęła krew i woda. Zaświadczył to ten, który widział, a świadectwo jego jest prawdziwe. On wie, że mówi prawdę, abyście i wy wierzyli. Stało się to bowiem, aby się wypełniło Pismo: Kość jego nie będzie złamana. I znowu w innym miejscu mówi Pismo: Będą patrzeć na Tego, którego przebili.
Złożenie Jezusa do grobu
Potem Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz krył się z tym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. A Piłat zezwolił. Poszedł więc i zabrał Jego ciało. Przybył również i Nikodem, ten, który po raz pierwszy przyszedł do Jezusa nocą, i przyniósł około stu funtów mieszaniny mirry i aloesu. Zabrali więc ciało Jezusa i owinęli je w płótna razem z wonnościami, stosownie do żydowskiego sposobu grzebania.
A w miejscu, gdzie Go ukrzyżowano, był ogród, w ogrodzie zaś nowy grób, w którym jeszcze nie złożono nikogo. Tam to więc, ze względu na żydowski dzień Przygotowania, złożono Jezusa, bo grób znajdował się w pobliżu.
MEDYTACJA
Jest noc. W Ogrodzie Getsemani siły ciemności próbują pojmać Jezusa. Wydaje się, że zło triumfuje. Ale w tym momencie Ewangelista Jan ukazuje coś niezwykłego: perspektywę Bóstwa Jezusa i Jego nieograniczonej mocy. Na Jego słowa: „Ja Jestem” wszyscy, także Judasz, cofnęli się i upadli na ziemię...
Zło nie panuje, to Jezus je dopuszcza do siebie, a nawet wychodzi mu naprzeciw. Pozwala na to wszystko, aby ostatecznie pokonać szatana. Pomyślmy o mocy tej miłości i pozwólmy, by ta prawda dotknęła naszego serca....
Opisane w Ewangelii zachowanie arcykapłanów, strażników oraz innych osób odsłania dramat ludzkiej kondycji. Pokazuje, jak sprawiedliwość ludzka i Boża różnią się od siebie. Szczególnie widać to w postawie Piłata...
Ewangelista Jan podkreśla dwukrotnie, że namiestnik rzymski nie znajduje w Jezusie żadnej winy. Nie ma żadnej podstawy prawnej, żeby Go osądzić. Jednak ze strachu przed utratą władzy ulega naciskom tłumu. Brak odwagi i pragmatyzm prowadzi do tragedii...
Popatrzmy na Jezusa ukrzyżowanego tak, jak widzi Go Ewangelista Jan. W jego oczach krzyż jest wywyższeniem Jezusa. Teraz Król zasiadł na swoim tronie. Król zwyciężył, przeciwstawiając się złu, swoją miłością i łagodnością i w ten sposób walcząc do ostatniego tchnienia...
Jego przebite, ale zwycięskie serce, zostało teraz otwarte dla każdego. On pragnie obmywać z niesprawiedliwości, uzdrawiać z lęków. Nie lękajmy się zaczerpnąć z tego nieskończonego Źródła...
"Wykonało się!" (J 19, 30). W tych dwóch słowach zawiera się wszystko. Został wypełniony cel przyjścia Jezusa na ziemię i zjednoczenie woli Syna z Ojcem. Dokonało się nasze zbawienie, szatan, w pozorze zwycięstwa, został pokonany. Jezus, określając wcześniej krzyż, jako tron, został wywyższony. Pokazał nam swoją bezwarunkową, ostateczną miłość, oddał siebie. Reszta dokonuje się dzisiaj w naszych sercach...
Nie są najważniejsze detale historyczne oraz ich interpretacja teologiczna. Musimy sobie pozwolić na to, aby Duch Święty poprowadził nas tam, gdzie On chce. Nasze wracanie do tych wydarzeń jest bowiem ciągle nowym odczytywaniem ich w świetle naszego życia, pozwoleniem na to, by w nowej perspektywie widzieć Boże prowadzenie nas przez życie...
Ostatnie słowa Jezusa. To są zawsze szczególne chwile, kiedy uczestniczymy w pożegnaniach. Podobnie jest z Jezusem na krzyżu. Wsłuchajmy się w Jego ostatnie słowa, które kieruje do Matki, ucznia i do wszystkich ludzi...
Dzisiejsza liturgia Męki Pańskiej rozpoczyna się bez znaku krzyża. Zaczyna się od prostracji, modlitwy księdza leżącego na podłodze. Kończy się nie błogosławieństwem, a przeniesieniem Ciała i Krwi Chrystusa do grobu Pańskiego...
Słyszymy w kościołach, w trakcie liturgii, opis męki Pańskiej. Przejmująca jest symbolika. Wielka cisza. Zamilkły organy. Brak słów. Dlatego potem adorujemy krzyż. Jest przecież nieodłącznym elementem życia. Bez krzyża nie ma chrześcijaństwa. Dzięki krzyżom uczymy się prawdziwej miłości, cierpliwości, szacunku, wprowadzania jedności i pokoju, przebaczania, pomagania, służenia…
Krzyże nas uszlachetniają w drodze ku niebu. Tam na krzyżu wisi Miłość Ukrzyżowana za wszystkich i dla wszystkich...
Trudno było to wszystko przyjąć, w pokorze znosić. Tę bezczelność, butę, kłamstwa, tę agresję, z którą przyszło się Jezusowi zetknąć w godzinach męki. Ale przyjął. I nas zbawił. Dziękujemy Ci, Jezu...
Żadnego innego wydarzenia, czy serii wydarzeń, Ewangelista Jan nie opisał tak precyzyjnie, jak mękę i śmierć Chrystusa. Możemy dzięki niemu stać się obserwatorami zachowania, rozmów i sytuacji, które składają się na dramaturgię wydarzeń paschalnych...
Jezus, wobec oskarżycieli, Piłata rzekomo szukającego prawdy i uczniów, którzy ze strachu uciekają, jest jedynym, który wie, co się tak naprawdę dzieje. Pokój, asertywność Jezusa, i choć to paradoksalne, panowanie nad sytuacją, nie zabierają realizmu cierpienia, granic wytrzymałości, kruchości człowieczeństwa. Prawdziwie cierpiał i umarł za nas...
...Jezu, proszę o łaskę kontemplacji Ciebie Ukrzyżowanego i proszę przemianę mojego serca... Powoli czytając i rozważając opis Twojej Męki poddam się temu opowiadaniu, czerpiąc z niego duchową korzyść... Dziękuję za Twoją miłość...
KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 18, 1 - 19, 42, Męka naszego Pana Jezusa Chrystusa Według Świętego Jana
Wprowadzenie - ofiara Króla
Komentarz do Ewangelii Jana, rozdziały 18 i 19, opisującej Mękę Pańską.
Ewangelia ta przedstawia Jezusa jako króla, który dobrowolnie ofiaruje się za zbawienie ludzkości.
Aresztowanie - władza i podporządkowanie
Po modlitwie Jezus wyszedł ze swoimi uczniami za potok Cedron, do ogrodu, gdzie zwykł się spotykać ze swoimi uczniami.
Judasz, znając to miejsce, przyprowadził tam oddział żołnierzy i strażników.
Jezus, wiedząc, co Go czeka, wyszedł im naprzeciw i zapytał: "Kogo szukacie?".
Kiedy odpowiedział, że szukają Jezusa z Nazaretu, Jezus rzekł: "Ja jestem".
Na te słowa żołnierze cofnęli się i upadli na ziemię.
Jezus, mając pełną świadomość tego, co Go czeka, oddaje się w ręce oprawców, aby wypełnić wolę Ojca.
Próby - prawda i moc
Jezusa najpierw zaprowadzono do Annasza, teścia Kajfasza, który był arcykapłanem.
Następnie zaprowadzono Go do Kajfasza, a stamtąd do pretorium Piłata.
Żydzi nie weszli do pretorium, aby nie skalać się przed Paschą.
Piłat wyszedł do nich i zapytał oskarżenie przeciwko Jezusowi.
Odpowiedzieli, że gdyby nie był złoczyńcą, nie wydaliby Go Piłatowi.
Piłat nie znajdując w Nim winy, pyta Jezusa: "Czy Ty jesteś Królem Żydowskim?".
Jezus odpowiada: "Królestwo moje nie jest z tego świata".
Piłat ponownie wychodzi do Żydów i mówi: "Ja w Nim nie znajduję żadnej winy".
Żydzi jednak nalegają: "Ukrzyżuj Go! Ukrzyżuj Go!".
Piłat, chcąc przypodobać się tłumowi, wydaje Jezusa na ukrzyżowanie.
Zaparcie się Piotra - słabość i odkupienie
Kiedy Jezus był przesłuchiwany, Piotr stał na dziedzińcu i ogrzewał się przy ognisku.
Został rozpoznany jako uczeń Jezusa, ale trzykrotnie się tego zaparł.
Po trzecim zaparciu się, kogut zapiał.
To wydarzenie ukazuje ludzką słabość, ale także możliwość nawrócenia i odkupienia.
Ukrzyżowanie - miłość i spełnienie
Żołnierze ukrzyżowali Jezusa na miejscu zwanym Golgota, co znaczy Miejsce Czaszki.
Razem z Nim ukrzyżowano dwóch innych, po jednym z każdej strony.
Na krzyżu umieszczono napis: "Jezus Nazareński, Król Żydowski".
Jezus, wisząc na krzyżu, widząc Matkę i ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: "Niewiasto, oto syn Twój".
Potem rzekł do ucznia: "Oto Matka twoja".
Jezus, wiedząc, że wszystko się już dokonało, rzekł: "Pragnę".
Następnie skosztował octu i powiedział: "Wykonało się!".
I skłoniwszy głowę, oddał ducha...
Jezus ofiarował się za grzeszników.
Chrystus stał się posłusznym aż do śmierci, i to śmierci krzyżowej.
Pogrzeb odwaga i oddanie
Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, ale ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata o ciało Jezusa.
Piłat się zgodził, więc Józef zdjął ciało Jezusa z krzyża.
Przyszedł także Nikodem, który przyniósł mieszaninę mirry i aloesu.
Owinięli ciało Jezusa w płótna razem z wonnościami, zgodnie z żydowskim zwyczajem pogrzebowym.
Złożyli Go w nowym grobie, który był w pobliżu.
Wnioski - zbawienie i wdzięczność
Męka Pańska jest centralnym wydarzeniem w historii zbawienia. Jezus, Syn Boży, ofiarował swoje życie jako zadośćuczynienie za nasze grzechy.
Jego śmierć otworzyła nam drogę do zbawienia.
Krzyż jest objawieniem Boga, który tak umiłował świat, że dał Syna swego Jednorodzonego.
W męce i śmierci Chrystusa wyraża się absolutna sprawiedliwość, ponieważ Chrystus poddaje się męce i krzyżowi z powodu grzechów ludzkości.
Dlatego z wdzięcznością rozważajmy Mękę Pańską.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FRIDAY, Good Friday of the Passion of the Lord
GOSPEL - J 18, 1 - 19, 42 (The Passion of Our Lord Jesus Christ According to Saint John)
+ words of Christ
E. words of the Evangelist
I. words of other individuals
T. words of several people or a crowd
The arrest of Jesus
E. After supper Jesus went out with his disciples over the brook Cedron. There was a garden there, into which he and his disciples entered. Judas, who betrayed him, also knew the place, for Jesus and his disciples often gathered there. Judas, having received a cohort and officers from the chief priests
and Pharisees, came there with lanterns and torches and weapons. And Jesus, knowing all that was to come upon him, went out and said to them,
+ Whom do you seek?
E. They answered him,
T. Jesus of Nazareth.
E. Jesus said to them,
+ I am. E. And Judas also, who betrayed him, stood among them. When Jesus therefore had said to them, I am he, they drew back and fell to the ground. He asked them again,
+ Whom do you seek?
E. And they said,
T. Jesus of Nazareth.
E. Jesus answered,
+ I told you that I am he. If therefore you seek me, let these go.
E. Now this happened so that the saying which he had spoken might be fulfilled, I have not lost any of those you have given me. Then Simon Peter, who had a sword, drew it and struck the high priest's servant, and cut off his right ear. Now the servant's name was Malchus. Then Jesus said to Peter,
+ Put your sword back into its sheath. The cup which the Father has given me, shall I not drink?
Before Annas. Peter's Denial
E. Then the cohort and the tribune, with the Jewish guards, seized Jesus, bound him, and led him away to Annas first. For he was the father-in-law
of Caiaphas, who was high priest that year. Caiaphas had advised the Jews that it would be expedient for one man to die for the nation.
Now Simon Peter followed Jesus with another disciple. This disciple was known to the high priest, and for this reason he went in with Jesus into the court
of the high priest's palace; but Peter stood outside at the gate. So the other disciple, known to the high priest, went in, and spoke to the portress,
and brought Peter in. And the maidservant who was the portress said to Peter,
I. Perhaps you are also one of this man's disciples?
E. And he answered,
I. I am not.
E. Now it was cold; and the guards and officers had made a fire, and were standing by it, warming themselves. Among them Peter also stood, warming himself by the fire.
The high priest therefore asked Jesus about His disciples and His teaching. Jesus answered him,
+ I have spoken openly to the world. I have always taught in the synagogue and in the temple, where all the Jews come together. But in secret I have taught nothing. Why do you ask me? Ask those who have heard what I have said to them. For they know what I have said.
E. When he had said this, one of the officers standing by struck Jesus in the face, saying,
I. Is that how you answer the high priest?
E. Jesus answered him,
+ If I have spoken wrongly, prove what was wrong. But if I have spoken rightly, why do you strike me?
E. Then Annas sent Him bound to Caiaphas the high priest.
And Simon Peter stood warming himself by the fire. Then they said to him,
T. Are you not also one of His disciples?
E. He denied it, saying,
I. I am not. E. One of the high priest's servants, a relative of him whose ear Peter had cut off, said,
I. Did I not see you in the garden with him?
E. Peter denied it again, and immediately the rooster crowed.
Before Pilate
They led Jesus from Caiaphas into the praetorium. Now it was early in the morning. But they themselves did not go into the praetorium, lest they should be defiled, and might eat the Passover. Therefore Pilate went out to them and said,
I. What accusation do you bring against this man?
E. They answered him,
T. If this were not a criminal, we would not have handed him over to you.
E. Pilate therefore said to them,
I. Take him yourselves and judge him according to your law.
E. The Jews answered him,
T. It is not lawful for us to kill anyone.
E. This was to fulfill the word of Jesus, in which he foretold by what kind of death he was to die.
Interrogation
Then Pilate entered the praetorium again, and called Jesus, and said to Him:
I. Are You the King of the Jews?
E. Jesus answered,
+ Do you say this on your own, or have others told you about Me?
E. Pilate answered,
I. Am I a Jew? Your nation and the chief priests have handed You over to me. What have You done?
E. Jesus answered,
+ My kingdom is not of this world. If My kingdom were of this world, My servants would fight to keep Me from being handed over to the Jews. But now My kingdom is not from here.
E. Pilate therefore said to Him:
I. So You are a king? E. Jesus answered,
+ Yes, I am a king. For this I was born, and for this I came into the world, that I might testify to the truth. Everyone who is of the truth listens to My voice.
E. Pilate said to Him:
I. What is truth?
E. When he had said this, he went out again to the Jews and said to them,
I. I find no guilt in him. But it is your custom that I release to you one prisoner at the Passover. Do you want me to release to you the King of the Jews?
E. And they cried out again, saying,
T. Not this man, but Barabbas!
E. Now Barabbas was a robber.
"Behold the man!"
Then Pilate took Jesus and ordered him to be scourged. And the soldiers braided a crown of thorns and put it on his head, and clothed him in a purple robe. Then they came to him and said,
T. Hail, King of the Jews!
E. And they struck him with blows. And Pilate went out again and said to them,
I. Behold, I bring him out to you, that you may know that I find no guilt in him.
E. So Jesus went out wearing the crown of thorns and the purple robe. Pilate said to them,
I. Behold the man.
E. And when the chief priests and the officers saw him, they cried,
T. Crucify him! Crucify him!
E. Pilate said to them:
I. Take him away yourselves and crucify him yourselves, for I find no guilt in him.
E. The Jews answered him:
T. We have a law, and by the law he ought to die, because he has made himself the Son of God.
E. When Pilate heard these words, he was even more afraid. He entered again into the praetorium and asked Jesus:
I. Where are you from?
E. But Jesus gave him no answer. So Pilate said to him:
I. You do not want to talk to me? Do you not know that I have power to release you and have power to crucify you?
E. Jesus answered and said:
+ You would have no power over me at all unless it had been given you from above. Therefore he who handed me over to you has the greater sin.
E. From that time on Pilate tried to release him. But the Jews cried out:
T. If you release him, you are not Caesar's friend. Anyone who makes himself a king opposes Caesar.
The Verdict
E. Now when Pilate heard these words, he brought Jesus out, and sat down in the judgment seat, in a place called Lithostrotos, in Hebrew Gabbatha.
It was the day of the Preparation of the Passover, about the sixth hour. And he said to the Jews,
I. Behold your king!
E. And they cried out,
T. Away! Away! Crucify him!
E. Pilate said to them,
I. Shall I crucify your king?
E. The chief priests answered,
T. We have no king but Caesar.
E. Then he delivered him to them to be crucified.
The Way of the Cross and the Crucifixion
So they took Jesus, and he himself, bearing the cross, went out to a place called the Place of the Skull, which in Hebrew is called Golgotha. There they crucified him, and with him two others, one on either side, and Jesus in the middle. And Pilate wrote a title of guilt, and commanded it to be put
on the cross. And it was written, Jesus of Nazareth, the King of the Jews. And this inscription was read by many of the Jews, because the place where Jesus was crucified was near the city. And it was written in Hebrew, Latin, and Greek. And the chief priests of the Jews said to Pilate,
T. Do not write, The King of the Jews, but that he said, I am the King of the Jews.
E. Pilate answered,
I. What I have written, I have written.
E. And the soldiers, when they had crucified Jesus, took his garments and divided them into four parts, one part for each soldier; and they took his tunic also. Now the tunic was without seam, woven from top to bottom in one piece. So they said among themselves,
T. Let us not tear it, but cast lots for it, whose it shall be.
E. In this way the words of Scripture were to be fulfilled: They divided my garments among themselves, and for my vesture they cast lots. This is what the soldiers did.
The Testament Given from the Cross
And by the cross of Jesus stood his mother, and his mother's sister, Mary the wife of Clopas, and Mary Magdalene. When Jesus therefore saw his mother, and the disciple whom he loved standing beside her, he said to his mother,
+ Woman, behold your son.
E. Then he said to the disciple,
+ Behold your mother.
E. And from that hour the disciple took her to himself.
The Death of Jesus
After this Jesus, knowing that all things were now accomplished, that the Scripture might be fulfilled, said,
+ I thirst.
E. There was a vessel full of vinegar set there. And they put a sponge soaked in vinegar on hyssop, and put it to his mouth. And when Jesus had tasted the vinegar, he said,
+ It is accomplished!
E. And he bowed his head, and gave up the ghost.
All kneel and remain silent for a moment...
Piercing the Heart
Since it was the day of Preparation, in order that the bodies should not remain on the cross during the Sabbath (for that Sabbath day was a special day), the Jews asked Pilate to have the legs broken and the bodies taken away. So the soldiers came and broke the legs of the first and of the other who had been crucified with him. But when they came to Jesus and saw that he was already dead, they did not break his legs; but one of the soldiers pierced his side with a spear, and immediately blood and water came out. He who saw this has testified, and his testimony is true. He knows that he is telling
the truth, so that you also may believe. For these things happened so that the scripture might be fulfilled, Not a bone of him shall be broken. And again,
in another passage, it says, They will look on him whom they have pierced.
The burial of Jesus
Then Joseph of Arimathea, who was a disciple of Jesus, but hid it for fear of the Jews, asked Pilate to let him take away the body of Jesus. And Pilate gave permission. So he went and took away his body. Nicodemus also, who had first come to Jesus by night, came, bringing a mixture of myrrh
and aloes, about a hundred pounds. So they took the body of Jesus, and wrapped it in linen cloths with the spices, according to the Jewish burial custom. Now in the place where he had been crucified there was a garden, and in the garden a new tomb, in which no one had yet been laid. There they laid Jesus because of the Jews' day of preparation, for the tomb was near at hand.
MEDITATION
It is night. In the Garden of Gethsemane, the forces of darkness are trying to capture Jesus. It seems that evil is triumphing. But at this moment,
the Evangelist John shows something extraordinary: the perspective of Jesus' divinity and his unlimited power. At his words: "I am," everyone, including Judas, retreated and fell to the ground...
Evil does not reign, it is Jesus who allows it to come to him and even goes out to meet it. He allows all this in order to finally defeat Satan. Let us think about the power of this love and let this truth touch our hearts...
The behavior of the high priests, guards and other people described in the Gospel reveals the drama of the human condition. It shows how human and divine justice differ from each other. This is especially visible in the attitude of Pilate...
The Evangelist John emphasizes twice that the Roman governor finds no guilt in Jesus. He has no legal basis for judging him. However, out of fear of losing power, he yields to the pressure of the crowd. Lack of courage and pragmatism lead to tragedy...
Let us look at Jesus crucified as the Evangelist John sees Him. In his eyes, the cross is the exaltation of Jesus. Now the King has sat on his throne. The King has triumphed, opposing evil with his love and gentleness, and thus fighting until his last breath...
His pierced but victorious heart has now been opened to everyone. He wants to wash away injustice, to heal fears. Let us not be afraid to draw from
this infinite Source...
"It is finished!" (Jn 19:30). Everything is contained in these two words. The purpose of Jesus' coming to earth and the unification of the will of the Son with the Father have been fulfilled. Our salvation has been accomplished, Satan, in the guise of victory, has been defeated. Jesus, having previously described
the cross as a throne, has been exalted. He has shown us his unconditional, ultimate love, he has given himself. The rest is happening in our hearts today...
The historical details and their theological interpretation are not the most important. We must allow ourselves to be led by the Holy Spirit where He wants. Our return to these events is a constant new reading of them in the light of our lives, allowing us to see God's guidance through life in a new perspective...
The last words of Jesus. These are always special moments when we participate in farewells. It is similar with Jesus on the cross. Let us listen to His last words, which He addresses to His Mother, disciple and to all people...
Today's liturgy of the Lord's Passion begins without the sign of the cross. It begins with prostration, the prayer of the priest lying on the floor. It ends not with a blessing, but with the transfer of the Body and Blood of Christ to the Lord's tomb...
In churches, during the liturgy, we hear the description of the Lord's passion. The symbolism is moving. Great silence. The organ fell silent. No words. That is why we then adore the cross. After all, it is an inseparable element of life. Without the cross there is no Christianity. Thanks to crosses we learn true love, patience, respect, introducing unity and peace, forgiveness, helping, serving...
Crosses ennoble us on the way to heaven. There on the cross hangs Love Crucified for all and for all...
It was difficult to accept all this, to bear it in humility. This impudence, arrogance, lies, this aggression that Jesus had to encounter during the hours
of suffering. But he accepted. And he saved us. Thank you, Jesus...
No other event or series of events was described by the Evangelist John as precisely as the suffering and death of Christ. Thanks to him we can become observers of the behavior, conversations and situations that make up the drama of the Easter events...
Jesus, facing the accusers, Pilate supposedly seeking the truth and the disciples who flee in fear, is the only one who knows what is really happening. Peace, assertiveness of Jesus, and although it is paradoxical, control over the situation, do not take away the realism of suffering, the limits of endurance, the fragility of humanity. He truly suffered and died for us...
...Jesus, I ask for the grace of contemplation of You Crucified and I ask for the transformation of my heart... Slowly reading and pondering the description
of Your Passion, I will surrender to this story, drawing spiritual benefit from it... Thank you for Your love...
AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 18:1-19:42, The Passion of Our Lord Jesus Christ According to Saint John
Introduction - the sacrifice of the King
A commentary on the Gospel of John, chapters 18 and 19, describing the Passion of the Lord.
This Gospel presents Jesus as a king who willingly offers himself for the salvation of humanity.
Arrest - power and subordination
After praying, Jesus went with his disciples across the Kidron brook, to the garden where he used to meet with his disciples.
Judas, knowing the place, brought a detachment of soldiers and guards there.
Jesus, knowing what awaited him, went out to meet them and asked, "Whom do you seek?".
When he answered that they were looking for Jesus of Nazareth, Jesus said, "I am."
At these words, the soldiers withdrew and fell to the ground.
Jesus, fully aware of what awaited Him, surrenders Himself to His executioners in order to fulfill the will of the Father.
Trials - truth and power
Jesus was first taken to Annas, the father-in-law of Caiaphas, who was the high priest.
Then He was taken to Caiaphas, and from there to Pilate's praetorium.
The Jews did not enter the praetorium, so as not to defile themselves before the Passover.
Pilate went out to them and asked the accusation against Jesus.
They answered that if He were not a criminal, they would not have handed Him over to Pilate.
Pilate, finding no guilt in Him, asks Jesus: "Are You the King of the Jews?"
Jesus answers: "My kingdom is not of this world."
Pilate goes out to the Jews again and says: "I find no guilt in Him."
But the Jews insist: "Crucify Him! Crucify Him!"
Pilate, wanting to please the crowd, hands Jesus over for crucifixion.
Peter's Denial - Weakness and Redemption
While Jesus was being questioned, Peter was standing in the courtyard, warming himself by a fire.
He was recognized as a disciple of Jesus, but denied it three times.
After the third denial, the rooster crowed.
This event shows human weakness, but also the possibility of conversion and redemption.
Crucifixion - Love and Fulfillment
The soldiers crucified Jesus in a place called Golgotha, which means Place of the Skull.
Two others were crucified with Him, one on each side.
The inscription on the cross reads: "Jesus of Nazareth, King of the Jews".
Jesus, hanging on the cross, seeing his Mother and the disciple whom he loved, said to his Mother, "Woman, behold your son".
Then he said to the disciple, "Behold your Mother".
Jesus, knowing that everything was already accomplished, said, "I thirst."
Then he tasted the vinegar and said, "It is accomplished!"
And bowing his head, he gave up the spirit...
Jesus offered himself for sinners.
Christ became obedient to the point of death, even death on a cross.
Burial: courage and devotion
Joseph of Arimathea, who was a disciple of Jesus, but hidden for fear of the Jews, asked Pilate for the body of Jesus.
Pilate agreed, so Joseph took the body of Jesus down from the cross.
Nicodemus also came, bringing a mixture of myrrh and aloes.
They wrapped the body of Jesus in linen cloths with spices, according to Jewish burial custom.
They laid him in a new tomb that was nearby.
Conclusions - salvation and gratitude
The Passion of the Lord is a central event in the history of salvation. Jesus, the Son of God, offered his life in satisfaction for our sins. His death opened
the way to salvation for us.
The Cross is the revelation of God who loved the world so much that he gave his only Son.
In the suffering and death of Christ, absolute justice is expressed, because Christ submits to suffering and the cross because of the sins of humanity. Therefore, let us meditate with gratitude on the Passion of the Lord.

|