17 KWIETNIA

CZWARTEK, Czwartek Wielkiego Tygodnia

Msza z poświęceniem Krzyżma

EWANGELIA - Łk 4, 16-21 (Chrystus namaszczony przez Ducha Świętego)

Jezus przyszedł do Nazaretu, gdzie się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał, aby czytać.
Podano Mu księgę proroka Izajasza. Rozwinąwszy księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane: «Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski Pana».
Zwinąwszy księgę, oddał słudze i usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. Począł więc mówić do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście».

Święte Triduum Paschalne Msza Wieczerzy Pańskiej

EWANGELIA - J 13, 1-15 (Do końca ich umiłował)

Było to przed Świętem Paschy. Jezus, wiedząc, że nadeszła godzina Jego, by przeszedł z tego świata do Ojca, umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował.
W czasie wieczerzy, gdy diabeł już nakłonił serce Judasza Iskarioty, syna Szymona, aby Go wydał, Jezus, wiedząc, że Ojciec oddał Mu wszystko w ręce oraz że od Boga wyszedł i do Boga idzie, wstał od wieczerzy i złożył szaty. A wziąwszy prześcieradło, nim się przepasał. Potem nalał wody do misy.
I zaczął obmywać uczniom nogi i ocierać prześcieradłem, którym był przepasany.
Podszedł więc do Szymona Piotra, a on rzekł do Niego: «Panie, Ty chcesz mi umyć nogi?» Jezus mu odpowiedział: «Tego, co Ja czynię, ty teraz nie rozumiesz, ale poznasz to później». Rzekł do Niego Piotr: «Nie, nigdy mi nie będziesz nóg umywał».
Odpowiedział mu Jezus: «Jeśli cię nie umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną». Rzekł do Niego Szymon Piotr: «Panie, nie tylko nogi moje, ale i ręce,
i głowę!»
Powiedział do niego Jezus: «Wykąpany potrzebuje tylko nogi sobie umyć, bo cały jest czysty. I wy jesteście czyści, ale nie wszyscy». Wiedział bowiem, kto Go wyda, dlatego powiedział: «Nie wszyscy jesteście czyści».
A kiedy im umył nogi, przywdział szaty i znów zajął miejsce przy stole, rzekł do nich: «Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? Wy Mnie nazywacie „Nauczycielem” i „Panem”, i dobrze mówicie, bo nim jestem. Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wy powinniście sobie nawzajem umywać nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem».

MEDYTACJA

Jezus przyszedł do swojej rodzinnej miejscowości. Jest świadomy swojej prawdziwej tożsamości, więc nie boi się nieporozumień i presji ze strony krewnych
i starych znajomych. Zaczyna odważnie głosić Dobrą Nowinę...

Komentując fragment z księgi proroka Izajasza, Jezus przedstawia siebie jako tego, który przynosi wolność. Zastanówmy się, których sferach naszego życia najbardziej potrzebujemy jej dziś doświadczyć? Pozwólmy, by Duch Jezusa przeniknął te przestrzenie i poprowadził nas ku wolności...

Przez chrzest zostaliśmy włączeni w misję Chrystusa, o której słyszymy w dzisiejszej Ewangelii: misję niesienia ludziom ulgi i wolności. Przez słowa, styl bycia
i podejście do drugiego człowieka, możemy ją realizować w naszej codzienności...

"Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem" (J 13, 14-15)...

Jezus uczy swoich uczniów pokornej służby. Nie ma prawdziwego chrześcijaństwa bez służby, bez naśladowania Chrystusa w tym "umywaniu nóg". Kto tego nie zrozumie, nie zrozumie tajemnicy Eucharystii...

Jezus ‘wstaje’, aby obmyć uczniom nogi. Ten gest gościnności i służby przywraca życie, jest zmartwychwstaniem. Pokazuje uczniom, że Bóg kocha człowieka pełną i nieuwarunkowaną miłością. Nie czyni z nas niewolników. Wydaje siebie za każdego z nas...

Piotr nie rozumie ‘darmowej miłości’. Działa ciągle w logice zasługiwania na miłość. To jest trudność wielu, którzy nigdy nie stali się ‘przyjaciółmi’ Boga, a noszą
w sobie urazę, że muszą być Jego ‘niewolnikami’...

Piotr buntuje się przed tym, by Jezus wykonywał wobec niego coś, co było pracą niewolnika. ‘To nie przystoi’ mogłoby być nawet szczere, gdyby nie fakt, że to właśnie Piotr ma trudności z pokornym uznaniem swojego miejsca...

Msza Krzyżma. Ta Eucharystia jest szczególnym ukazaniem jedności Kościoła, dlatego wszyscy kapłani z danej diecezji zaproszeni są do koncelebry tej mszy.
W Ewangelii słuchamy swoistego mesjańskiego exposé Jezusa. To jest, według Ewangelisty Łukasza, pierwsze publiczne wystąpienie Jezusa...

Jesteśmy posłani, by głosić dobrą nowinę, mając świadomość zaproszenia do udziału z prorockiej misji Jezusa – naśladując Go. „Nie straszmy, nie potępiajmy, nie wyzywajmy, nie wykluczajmy, ale głośmy dobrą nowinę. Czyli samego Chrystusa" (Iz 61, 3)...

"Głośmy z maksymalną wrażliwością na drugiego człowieka: «opatrując rany serc złamanych, zapowiadając wyzwolenie jeńcom i więźniom swobodę, obwieszczając rok łaski Pańskiej» i – czego Jezus już nie cytuje, a co znajduje się dalej u Izajasza – «pocieszając wszystkich zasmuconych, aby im wieniec dać zamiast popiołu, olejek radości, zamiast szaty smutku, pieśń chwały, zamiast zgnębienia na duchu" (Iz 61, 3)... –

Jezus urywa cytowanie Izajasza. Urywa w połowie zdania, nie cytuje już słów o obwieszczaniu dnia pomsty naszego Boga dlatego, że pomsta, sąd, należą tylko do Boga. Ile czasu poświęcamy na to, by osądzać, albo by szukać pomsty, a ile na to, by głosić, opatrywać, zapowiadać, obwieszczać, pocieszać, nieść nadzieję?...

Liturgia wieczerzy Pańskiej. Zadziwiający początek Triduum Paschalnego. To gorszące: Bóg obmywa nogi grzesznikom, tym, którzy zaraz Go opuszczą, zdradzając Przyjaciela. Ten obraz jest poruszający i zawstydzający, niepojęty dla wielu z nas. Jeśli Bóg tak potrafi służyć, to i każdy chrześcijanin powinien. To jest dziś potrzebne, jeśli chcemy, aby nasze chrześcijaństwo było wiarygodne...

Prośmy Boga, aby uczył nas takiego chrześcijaństwa, prezbiteratu, które miłuje, służy, pomaga. Chrześcijaństwa, które obmywa nogi wszystkim, także nieprzychylnym osobom. Chrześcijaństwa, które jednocześnie traktuje to jako coś naturalnego i zwyczajnego, a nie nadzwyczajnego – w jeden dzień roku...

Liturgia dziś się nie kończy, ale trwa. Nie ma błogosławieństwa końcowego, otrzymamy je dopiero na zakończenie liturgii paschalnej w noc zmartwychwstania. Elementem tej liturgii będą jutrzejsze obchody Wielkiego Piątku, które nie rozpoczynają się od znaku krzyża i również nie kończą się błogosławieństwem. Przez te trzy dni trwamy w jednej liturgii...

Pascha Izraelitów, kiedyś w Egipcie, i Pascha Chrystusa, który w następnych dniach przejdzie ze śmierci do życia, bo Pascha to przejście. Izraela z niewoli do wolności, Chrystusa, ze śmierci do życia. I również nasze przejście: z grzechu do łaski, z niewoli do wolności, ze śmierci do życia. Tak, w chrzcie. I, tak, w jakiś sposób razem z Chrystusem w każdej Eucharystii...

W każdej Eucharystii, będącej uobecniającą pamiątką śmierci Jezusa, przez Chrystusa z Chrystusem i w Chrystusie uwielbiamy Boga. I przez Niego, z Nim
i w Nim czerpiemy z owoców Jego Paschy....

W opowieści Ewangelisty Jana o Ostatniej Wieczerzy jest coś więcej. Jezus myjący uczniom nogi. Jak sługa. I to Jego przypomnienie - pamiętajcie: „dałem wam przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam uczyniłem”...

Ostatnia wieczerza. Jezus myje swoim uczniom nogi, a robi to, by dać nam przykład: skoro On, Nauczyciel i Pan, robi coś, co wedle ówczesnych zwyczajów należało do sługi, to tym bardziej Jego uczniowie nie powinni się przed służbą wzbraniać. Im ktoś bardziej czuje się ważnym, pierwszym, tym bardziej powinien służyć. To mocno na przekór temu, co widzimy w dzisiejszym świecie...

...Jezu, kiedy przychodzi na mnie pokusa, by obcesowo postawić się ponad innymi, by domagać się posłuchu i rządzić, przypomnij mi, że nie tak się Ciebie naśladuje... Przypomnij mi, że naśladuje Cię ten, kto służy i z pokorą przyjmuje to, czego bez rozsiania zła uniknąć nie może...

...Jezu, proszę o pokorne przyjęcie Twojej miłości i uwolnienie serca od pychy... Proszę o doświadczenie, że Eucharystia jest pokornym przyjęciem Twojej bliskości... Dziękuję za dobrodziejstwo częstego przystępowania do Komunii świętej...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Łk 4, 16-21, Chrystus namaszczony przez Ducha Świętego

Oto komentarz do Ewangelii Łk 4, 16-21, skoncentrowany na namaszczeniu Chrystusa przez Ducha Świętego:

Jezus w Nazarecie - wypełnienie proroctwa Izajasza

Ewangelia Łukasza 4, 16-21 opisuje scenę, w której Jezus wraca do Nazaretu, gdzie się wychował, i w szabat w synagodze czyta fragment z Księgi Izajasza: "Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił, abym głosił dobrą nowinę ubogim.
Posłał Mnie, abym obwoływał jeńcom wyzwolenie, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnych, abym obwoływał rok łaski od Pana"
(Łk 4, 18-19).
Po przeczytaniu tego fragmentu, Jezus oświadcza: "Dziś spełniło się to Pismo, któreście słyszeli" (Łk 4, 21).

Namaszczenie Duchem Świętym

To wydarzenie ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia misji Jezusa.
Słowa Izajasza, które Jezus czyta, odnoszą się do Mesjasza, "Pomazańca", który zostanie posłany przez Boga, aby przynieść zbawienie.
Jezus, czytając ten fragment i mówiąc, że się on wypełnił, utożsamia się z tym Mesjaszem.
Namaszczenie, o którym mowa, to nie tylko namaszczenie olejem, ale przede wszystkim namaszczenie Duchem Świętym.
To Duch Święty daje Jezusowi moc i posłannictwo.

Misja Jezusa

Namaszczenie Duchem Świętym jest związane z konkretną misją.
Jezus został posłany, aby:

1. Głosić dobrą nowinę ubogim
Jezus przyszedł, aby przynieść nadzieję i zbawienie tym, którzy są w potrzebie, zarówno materialnej, jak i duchowej.

2. Obwoływać jeńcom wyzwolenie
Jezus przyszedł, aby uwolnić ludzi z niewoli grzechu i zła.

3. Niewidomym dać przejrzenie
Jezus przyszedł, aby otworzyć oczy ludzi na prawdę i na Bożą miłość.

4. Uciśnionych odsyłać wolnych
Jezus przyszedł, aby dać wolność tym, którzy są uciskani przez niesprawiedliwość i cierpienie.

5. Obwoływać rok łaski od Pana
Jezus przyszedł, aby ogłosić czas zbawienia i Bożego miłosierdzia.

Wypełnienie w Jezusie

Jezus w synagodze w Nazarecie objawia, że to właśnie w Nim wypełniają się te proroctwa.
On jest tym "Pomazańcem", na którym spoczywa Duch Pański.
On przynosi zbawienie, wyzwolenie i uzdrowienie.
Jak zauważył Jan Paweł II, Jezus wypełnia to, co było obiecane i oczekiwane przez Izrael, a także w głębszym sensie, w Nim wypełnia się decydujące wydarzenie historii Boga z ludzkością.

Konsekwencje dla nas

Ta Ewangelia ma również konsekwencje dla nas.
Poprzez chrzest i bierzmowanie, my również zostaliśmy namaszczeni Duchem Świętym i powołani do uczestniczenia w misji Chrystusa.
My również jesteśmy wezwani do głoszenia dobrej nowiny, wyzwalania z niewoli, otwierania oczu i przynoszenia ulgi uciskanym.

Podsumowując, Łk 4, 16-21 ukazuje Jezusa jako Mesjasza namaszczonego Duchem Świętym, który przyszedł, aby wypełnić proroctwa Izajasza i przynieść zbawienie światu.
To wydarzenie w synagodze w Nazarecie jest kluczowe dla zrozumienia tożsamości i misji Jezusa, a także dla zrozumienia naszego powołania jako chrześcijan.

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 13, 1-15, Do końca ich umiłował

Oto komentarz do Ewangelii Jana 13, 1-15, skoncentrowany na temacie miłości "do końca":

Kontekst i wprowadzenie

Ewangelia Jana 13, 1-15 opisuje scenę Ostatniej Wieczerzy, podczas której Jezus umywa nogi swoim uczniom.
Jan podkreśla, że Jezus, "umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował" (J 13, 1).
Ten akt miłości ma miejsce tuż przed Jego męką i śmiercią, co nadaje mu szczególne znaczenie.

Umywanie nóg jako symbol miłości i służby

Jezus, wiedząc, że nadeszła Jego godzina, wstaje od wieczerzy, przepasuje się prześcieradłem i zaczyna umywać nogi uczniom.
W tamtych czasach umywanie nóg było zadaniem niewolnika, a Jezus, będąc Mistrzem i Panem, podejmuje się tej poniżającej czynności.
Piotr początkowo protestuje, ale Jezus wyjaśnia, że jeśli nie zostanie umyty, nie będzie miał z Nim udziału.
Ten gest Jezusa jest nie tylko przykładem pokory, ale przede wszystkim objawieniem radykalnej miłości Boga do człowieka.
W Chrystusie Bóg "ogołocił samego siebie", przyjął "postać sługi" aż po uniżenie krzyża (por. Flp 2, 7), aby ludzkość miała dostęp do głębi życia samego Boga.

Nowe przykazanie

Po umyciu nóg, Jezus wyjaśnia uczniom znaczenie tego czynu: "Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wy powinniście sobie nawzajem umywać nogi" (J 13, 14).
Daje im przykład, aby i oni czynili podobnie.
Jezus daje nowe przykazanie, aby się wzajemnie miłowali, tak jak On ich umiłował (J 13, 34).
Miłość ta ma się wyrażać w konkretnej służbie i poświęceniu dla innych.

Miłość "do końca"

Wyrażenie "do końca ich umiłował" (J 13, 1) jest kluczowe dla zrozumienia tego fragmentu.
Jezus nie tylko kochał swoich uczniów, ale kochał ich aż do końca, do granic możliwości, aż po ofiarę z własnego życia.
Umywając im nogi, daje im tego namacalny dowód.
Ta miłość "do końca" jest wzorem dla uczniów i dla nas wszystkich.
Jesteśmy wezwani do miłości, która nie zna granic i która wyraża się w służbie innym.

Konsekwencje dla nas

Dzisiejsza Ewangelia wzywa nas do refleksji nad naszą miłością do innych.
Czy jesteśmy gotowi służyć innym, nawet w poniżających zadaniach?
Czy kochamy "do końca", bezwarunkowo i ofiarnie?
Jezus, umywając nogi swoim uczniom, pokazuje nam, że prawdziwa miłość wyraża się w służbie i poświęceniu.

Podsumowując, Jan 13, 1-15 ukazuje Jezusa, który umiłowawszy swoich na świecie, do końca ich umiłował.
Umywając nogi uczniom, daje im przykład pokory, służby i ofiarnej miłości.
Wzywa ich, aby i oni czynili podobnie, miłując się wzajemnie tak, jak On ich umiłował.
Ta miłość "do końca" jest wzorem dla nas wszystkich i wzywa nas do konkretnej służby i poświęcenia dla innych.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

THURSDAY, Thursday of Holy Week

Mass with the blessing of the Chrism

GOSPEL - Lk 4:16-21 (Christ anointed by the Holy Spirit)

Jesus came to Nazareth, where he had been brought up. On the Sabbath day he went into the synagogue, as was his custom, and stood up to read.
The book of the prophet Isaiah was given to him. He unrolled the book and found the place where it was written: "The Spirit of the Lord is on me, because he has anointed me to preach good news to the poor, to proclaim freedom for the prisoners and recovery of sight for the blind, to set
the oppressed free, to proclaim the year of the Lord's favor."
He rolled up the book, gave it back to the attendant, and sat down; and the eyes of all in the synagogue were fixed on him. Then he began to say to them, "Today these words of Scripture have been fulfilled in your hearing."
The Holy Triduum of Easter Mass of the Lord's Supper.

Holy Triduum Paschal Mass of the Lord's Supper

GOSPEL - Jn 13:1-15 (He loved them to the end)

It was before the feast of the Passover. Jesus, knowing that his hour had come for him to depart from this world to the Father, having loved his own who were in the world, loved them to the end.
During supper, when the devil had already put it into the heart of Judas Iscariot, Simon's son, to betray him, Jesus, knowing that the Father had given all things into his hands, and that he had come from God and was going to God, rose from supper and laid aside his garments. And he took a towel
and girded himself with it. Then he poured water into a basin. And he began to wash the disciples' feet, and to wipe them with the towel with which he was girded.
He went to Simon Peter, and he said to him, "Lord, do you want to wash my feet?" Jesus answered him, "You do not understand now what I am doing, but you will know later." Peter said to him, "No, you will never wash my feet." Jesus answered him, "If I do not wash you, you have no part with me." Simon Peter said to him, "Lord, not my feet only, but my hands and my head as well." Jesus said to him, "He who has bathed needs only to wash his feet, for he is completely clean. You are clean, but not all of you." For he knew who would betray him, so he said, "You are not all clean."
And when he had washed their feet, and put on his garments, and sat down again at the table, he said to them, "Do you understand what I have done to you? You call me “Teacher” and “Lord,” and you are right, for that is what I am. If I then, the Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another’s feet. For I have given you an example, that you should do as I have done to you.”

MEDITATION

Jesus came to his hometown. He is aware of his true identity, so he is not afraid of misunderstandings and pressure from relatives and old acquaintances.
He begins to boldly proclaim the Good News...

Commenting on a passage from the book of the prophet Isaiah, Jesus presents himself as the one who brings freedom. Let us consider in which areas of our lives do we most need to experience it today? Let us allow the Spirit of Jesus to penetrate these spaces and lead us towards freedom...

Through baptism, we have been included in the mission of Christ, which we hear about in today’s Gospel: the mission of bringing relief and freedom to people. Through words, style of being and approach to other people, we can implement it in our daily lives...

"If I, the Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another's feet. For I have given you an example, that you should do as I have done to you" (Jn 13:14-15)...

Jesus teaches his disciples humble service. There is no true Christianity without service, without imitating Christ in this "washing of feet". Whoever does not understand this, will not understand the mystery of the Eucharist...

Jesus "rises" to wash the disciples' feet. This gesture of hospitality and service restores life, it is a resurrection. He shows the disciples that God loves man with a full and unconditional love. He does not make us slaves. He gives himself for each of us...

Peter does not understand "free love". He constantly acts in the logic of deserving love. This is the difficulty of many who have never become ‘friends’ of God, but who bear within themselves a grudge against having to be His ‘slaves’...

Peter rebels against Jesus doing something for him that was the work of a slave. ‘It is not fitting’ could even be sincere, were it not for the fact that it is Peter who has difficulty humbly recognising his place...

The Chrism Mass. This Eucharist is a special manifestation of the unity of the Church, which is why all priests from a given diocese are invited to concelebrate this mass. In the Gospel we hear a kind of messianic exposé of Jesus. This is, according to the Evangelist Luke, Jesus’ first public appearance...

We are sent to preach the good news, being aware of the invitation to participate in the prophetic mission of Jesus – imitating Him. "Let us not frighten, condemn, insult, exclude, but preach the good news. That is, Christ himself" (Is 61:3)...

"Let us preach with maximum sensitivity to the other person: 'binding up the brokenhearted, announcing liberty to the captives and freedom
for the prisoners, proclaiming the year of the Lord's favor' and - which Jesus does not quote, but which is later found in Isaiah - 'comforting all who mourn, to give them a crown instead of ashes, the oil of gladness instead of mourning, a song of praise instead of crushed spirit' (Is 61:3)... -

Jesus stops quoting Isaiah. He stops in mid-sentence, he no longer quotes the words about announcing the day of vengeance of our God because vengeance, judgment, belong only to God. How much time do we spend judging or seeking vengeance, and how much time do we spend proclaiming, caring for, announcing, proclaiming, comforting, bringing hope?...

The Liturgy of the Lord's Supper. The astonishing beginning of the Easter Triduum. It is scandalous: God washes the feet of sinners, those who will soon leave Him, betraying their Friend. This image is moving and embarrassing, incomprehensible to many of us. If God can serve in this way, then every Christian should. This is needed today if we want our Christianity to be credible...

Let us ask God to teach us such a Christianity, a presbyterate that loves, serves, helps. Christianity that washes the feet of everyone, even those who are hostile. Christianity that at the same time treats it as something natural and ordinary, not extraordinary - on one day of the year...

The liturgy does not end today, but continues. There is no final blessing, we will receive it only at the end of the Easter liturgy on the night of the resurrection. An element of this liturgy will be tomorrow's celebration of Good Friday, which does not begin with the sign of the cross and does not end with a blessing either. For these three days we remain in one liturgy...

The Passover of the Israelites, once in Egypt, and the Passover of Christ, who in the following days will pass from death to life, because Passover is a passage. Israel from slavery to freedom, Christ, from death to life. And also our passage: from sin to grace, from slavery to freedom, from death to life. Yes, in baptism. And, yes, in some way together with Christ in every Eucharist...

In every Eucharist, which is a present remembrance of Jesus' death, through Christ with Christ and in Christ we glorify God. And through Him, with Him
and in Him we draw from the fruits of His Passover...

There is something more in the story of the Evangelist John about the Last Supper. Jesus washing the feet of the disciples. Like a servant. And this is His reminder - remember: "I have given you an example, that you should do as I have done to you"...

The Last Supper. Jesus washes the feet of His disciples, and He does this to set an example for us: if He, the Teacher and Lord, does something that according to the customs of the time belonged to a servant, then His disciples should not refrain from serving. The more someone feels important, the first, the more they should serve. This is very much in contrast to what we see in today's world...

...Jesus, when I am tempted to rudely place myself above others, to demand obedience and rule, remind me that this is not how you are imitated... Remind me that you are imitated by those who serve and humbly accept what they cannot avoid without spreading evil...

...Jesus, I ask for a humble acceptance of Your love and for my heart to be freed from pride... I ask for the experience that the Eucharist is a humble acceptance of Your closeness... Thank you for the benefit of frequent reception of Holy Communion...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Luke 4:16-21, Christ anointed by the Holy Spirit

Here is a commentary on the Gospel of Luke 4:16-21, focused on the anointing of Christ by the Holy Spirit:

Jesus in Nazareth - the fulfillment of Isaiah's prophecy

The Gospel of Luke 4:16-21 describes the scene in which Jesus returns to Nazareth, where he was raised, and on the Sabbath in the synagogue reads
a fragment from the Book of Isaiah: "The Spirit of the Lord is on me, because he has anointed me to preach good news to the poor. He has sent me to proclaim release to the captives and recovery of sight to the blind, to set the oppressed free, to proclaim the year of the Lord's favor" (Luke 4:18-19).
After reading this passage, Jesus declares: "Today this scripture has been fulfilled in your hearing" (Luke 4:21).

The anointing with the Holy Spirit

This event is crucial to understanding Jesus' mission.
The words of Isaiah that Jesus reads refer to the Messiah, the "Anointed One," who will be sent by God to bring salvation.
Jesus, reading this passage and saying that it has been fulfilled, identifies himself with this Messiah.
The anointing in question is not only the anointing with oil, but above all the anointing with the Holy Spirit.
It is the Holy Spirit that gives Jesus power and mission.

The mission of Jesus

The anointing with the Holy Spirit is linked to a specific mission.

Jesus was sent to:

1. Preach the good news to the poor
Jesus came to bring hope and salvation to those in need, both material and spiritual.

2. Proclaim freedom to the captives
Jesus came to free people from the bondage of sin and evil.

3. Give sight to the blind
Jesus came to open people's eyes to the truth and to God's love.

4. Set the oppressed free
Jesus came to give freedom to those oppressed by injustice and suffering.

5. Proclaim the year of the Lord's favor
Jesus came to announce a time of salvation and God's mercy.

Fulfillment in Jesus

In the synagogue in Nazareth, Jesus reveals that it is in Him that these prophecies are fulfilled.
He is the "Anointed One" on whom the Spirit of the Lord rests.
He brings salvation, liberation and healing.
As John Paul II noted, Jesus fulfills what was promised and awaited by Israel, and in a deeper sense, in him is fulfilled the decisive event of God’s history with humanity.

Consequences for us

This Gospel also has consequences for us.
Through baptism and confirmation, we too have been anointed by the Holy Spirit and called to share in Christ’s mission.
We too are called to proclaim the good news, to free from slavery, to open eyes and to bring relief to the oppressed.

In conclusion, Luke 4:16-21 presents Jesus as the Messiah anointed by the Holy Spirit, who came to fulfill the prophecies of Isaiah and to bring salvation to the world.
This event in the synagogue in Nazareth is crucial for understanding the identity and mission of Jesus, as well as for understanding our vocation as Christians.

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 13:1-15, He loved them to the end

Here is a commentary on John 13:1-15, focused on the theme of love "to the end".

Context and Introduction

John 13:1-15 describes the scene of the Last Supper, during which Jesus washes the feet of his disciples.
John emphasizes that Jesus, "having loved his own who were in the world, loved them to the end" (John 13:1).
This act of love takes place just before his suffering and death, which gives it a special significance.

Feet washing as a symbol of love and service

Jesus, knowing that his hour had come, rises from the supper, girds himself with a towel, and begins to wash the feet of the disciples.
In those days, washing feet was the task of a slave, and Jesus, being the Master and Lord, undertakes this humiliating act.
Peter initially protests, but Jesus explains that if he is not washed, he will not share with Him.
This gesture of Jesus is not only an example of humility, but above all a revelation of the radical love of God for man.
In Christ, God "emptied himself", took "the form of a servant" to the point of humiliation on the cross (cf. Phil 2:7), so that humanity could have access
to the depths of God's own life.

The New Commandment

After washing the feet, Jesus explains to the disciples the meaning of this act: "If I then, your Lord and Teacher, have washed your feet, you also ought to wash one another's feet" (Jn 13:14).
He gives them an example so that they too may do likewise.
Jesus gives the new commandment to love one another as he has loved them (Jn 13:34).
This love is to be expressed in concrete service and sacrifice for others.

Love "to the end"

The expression "he loved them to the end" (Jn 13:1) is crucial to understanding this passage.
Jesus not only loved his disciples, but he loved them to the end, to the limit of his ability, to the point of sacrificing his own life.
By washing their feet, he gives them tangible proof of this.
This love "to the end" is a model for the disciples and for all of us.
We are called to a love that knows no bounds and that is expressed in service to others.

Consequences for us

Today's Gospel calls us to reflect on our love for others.
Are we willing to serve others, even in humiliating tasks?
Do we love "to the end," unconditionally and sacrificially?
By washing the feet of his disciples, Jesus shows us that true love is expressed in service and sacrifice.

In summary, John 13:1-15 presents Jesus, who, having loved his own in the world, loved them to the end.
By washing the feet of his disciples, he gives them an example of humility, service, and sacrificial love.
He calls them to do the same, loving one another as he loved them.
This love "to the end" is a model for all of us and calls us to concrete service and sacrifice for others.

 

 

 

Flag Counter