3 LUTEGO

PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Błażeja, biskupa i męczennika
albo wspomnienie św. Oskara, biskupa

EWANGELIA - Mk 5, 1-20 (Uwolnienie opętanego w Gerazie)

Jezus i uczniowie Jego przybyli na drugą stronę jeziora do kraju Gerazeńczyków. Gdy wysiadł z łodzi, zaraz wyszedł Mu naprzeciw z grobowców człowiek opętany przez ducha nieczystego. Mieszkał on stale w grobowcach i nikt już nawet łańcuchem nie mógł go związać. Często bowiem nakładano mu pęta i łańcuchy; ale łańcuchy kruszył, a pęta rozrywał, i nikt nie zdołał go poskromić. Wciąż dniem i nocą w grobowcach i po górach krzyczał i tłukł się kamieniami.
Skoro z daleka ujrzał Jezusa, przybiegł, oddał Mu pokłon i zawołał wniebogłosy: «Czego chcesz ode mnie, Jezusie, Synu Boga Najwyższego? Zaklinam Cię na Boga, nie dręcz mnie!» Powiedział mu bowiem: «Wyjdź, duchu nieczysty, z tego człowieka». I zapytał go: «Jak ci na imię?» Odpowiedział Mu: «Na imię mi „Legion”, bo nas jest wielu». I zaczął prosić Go usilnie, żeby ich nie wyganiał z tej okolicy.
A pasła się tam na górze wielka trzoda świń. Prosiły Go więc złe duchy: «Poślij nas w świnie, żebyśmy mogli w nie wejść». I pozwolił im. Tak, wyszedłszy, duchy nieczyste weszły w świnie. A trzoda około dwutysięczna ruszyła pędem po urwistym zboczu do jeziora. I potonęły w jeziorze. Pasterze zaś uciekli
i rozpowiedzieli o tym w mieście i po osiedlach.
A ludzie wyszli zobaczyć, co się stało. Gdy przyszli do Jezusa, ujrzeli opętanego, który miał w sobie „legion”, jak siedział ubrany i przy zdrowych zmysłach. Strach ich ogarnął. A ci, którzy widzieli, opowiedzieli im, co się stało z opętanym, a także o świniach. Wtedy zaczęli Go prosić, żeby odszedł z ich granic.
Gdy wsiadał do łodzi, prosił Go opętany, żeby mógł przy Nim zostać. Ale nie zgodził się na to, tylko rzekł do niego: «Wracaj do domu, do swoich,
i opowiedz im wszystko, co Pan ci uczynił i jak ulitował się nad tobą». Poszedł więc i zaczął rozgłaszać w Dekapolu wszystko, co Jezus mu uczynił,
a wszyscy się dziwili.

MEDYTACJA

Opętany swój dom znalazł na cmentarzu. Zły duch zawsze będzie nas prowadzić do śmierci. Będzie przekonywać, że nie zasługujemy na radość i poczucie pełni. Tymczasem pomysł Jezusa na nasze życie jest dokładnie przeciwny. Bogu zależy na naszym szczęściu...

W Ewangelii Marka czytamy, że opętany był nieposkromiony, miotany szałem i emocjami. To oczywiście doświadczenia graniczne. Na co dzień doświadczenie zła może być raczej związane z nieuporządkowanymi przywiązaniami, brakiem wewnętrznej stabilności lub też ciągłym odkładaniem ważnych decyzji. Tylko spotkanie z Jezusem wprowadza spokój i ład do naszego życia...

Człowiek z dzisiejszej Ewangelii cierpi na samotność. Na szczęście na jego drodze staje Jezus. Bóg jest w stanie usłyszeć i nazwać nasze cierpienie, odpowiedzieć miłością na grzech, uratować nas z ciemności. Zaprośmy Jezusa do swojego życia. Zwróćmy szczególną uwagę na to, co w nas najbardziej potrzebuje Jego uwolnienia...

Wydarzenie w dzisiejszej Ewangelii jest niepokojące: człowiek, który został tak opętany mocami zła, że stał się niebezpieczny dla wszystkich dookoła. Jezus, rozpoznany przez te duchy, wyzwala człowieka, a złe duchy, na ich prośbę, wysyła w stado świń, które rzucają się w jezioro...

Dwie rzeczywistości: człowiek odzyskany, z jego godnością i życiem oraz trzoda świń która ginie. Człowiek żyjący jest obrazem chwały Boga, przeznaczony do wieczności. Świnie są obrazem sumy pieniędzy, która ginie razem z nimi w morzu...

Znakiem jest prośba Gerazeńczyków do Jezusa, aby odszedł. Nie widzą człowieka uwolnionego od zła i grzechu, ale proszą Jezusa aby odszedł, bo zrujnował ich interes i mógłby doprowadzić jeszcze do bankructwa innych. W innym miejscu Jezus powie, że nie możecie służyć Bogu i mamonie. Przywiązanie do pieniędzy jest czymś, co uniemożliwia wewnętrzny wygląd w siebie i otwartość na bogatą rzeczywistość królestwa niebieskiego...

Po przeprawieniu się na drugą stronę Jeziora Galilejskiego, w krainie pogan, Jezus dokonuje egzorcyzmu i uwalnia opętanego od wielu złych duchów. One obrazują nasze opory i lękowe reakcje wobec Jego słowa. Czasami przyzwyczajamy się do swoich małości czy grzechów i wolimy ‘nasze’ zło niż ‘Jego’ dobro...

Egzorcyzm w krainie pogan ukazuje wielkie zwycięstwo Jezusa. My też jesteśmy zaproszeni, by utożsamić się z uzdrowionym, poddać się uwalniającemu od zła egzorcyzmowi i podobnie, jak on siedzieć 'ubranym i przy zdrowych zmysłach' przy Panu. Jezus chce, abyśmy świadczyli wobec innych o Jego miłosierdziu...

Jezus uzdrowionego opętanego wysyła jako swojego wysłannika do pogan. Ma wrócić do ‘domu’, do ‘swoich’ i opowiadać o tym, co Pan mu uczynił, jak się nad nim zlitował. To jest także misja każdego z nas, nasz sposób ‘zostania przy Jezusie’...

Ludzie z Gerazy 'błagali' Jezusa, aby od nich odszedł. Istnieje kilka możliwych powodów tego błagania. Być może to uzdrowienie pogardzanego poganina, co mogło być dla nich zgorszeniem, bo prawo żydowskie zabraniało pomagać 'obcym', a poganom szczególnie. Być może bali się także złego ducha, a może chodziło
o straty finansowe spowodowane tym, że stado świń rzuciło się do morza i zginęło...

Nie wiadomo, jaki był ostateczny powód, że ludzie z Gerazy 'błagali' Jeuzsa, aby od nich odszedł. Jednak tekst z dzisiejszej Ewangelii ma dla nas istotne znaczenie. Oby pieniądze ani żadne inne sprawy nie były dla nas tak ważne, byśmy wyrzucili Jezusa i Ewangelię z naszego życia. Obyśmy nigdy nie błagali Go, aby od nas odszedł, bo wydaje nam się, że łatwiej żyć bez Niego i Jego nauki...

Wolność pozwala człowiekowi samodzielnie dokonywać wyboru. Nieraz jednak ten wybór jest obarczony wpływem zła, które pod pozorem dobra, pragnie zająć naczelne miejsce w sercu człowieka...

Być wolnym, to móc czynić dobro. Jezus – Nauczyciel wskazuje właściwy kierunek czynienia dobra, bo sam przeszedł przez życie dobrze czyniąc...

Być wolnym, to odwracać się od zła. Jezus – Zbawiciel przypomina, że zło czyha na człowieka u wrót jego serca, natomiast to człowiek, z Bożą pomocą, ma nad nim panować...

Być wolnym, to słuchać głosu sumienia. Jezus – Odkupiciel przynosi zniewolonym nadzieję, która jest zakorzeniona w pragnieniu ludzkiego serca, które przeżywa niepokój, dopóki nie spocznie w Bogu...

Być wolnym, to mieć świadomość obecności Boga. Jezus – Lekarz jest silniejszy od demonów naszego życia, jest zwycięzcą. Tam, gdzie jest Pan, nie może pozostać władca zła...

Nie ma drugiego tak szczegółowo opisanego cudu w Ewangelii Marka jak historia z Gerazy. Kluczem do jej zrozumienia jest słowo 'dom'...

Uwikłanie w relacje z demonem sprawia, że domem opętanego stają się groby. Nic nie jest w stanie go stamtąd wyciągnąć. Wszelkie ludzkie starania prowadzą do jeszcze większej samodestrukcji. Dopiero Jezus, stając na jego drodze, sprawia, że wszelkie moce i demony stają się bezradne. Jezus odmienia jego życie, przywracając mu dom i bliskich...

Błędem jest myślenie o grzechu jako czymś prywatnym. Grzech zawsze wyprowadza nas z domu i niszczy relacje. Tylko bliskość Jezusa przywraca nam dom
i relacje z bliźnimi...

...Jezu, proszę o głęboką wiarę w Twoją łaskę, która przewyższa każde zło... Proszę o łaskę uwolnienia od ducha śmierci, który przeciwstawia się Bogu... Dziękuję za sakrament pokuty, uwolnienia od więzów złego ducha...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 5, 1-20, Uwolnienie opętanego w Gerazie

Wprowadzenie

Dzisiaj w naszych rozważaniach skoncentrujemy się na niezwykłym wydarzeniu opisanym w Ewangelii według Marka, w rozdziale 5, wersetach 1-20.
To opowieść o uwolnieniu opętanego w Gerazie, która ukazuje moc Jezusa nad złem i cierpieniem.
W tej historii dostrzegamy nie tylko dramatyczny obraz zniewolenia, ale także nadzieję, jaką przynosi nam Zbawiciel.

Kontekst Ewangelii

Ewangelia Marka, w której znajduje się dzisiejszy fragment, jest pełna dynamicznych opisów i mocnych przesłań.
Geraza, miejsce, w którym rozgrywa się ta historia, leży po drugiej stronie Jeziora Galilejskiego, w regionie zamieszkałym przez pogan.
To tło geograficzne i kulturowe jest istotne, ponieważ pokazuje, że Jezus przyszedł nie tylko do Żydów, ale także do wszystkich ludzi, pragnąc ich zbawienia.
Opętany, którego spotyka, żyje w izolacji, wśród grobów, co symbolizuje jego duchową i społeczną śmierć.

Analiza tekstu

W opisie spotkania Jezusa z opętanym widzimy dramatyczny obraz człowieka, który był całkowicie zniewolony przez demony.
Ewangelista pisze, że opętany "miał swoją siedzibę w grobowcach" i nikt nie mógł go ujarzmić, nawet łańcuchami.
To przedstawienie ukazuje nie tylko jego cierpienie, ale także bezsilność ludzi wobec zła.
Kiedy Jezus przybywa, opętany biegnie do Niego i adoruje Go, wołając: "Czego chcesz ode mnie, Jezusie, Synu Boga Najwyższego?".
Ten dialog między Jezusem a demonami ukazuje, że nawet w najciemniejszych chwilach, obecność Jezusa przynosi nadzieję.

Temat uwolnienia

Jezus, w odpowiedzi na wołanie opętanego, mówi: "Wyjdź z tego człowieka, duchu nieczysty".
To proste, ale potężne polecenie pokazuje, że Jezus ma władzę nad wszelkim złem.
Uwolnienie opętanego nie jest tylko fizycznym uzdrowieniem, ale także duchowym odrodzeniem.
Jezus przynosi mu wolność, przywracając mu godność i miejsce w społeczeństwie.
To przesłanie jest aktualne także dzisiaj, gdyż wielu ludzi zmaga się z różnymi formami zniewolenia, takimi jak uzależnienia, depresja czy lęki.

Zastosowanie do życia codziennego

Przesłanie tej Ewangelii odnosi się do współczesnych problemów, z jakimi boryka się wiele osób.
W dzisiejszym świecie, pełnym stresu i niepokoju, wiele osób doświadcza duchowego zniewolenia.
Jezus, który przyszedł, aby uwolnić nas od grzechu i cierpienia, jest odpowiedzią na nasze zmagania.
Warto zastanowić się, w jaki sposób można otworzyć się na Jego uzdrawiającą moc w codziennym życiu.

Zachęta do działania

Szukajmy uzdrowienia w Jezusie.
Modlitwa, sakramenty, a także wspólnota Kościoła, są drogami, które prowadzą do wolności.
Warto modlić się nie tylko za siebie, ale także za innych, którzy mogą być zniewoleni przez różne trudności.
Jezus pragnie, abyśmy doświadczali Jego miłości i mocy w naszym życiu.

Podsumowanie i modlitwa

Podsumowując, historia uwolnienia opętanego w Gerazie ukazuje nam, jak wielką moc ma Jezus nad złem i cierpieniem.
Przypomina nam, że każdy z nas może doświadczyć Jego uzdrowienia i wolności.
Módlmy się o uzdrowienie i wolność dla wszystkich zniewolonych, aby światło Chrystusa rozbłysło w ich sercach.
Prośmy Matkę Najświętszą, aby prowadziła nas do swojego Syna, który jest naszą nadzieją i zbawieniem.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Weekday
or commemoration of St. Blaise, bishop and martyr
or commemoration of St. Oscar, bishop

GOSPEL - Mk 5, 1-20 (The deliverance of the demon-possessed man in Gerasa)

Jesus and his disciples came to the other side of the lake, to the country of the Gerasenes. And when he had got out of the boat, immediately a man with an unclean spirit met him from the tombs. He lived constantly in the tombs, and no one could bind him any longer, not even with a chain. For they often put fetters and chains on him, but he broke the chains and tore the fetters asunder, and no one could subdue him. Day and night in the tombs and in the mountains he was crying out and cutting himself with stones.
And when he saw Jesus from a distance, he ran and worshiped him and cried out with a loud voice, "What do you want with me, Jesus, Son of the Most High God? I adjure you by God, do not torment me!' For he said to him, 'Come out of the man, you unclean spirit.' And he asked him, 'What is your name?' And he said to him, 'My name is Legion,' for we are many.' And he began to beg him earnestly not to send them out of the place.
Now a large herd of swine was feeding on the mountain. So the demons begged him, 'Send us into the swine that we may enter them.' And he granted them. So when they came out, the unclean spirits entered the swine. And the herd of about two thousand rushed down a steep slope into the lake, and they were drowned in the lake. And the shepherds fled and told this in the city and in the countryside.
And the people went out to see what had happened. When they came to Jesus, they saw the demoniac, who had 'legion' in him, sitting dressed and in his right mind. Fear took hold of them. And those who had seen told them what had happened to the demoniac and about the pigs. Then they began to beg Him to depart from their borders.
When He got into the boat, the demoniac begged Him to stay with Him. But He would not allow it, but said to him, "Go home to your own people and tell them all that the Lord has done for you and how He had mercy on you." So He went and began to proclaim throughout the Decapolis all that Jesus had done for him, and everyone was amazed.

MEDITATION

The demoniac found his home in the cemetery. The evil spirit will always lead us to death. He will convince us that we do not deserve joy and a sense of fulfillment. Meanwhile, Jesus' idea for our lives is exactly the opposite. God cares about our happiness...

In the Gospel of Mark, we read that the demoniac was unruly, torn by rage and emotions. These are obviously extreme experiences. In everyday life, the experience of evil may rather be related to disordered attachments, lack of internal stability or constant postponement of important decisions. Only an encounter with Jesus brings peace and order to our lives...

The man in today's Gospel suffers from loneliness. Fortunately, Jesus stands in his way. God is able to hear and name our suffering, respond with love to sin, save us from darkness. Let us invite Jesus into our lives. Let us pay special attention to what in us needs His liberation the most...

The event in today's Gospel is disturbing: a man who has been so possessed by the powers of evil that he has become a danger to everyone around him. Jesus, recognized by these spirits, frees the man, and at their request, sends the evil spirits to a herd of pigs that throw themselves into a lake...

Two realities: a man who is regained, with his dignity and life, and a herd of pigs that perish. A living man is the image of God's glory, destined for eternity. The pigs are a picture of the sum of money that perishes with them in the sea...

The sign is the request of the Gerasenes to Jesus to leave. They do not see the man freed from evil and sin, but they ask Jesus to leave because he has ruined their business and could lead to the bankruptcy of others. In another place, Jesus will say that you cannot serve God and mammon. Attachment to money is something that prevents an inner look into oneself and openness to the rich reality of the kingdom of heaven...

After crossing to the other side of the Sea of ??Galilee, in the land of the pagans, Jesus performs an exorcism and frees the possessed man from many evil spirits. They illustrate our resistance and fearful reactions to His word. Sometimes we get used to our littleness or sins and prefer 'our' evil to 'His' good...

The exorcism in the land of the pagans shows the great victory of Jesus. We are also invited to identify with the healed one, to undergo the exorcism that frees us from evil and, like him, to sit 'clothed and in our right minds' with the Lord. Jesus wants us to bear witness to others about His mercy...

Jesus sends the healed possessed man as his envoy to the pagans. He is to return 'home', to 'his own people' and tell about what the Lord did to him, how he had mercy on him. This is also the mission of each of us, our way of 'staying with Jesus'...

The people of Gerasa 'begged' Jesus to leave them. There are several possible reasons for this plea. Perhaps it was the healing of a despised pagan, which could have been a scandal to them, because Jewish law forbade helping 'outsiders', especially pagans. Perhaps they were also afraid of the evil spirit, or perhaps it was about the financial losses caused by the herd of pigs being thrown into the sea and perishing...

It is not known what the ultimate reason was for the people of Gerasa to 'beg' Jesus to leave them. However, the text from today's Gospel has significant meaning for us. May money or any other matters not be so important to us that we throw Jesus and the Gospel out of our lives. May we never beg Him to leave us because we think it is easier to live without Him and His teachings...

Freedom allows man to make his own choices. Often, however, this choice is burdened by the influence of evil, which, under the guise of good, wants to take the leading place in a person's heart...

To be free is to be able to do good. Jesus - the Teacher shows the right direction to do good, because he himself went through life doing good...

To be free is to turn away from evil. Jesus - the Savior reminds us that evil lurks at the gates of his heart, while it is man, with God's help, who must rule over it...

To be free is to listen to the voice of conscience. Jesus - the Redeemer brings hope to the enslaved, which is rooted in the desire of the human heart, which experiences anxiety until it rests in God...

To be free is to be aware of God's presence. Jesus - the Doctor is stronger than the demons of our lives, he is the victor. Where the Lord is, the ruler of evil cannot remain...

There is no other miracle described in such detail in the Gospel of Mark as the story of Gerasa. The key to understanding it is the word 'home'...

Enmeshment in a relationship with a demon makes the possessed person's home become graves. Nothing can pull him out of there. All human efforts lead to even greater self-destruction. Only Jesus, standing in his way, makes all the powers and demons helpless. Jesus changes his life, restoring his home and loved ones...

It is a mistake to think of sin as something private. Sin always leads us out of home and destroys relationships. Only closeness to Jesus restores our home and relationships with our neighbors...

...Jesus, I ask for deep faith in Your grace, which surpasses all evil... I ask for the grace of liberation from the spirit of death, which opposes God... Thank you for the sacrament of penance, liberation from the bonds of the evil spirit...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 5:1-20, The deliverance of the demoniac in Gerasa

Introduction

Today, in our reflections, we will focus on an extraordinary event described in the Gospel according to Mark, in chapter 5, verses 1-20.
This is the story of the deliverance of the demoniac in Gerasa, which shows the power of Jesus over evil and suffering.
In this story, we see not only the dramatic image of enslavement, but also the hope that the Savior brings us.

The Context of the Gospel

The Gospel of Mark, in which today's fragment is found, is full of dynamic descriptions and powerful messages.
Gerasa, the place where this story takes place, is located on the other side of the Sea of ??Galilee, in a region inhabited by pagans.
This geographical and cultural background is important because it shows that Jesus came not only to the Jews, but also to all people, desiring their salvation.
The possessed man he meets lives in isolation, among the tombs, which symbolizes his spiritual and social death.

Textual analysis

In the description of Jesus' meeting with the possessed man, we see a dramatic image of a man who was completely enslaved by demons.
The evangelist writes that the possessed man "had his dwelling in the tombs" and no one could subdue him, not even with chains.
This representation shows not only his suffering, but also the helplessness of people in the face of evil.
When Jesus arrives, the possessed man runs to Him and adores Him, calling out: "What do you want from me, Jesus, Son of the Most High God?".
This dialogue between Jesus and the demons shows that even in the darkest moments, Jesus' presence brings hope.

Theme of deliverance

Jesus, in response to the cry of the possessed man, says: "Come out of this man, unclean spirit."
This simple but powerful command shows that Jesus has power over all evil.
Freeing the possessed is not only a physical healing, but also a spiritual rebirth.
Jesus brings him freedom, restoring his dignity and place in society.
This message is still relevant today, as many people struggle with various forms of enslavement, such as addiction, depression, or anxiety.

Application to everyday life

The message of this Gospel refers to contemporary problems that many people struggle with.
In today's world, full of stress and anxiety, many people experience spiritual enslavement.
Jesus, who came to free us from sin and suffering, is the answer to our struggles.
It is worth considering how we can open ourselves to His healing power in everyday life.

Encouragement to action

Let us seek healing in Jesus.
Prayer, sacraments, and the community of the Church are paths that lead to freedom.
It is worth praying not only for ourselves, but also for others who may be enslaved by various difficulties.
Jesus wants us to experience His love and power in our lives.

Summary and prayer

In summary, the story of the deliverance of the possessed man in Gerasa shows us how much power Jesus has over evil and suffering.
It reminds us that each of us can experience His healing and freedom.
Let us pray for the healing and freedom of all those enslaved, that the light of Christ may shine in their hearts.
Let us ask the Blessed Mother to lead us to her Son, who is our hope and salvation.

 

 

 

 

Flag Counter