11 KWIETNIA
PIĄTEK, Dzień powszedni EWANGELIA - J 10, 31-42 (Jezus oskarżony o bluźnierstwo) Żydzi porwali za kamienie, aby Jezusa ukamienować. Odpowiedział im Jezus: «Ukazałem wam wiele dobrych czynów, które pochodzą od Ojca. Za który MEDYTACJA Jezus przywołuje tajemnicze zdanie z Księgi Psalmów: „Bogami jesteście” (Ps 82, 6). Jezus przytacza te słowa, by zwrócić uwagę, że On jest prawdziwym Synem Bożym. Wszystkie dobre czyny, które ukazał, całe Jego życie i nauczanie, są wzorem życia spełnionego, zjednoczonego z Ojcem... „Bogami jesteście” (Ps 82, 6). Przywołując to zdanie, Jezus przypomina, jak wielką władzę miewamy nad innymi ludźmi. Naszą postawą wobec bliźnich możemy skazać ich na piekło odrzucenia i osamotnienia lub wprowadzić do nieba miłości i bliskości... "Wielu tam w Niego uwierzyło" (J 10, 42). Wielu, ale nie wszyscy. Wynika z tego, że jedni dają przekonać się, a inni utwierdzają się w swojej zatwardziałości. Jedni przychodzą do Chrystusa, a inni porywają za kamienie, aby Go ukamieniować... Fragment dzisiejszej Ewangelii rozpoczyna się zagrożeniem życia Jezusa, którego Żydzi chcą ukamienować za bluźnierstwo, a kończy się wyznaniem wiary wielu, którzy potwierdzają słowa Jana Chrzciciela. Mamy tutaj drogę wiary chrześcijanina, rolę świadectwa tych, którzy wskazują na Jezusa... Uczeń Chrystusa upodabnia się do swego Mistrza przez stanie się znakiem sprzeciwu. Potrzeba rozeznania. Nie każde odrzucenie jest prześladowaniem za wiarę. Tylko ten, który naśladuje swojego Mistrza, żyje Jego Duchem, może być autentycznym świadkiem... Jezus oddala się od miejsca konfliktu i zagrożenia do miejsca spokoju i duchowego wzmocnienia. Nie jest to ucieczka, ale realna potrzeba ducha. W sytuacji konfliktu musimy szukać miejsc odbudowy, przywrócenia nadziei i odbudowania wiary... Faryzeusze chcieli Jezusa ukamienować za to, że nazwał się Bogiem. On powiedział im, że nie muszą wierzyć temu, co powiedział, ale niech uwierzą dzięki temu, co robił (uzdrawiał, rozmnażał chleb, wskrzeszał zmarłych, wyrzucał złe duchy, troszczył się o człowieka)... Jezusowa metoda ewangelizacji jest aktualna. Jeśli chcemy, aby Kościół stawał się wiarygodny, szczególnie wśród młodych, którzy szukają odpowiedzi na swoje pytania, nie trzeba wiele mówić, a dokonywać 'dzieł naszego Ojca'. Trzeba, aby po sposobie naszego życia dostrzegali w nas, chrześcijanach, ludzi przemienionych Bogiem i Ewangelią... Kiedy opieramy się na Bogu, może nam wydawać się, że przeróżne ułatwienia są o krok. Może i są, ale niekoniecznie dla nas. Przecież nie wybraliśmy Boga dla ułatwień. Nasze dobre czyny, pobożność, wierność przykazaniom, może nie wzbudzą powszechnego aplauzu... Chętnie dostrzeżemy w innych słabość, ale wolimy, by bliźni nie byli 'tak zasadniczy', wykpiwamy 'porządność', 'wątpliwości' wydają się nam prawdziwsze niż wiara... Kiedy opieramy się na Bogu, szukamy oparcia przede wszystkim w Nim. W praktyce może to oznaczać wiele. Choćby większą wolność od zważania na opinie innych. I to, że ta ściskająca czasem serce trwoga, zyskuje właściwe proporcje... "Wierzcie moim dziełom, abyście poznali i wiedzieli, że Ojciec jest we Mnie, a Ja w Ojcu" (J 10, 38). Trudno przyjąć sposób funkcjonowania Jezusa. Naucza, dokonuje cudów, przedstawia siebie jako Syna Bożego, gromadzi tłumy. W opinii przeciwników Jego działalność oceniana jest pozytywnie, ale budzi wątpliwości, zastrzeżenia... Jezus wypełnia swoją misję do końca, jest dostępny dla wszystkich, którzy chcą w Niego uwierzyć i przyjąć Jego naukę... Zrozumieć, kim jest Jezus, można dopiero wtedy, gdy pójdzie się za Nim, bez stawiania jakichkolwiek warunków. Ostatecznie okazuje się, że w relacji przyjęcia ...Jezu, proszę o głębokie doświadczenie Twojej bliskości i mocy w chwili zwątpień... Proszę o łaskę wierności w chwilach próby... Dziękuję za miejsca i osoby, których posługa przynosi ukojenie i odnalezienie nadziei... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 10, 31-42, Jezus oskarżony o bluźnierstwo Komentarz do Ewangelii Jana 10, 31-42, gdzie Jezus jest oskarżony o bluźnierstwo. Kontekst i tło wydarzeń Fragment Ewangelii Jana 10, 31-42 opisuje kulminacyjny moment sporu Jezusa z Żydami w Jerozolimie podczas Święta Poświęcenia (Chanuki). Oskarżenie o bluźnierstwo (J 10, 31-33) Żydzi, oburzeni słowami Jezusa: "Ja i Ojciec jedno jesteśmy" (J 10, 30), ponownie chwytają kamienie, aby Go ukamienować. Obrona Jezusa (J 10, 34-38) Jezus odpowiada im, odwołując się do Psalmu 82, 6, gdzie ludzie są nazwani 'bogami', do których doszło słowo Boże. Ponowna próba aresztowania i ucieczka Jezusa (J 10, 39-42) Po tej odpowiedzi Żydzi ponownie próbują aresztować Jezusa, ale On wymyka się z ich rąk. Interpretacje i znaczenie teologiczne 1. Boskość Jezusa 2. Jedność z Ojcem 3. Dzieła jako świadectwo 4. Wiara oparta na świadectwie Podsumowanie Ewangelia Jana 10, 31-42 ukazuje spór Jezusa z Żydami, który koncentruje się wokół kwestii Jego boskości. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- FRIDAY, Weekday GOSPEL - J 10, 31-42 (Jesus accused of blasphemy) The Jews picked up stones to stone Jesus. Jesus answered them, "I have shown you many good works which come from the Father. For which of these do you want to stone me?" MEDITATION Jesus quotes a mysterious sentence from the Book of Psalms: "You are gods" (Ps 82:6). Jesus quotes these words to emphasize that he is the true Son of God. All the good deeds that He showed, His whole life and teaching, are a model of a fulfilled life, united with the Father... "You are gods" (Ps 82:6). By recalling this sentence, Jesus reminds us how much power we have over other people. Our attitude towards our neighbors can condemn them to the hell of rejection and loneliness or lead them to the heaven of love and closeness... "Many believed in Him there" (Jn 10:42). Many, but not all. It follows that some allow themselves to be convinced, while others are confirmed in their hardness. Some come to Christ, while others seize stones to stone Him... The fragment of today's Gospel begins with a threat to the life of Jesus, whom the Jews want to stone for blasphemy, and ends with a confession of faith A disciple of Christ resembles his Master by becoming a sign of contradiction. The need for discernment. Not every rejection is persecution for faith. Only the one who imitates his Master, lives by His Spirit, can be an authentic witness... Jesus moves away from the place of conflict and danger to a place of peace and spiritual strengthening. This is not an escape, but a real need of the spirit. The Pharisees wanted to stone Jesus for calling himself God. He told them that they did not have to believe what he said, but that they should believe because of what he did (he healed, multiplied bread, raised the dead, cast out demons, cared for man)... Jesus' method of evangelization is still relevant. If we want the Church to become credible, especially among young people who are looking for answers to their questions, we don't have to say much, but do the 'works of our Father'. We need them to see in us, Christians, people transformed by God When we rely on God, it may seem to us that various simplifications are just a step away. Maybe they are, but not necessarily for us. After all, we did not choose God for simplifications. Our good deeds, piety, faithfulness to the commandments, may not arouse universal applause... We are eager to see weakness in others, but we prefer our neighbors not to be 'so principled', we mock 'decentness', 'doubts' seem more real to us than faith... When we rely on God, we seek support primarily in Him. In practice, this can mean a lot. For example, greater freedom from paying attention to the opinions of others. And that this sometimes heart-wrenching fear gains proper proportions... "Believe my works, that you may know and know that the Father is in me, and I in the Father" (Jn 10:38). It is difficult to accept the way Jesus functions. Jesus fulfills his mission to the end, he is available to all who want to believe in him and accept his teachings... You can only understand who Jesus is when you follow him, without setting any conditions. Ultimately, it turns out that in a relationship of acceptance ...Jesus, I ask for a deep experience of your closeness and power in moments of doubt... I ask for the grace of faithfulness in moments of trial... Thank you for the places and people whose service brings solace and finding hope... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 10:31-42, Jesus Accused of Blasphemy A commentary on the Gospel of John 10:31-42, where Jesus is accused of blasphemy. Context and background The Gospel of John 10:31-42 describes the climax of Jesus' dispute with the Jews in Jerusalem during the Feast of Dedication (Hanukkah). The Blasphemy Accusation (John 10:31-33) The Jews, outraged by Jesus' words: "I and the Father are one" (John 10:30), again pick up stones to stone him. Jesus' defense (John 10:34-38) Jesus answers them by referring to Psalm 82:6, where humans are called 'gods' to whom the word of God has come. Another Attempt to Arrest and Jesus’ Escape (John 10:39-42) After this response, the Jews again try to arrest Jesus, but he escapes from their hands. Interpretations and Theological Significance 1. The Divinity of Jesus 2. Unity with the Father 3. Works as testimony 4. Faith based on testimony Summary John 10:31-42 presents the dispute between Jesus and the Jews, which centers on the issue of his divinity.
|