17 KWIETNIA
CZWARTEK, Czwartek Wielkiego Tygodnia Msza z poświęceniem Krzyżma EWANGELIA - Łk 4, 16-21 (Chrystus namaszczony przez Ducha Świętego) Jezus przyszedł do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać. Święte Triduum Paschalne Msza Wieczerzy Pańskiej EWANGELIA - J 13, 1-15 (Do końca ich umiłował) Było to przed Świętem Paschy. Jezus, wiedząc, że nadeszła godzina Jego, by przeszedł z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował. MEDYTACJA Jezus przyszedł do swojej rodzinnej miejscowości. Jest świadomy swojej prawdziwej tożsamości, więc nie boi się nieporozumień i presji ze strony krewnych Komentując fragment z księgi proroka Izajasza, Jezus przedstawia siebie jako tego, który przynosi wolność. Zastanówmy się, których sferach naszego życia najbardziej potrzebujemy jej dziś doświadczyć? Pozwólmy, by Duch Jezusa przeniknął te przestrzenie i poprowadził nas ku wolności... Przez chrzest zostaliśmy włączeni w misję Chrystusa, o której słyszymy w dzisiejszej Ewangelii: misję niesienia ludziom ulgi i wolności. Przez słowa, styl bycia "Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem" (J 13, 14-15)... Jezus uczy swoich uczniów pokornej służby. Nie ma prawdziwego chrześcijaństwa bez służby, bez naśladowania Chrystusa w tym "umywaniu nóg". Kto tego nie zrozumie, nie zrozumie tajemnicy Eucharystii... Jezus ‘wstaje’, aby obmyć uczniom nogi. Ten gest gościnności i służby przywraca życie, jest zmartwychwstaniem. Pokazuje uczniom, że Bóg kocha człowieka pełną i nieuwarunkowaną miłością. Nie czyni z nas niewolników. Wydaje siebie za każdego z nas... Piotr nie rozumie ‘darmowej miłości’. Działa ciągle w logice zasługiwania na miłość. To jest trudność wielu, którzy nigdy nie stali się ‘przyjaciółmi’ Boga, a noszą Piotr buntuje się przed tym, by Jezus wykonywał wobec niego coś, co było pracą niewolnika. ‘To nie przystoi’ mogłoby być nawet szczere, gdyby nie fakt, że to właśnie Piotr ma trudności z pokornym uznaniem swojego miejsca... Msza Krzyżma. Ta Eucharystia jest szczególnym ukazaniem jedności Kościoła, dlatego wszyscy kapłani z danej diecezji zaproszeni są do koncelebry tej mszy. Jesteśmy posłani, by głosić dobrą nowinę, mając świadomość zaproszenia do udziału z prorockiej misji Jezusa – naśladując Go. „Nie straszmy, nie potępiajmy, nie wyzywajmy, nie wykluczajmy, ale głośmy dobrą nowinę. Czyli samego Chrystusa" (Iz 61, 3)... "Głośmy z maksymalną wrażliwością na drugiego człowieka: «opatrując rany serc złamanych, zapowiadając wyzwolenie jeńcom i więźniom swobodę, obwieszczając rok łaski Pańskiej» i – czego Jezus już nie cytuje, a co znajduje się dalej u Izajasza – «pocieszając wszystkich zasmuconych, aby im wieniec dać zamiast popiołu, olejek radości, zamiast szaty smutku, pieśń chwały, zamiast zgnębienia na duchu" (Iz 61, 3)... – Jezus urywa cytowanie Izajasza. Urywa w połowie zdania, nie cytuje już słów o obwieszczaniu dnia pomsty naszego Boga dlatego, że pomsta, sąd, należą tylko do Boga. Ile czasu poświęcamy na to, by osądzać, albo by szukać pomsty, a ile na to, by głosić, opatrywać, zapowiadać, obwieszczać, pocieszać, nieść nadzieję?... Liturgia wieczerzy Pańskiej. Zadziwiający początek Triduum Paschalnego. To gorszące: Bóg obmywa nogi grzesznikom, tym, którzy zaraz Go opuszczą, zdradzając Przyjaciela. Ten obraz jest poruszający i zawstydzający, niepojęty dla wielu z nas. Jeśli Bóg tak potrafi służyć, to i każdy chrześcijanin powinien. To jest dziś potrzebne, jeśli chcemy, aby nasze chrześcijaństwo było wiarygodne... Prośmy Boga, aby uczył nas takiego chrześcijaństwa, prezbiteratu, które miłuje, służy, pomaga. Chrześcijaństwa, które obmywa nogi wszystkim, także nieprzychylnym osobom. Chrześcijaństwa, które jednocześnie traktuje to jako coś naturalnego i zwyczajnego, a nie nadzwyczajnego – w jeden dzień roku... Liturgia dziś się nie kończy, ale trwa. Nie ma błogosławieństwa końcowego, otrzymamy je dopiero na zakończenie liturgii paschalnej w noc zmartwychwstania. Elementem tej liturgii będą jutrzejsze obchody Wielkiego Piątku, które nie rozpoczynają się od znaku krzyża i również nie kończą się błogosławieństwem. Przez te trzy dni trwamy w jednej liturgii... Pascha Izraelitów, kiedyś w Egipcie, i Pascha Chrystusa, który w następnych dniach przejdzie ze śmierci do życia, bo Pascha to przejście. Izraela z niewoli do wolności, Chrystusa, ze śmierci do życia. I również nasze przejście: z grzechu do łaski, z niewoli do wolności, ze śmierci do życia. Tak, w chrzcie. I, tak, w jakiś sposób razem z Chrystusem w każdej Eucharystii... W każdej Eucharystii, będącej uobecniającą pamiątką śmierci Jezusa, przez Chrystusa z Chrystusem i w Chrystusie uwielbiamy Boga. I przez Niego, z Nim W opowieści Ewangelisty Jana o Ostatniej Wieczerzy jest coś więcej. Jezus myjący uczniom nogi. Jak sługa. I to Jego przypomnienie - pamiętajcie: „dałem wam przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem”... Ostatnia wieczerza. Jezus myje swoim uczniom nogi, a robi to, by dać nam przykład: skoro On, Nauczyciel i Pan, robi coś, co wedle ówczesnych zwyczajów należało do sługi, to tym bardziej Jego uczniowie nie powinni się przed służbą wzbraniać. Im ktoś bardziej czuje się ważnym, pierwszym, tym bardziej powinien służyć. To mocno na przekór temu, co widzimy w dzisiejszym świecie... ...Jezu, kiedy przychodzi na mnie pokusa, by obcesowo postawić się ponad innymi, by domagać się posłuchu i rządzić, przypomnij mi, że nie tak się Ciebie naśladuje... Przypomnij mi, że naśladuje Cię ten, kto służy i z pokorą przyjmuje to, czego bez rozsiania zła uniknąć nie może... ...Jezu, proszę o pokorne przyjęcie Twojej miłości i uwolnienie serca od pychy... Proszę o doświadczenie, że Eucharystia jest pokornym przyjęciem Twojej bliskości... Dziękuję za dobrodziejstwo częstego przystępowania do Komunii świętej... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 4, 16-21, Chrystus namaszczony przez Ducha Świętego Oto komentarz do Ewangelii Łk 4, 16-21, skoncentrowany na namaszczeniu Chrystusa przez Ducha Świętego: Jezus w Nazarecie - wypełnienie proroctwa Izajasza Ewangelia Łukasza 4, 16-21 opisuje scenę, w której Jezus wraca do Nazaretu, gdzie się wychował, i w szabat w synagodze czyta fragment z Księgi Izajasza: "Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił, abym głosił dobrą nowinę ubogim. Namaszczenie Duchem Świętym To wydarzenie ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia misji Jezusa. Misja Jezusa Namaszczenie Duchem Świętym jest związane z konkretną misją. 1. Głosić dobrą nowinę ubogim 2. Obwoływać jeńcom wyzwolenie 3. Niewidomym dać przejrzenie 4. Uciśnionych odsyłać wolnych 5. Obwoływać rok łaski od Pana Wypełnienie w Jezusie Jezus w synagodze w Nazarecie objawia, że to właśnie w Nim wypełniają się te proroctwa. Konsekwencje dla nas Ta Ewangelia ma również konsekwencje dla nas. Podsumowując, Łk 4, 16-21 ukazuje Jezusa jako Mesjasza namaszczonego Duchem Świętym, który przyszedł, aby wypełnić proroctwa Izajasza i przynieść zbawienie światu. KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 13, 1-15, Do końca ich umiłował Oto komentarz do Ewangelii Jana 13, 1-15, skoncentrowany na temacie miłości "do końca": Kontekst i wprowadzenie Ewangelia Jana 13, 1-15 opisuje scenę Ostatniej Wieczerzy, podczas której Jezus umywa nogi swoim uczniom. Umywanie nóg jako symbol miłości i służby Jezus, wiedząc, że nadeszła Jego godzina, wstaje od wieczerzy, przepasuje się prześcieradłem i zaczyna umywać nogi uczniom. Nowe przykazanie Po umyciu nóg, Jezus wyjaśnia uczniom znaczenie tego czynu: "Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wy powinniście sobie nawzajem umywać nogi" (J 13, 14). Miłość "do końca" Wyrażenie "do końca ich umiłował" (J 13, 1) jest kluczowe dla zrozumienia tego fragmentu. Konsekwencje dla nas Dzisiejsza Ewangelia wzywa nas do refleksji nad naszą miłością do innych. Podsumowując, Jan 13, 1-15 ukazuje Jezusa, który umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- THURSDAY, Thursday of Holy Week Mass with the blessing of the Chrism GOSPEL - Lk 4:16-21 (Christ anointed by the Holy Spirit) Jesus came to Nazareth, where he had been brought up. On the Sabbath day he went into the synagogue, as was his custom, and stood up to read. Holy Triduum Paschal Mass of the Lord's Supper GOSPEL - Jn 13:1-15 (He loved them to the end) It was before the feast of the Passover. Jesus, knowing that his hour had come for him to depart from this world to the Father, having loved his own who were in the world, loved them to the end. MEDITATION Jesus came to his hometown. He is aware of his true identity, so he is not afraid of misunderstandings and pressure from relatives and old acquaintances. Commenting on a passage from the book of the prophet Isaiah, Jesus presents himself as the one who brings freedom. Let us consider in which areas of our lives do we most need to experience it today? Let us allow the Spirit of Jesus to penetrate these spaces and lead us towards freedom... Through baptism, we have been included in the mission of Christ, which we hear about in today’s Gospel: the mission of bringing relief and freedom to people. Through words, style of being and approach to other people, we can implement it in our daily lives... "If I, the Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another's feet. For I have given you an example, that you should do as I have done to you" (Jn 13:14-15)... Jesus teaches his disciples humble service. There is no true Christianity without service, without imitating Christ in this "washing of feet". Whoever does not understand this, will not understand the mystery of the Eucharist... Jesus "rises" to wash the disciples' feet. This gesture of hospitality and service restores life, it is a resurrection. He shows the disciples that God loves man with a full and unconditional love. He does not make us slaves. He gives himself for each of us... Peter does not understand "free love". He constantly acts in the logic of deserving love. This is the difficulty of many who have never become ‘friends’ of God, but who bear within themselves a grudge against having to be His ‘slaves’... Peter rebels against Jesus doing something for him that was the work of a slave. ‘It is not fitting’ could even be sincere, were it not for the fact that it is Peter who has difficulty humbly recognising his place... The Chrism Mass. This Eucharist is a special manifestation of the unity of the Church, which is why all priests from a given diocese are invited to concelebrate this mass. In the Gospel we hear a kind of messianic exposé of Jesus. This is, according to the Evangelist Luke, Jesus’ first public appearance... We are sent to preach the good news, being aware of the invitation to participate in the prophetic mission of Jesus – imitating Him. "Let us not frighten, condemn, insult, exclude, but preach the good news. That is, Christ himself" (Is 61:3)... "Let us preach with maximum sensitivity to the other person: 'binding up the brokenhearted, announcing liberty to the captives and freedom Jesus stops quoting Isaiah. He stops in mid-sentence, he no longer quotes the words about announcing the day of vengeance of our God because vengeance, judgment, belong only to God. How much time do we spend judging or seeking vengeance, and how much time do we spend proclaiming, caring for, announcing, proclaiming, comforting, bringing hope?... The Liturgy of the Lord's Supper. The astonishing beginning of the Easter Triduum. It is scandalous: God washes the feet of sinners, those who will soon leave Him, betraying their Friend. This image is moving and embarrassing, incomprehensible to many of us. If God can serve in this way, then every Christian should. This is needed today if we want our Christianity to be credible... Let us ask God to teach us such a Christianity, a presbyterate that loves, serves, helps. Christianity that washes the feet of everyone, even those who are hostile. Christianity that at the same time treats it as something natural and ordinary, not extraordinary - on one day of the year... The liturgy does not end today, but continues. There is no final blessing, we will receive it only at the end of the Easter liturgy on the night of the resurrection. An element of this liturgy will be tomorrow's celebration of Good Friday, which does not begin with the sign of the cross and does not end with a blessing either. For these three days we remain in one liturgy... The Passover of the Israelites, once in Egypt, and the Passover of Christ, who in the following days will pass from death to life, because Passover is a passage. Israel from slavery to freedom, Christ, from death to life. And also our passage: from sin to grace, from slavery to freedom, from death to life. Yes, in baptism. And, yes, in some way together with Christ in every Eucharist... In every Eucharist, which is a present remembrance of Jesus' death, through Christ with Christ and in Christ we glorify God. And through Him, with Him There is something more in the story of the Evangelist John about the Last Supper. Jesus washing the feet of the disciples. Like a servant. And this is His reminder - remember: "I have given you an example, that you should do as I have done to you"... The Last Supper. Jesus washes the feet of His disciples, and He does this to set an example for us: if He, the Teacher and Lord, does something that according to the customs of the time belonged to a servant, then His disciples should not refrain from serving. The more someone feels important, the first, the more they should serve. This is very much in contrast to what we see in today's world... ...Jesus, when I am tempted to rudely place myself above others, to demand obedience and rule, remind me that this is not how you are imitated... Remind me that you are imitated by those who serve and humbly accept what they cannot avoid without spreading evil... ...Jesus, I ask for a humble acceptance of Your love and for my heart to be freed from pride... I ask for the experience that the Eucharist is a humble acceptance of Your closeness... Thank you for the benefit of frequent reception of Holy Communion... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 4:16-21, Christ anointed by the Holy Spirit Here is a commentary on the Gospel of Luke 4:16-21, focused on the anointing of Christ by the Holy Spirit: Jesus in Nazareth - the fulfillment of Isaiah's prophecy The Gospel of Luke 4:16-21 describes the scene in which Jesus returns to Nazareth, where he was raised, and on the Sabbath in the synagogue reads The anointing with the Holy Spirit This event is crucial to understanding Jesus' mission. The mission of Jesus The anointing with the Holy Spirit is linked to a specific mission. Jesus was sent to: 1. Preach the good news to the poor 2. Proclaim freedom to the captives 3. Give sight to the blind 4. Set the oppressed free 5. Proclaim the year of the Lord's favor Fulfillment in Jesus In the synagogue in Nazareth, Jesus reveals that it is in Him that these prophecies are fulfilled. Consequences for us This Gospel also has consequences for us. In conclusion, Luke 4:16-21 presents Jesus as the Messiah anointed by the Holy Spirit, who came to fulfill the prophecies of Isaiah and to bring salvation to the world. AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 13:1-15, He loved them to the end Here is a commentary on John 13:1-15, focused on the theme of love "to the end". Context and Introduction John 13:1-15 describes the scene of the Last Supper, during which Jesus washes the feet of his disciples. Feet washing as a symbol of love and service Jesus, knowing that his hour had come, rises from the supper, girds himself with a towel, and begins to wash the feet of the disciples. The New Commandment After washing the feet, Jesus explains to the disciples the meaning of this act: "If I then, your Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another's feet" (Jn 13:14). Love "to the end" The expression "he loved them to the end" (Jn 13:1) is crucial to understanding this passage. Consequences for us Today's Gospel calls us to reflect on our love for others. In summary, John 13:1-15 presents Jesus, who, having loved his own in the world, loved them to the end.
|