27 STYCZNIA

PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni
albo wspomnienie św. Anieli Merici, dziewicy

EWANGELIA - Mk 3, 22-30 (Chrystus przeciw Szatanowi)

Uczeni w Piśmie, którzy przyszli z Jerozolimy, mówili o Jezusie: «Ma Belzebuba i mocą władcy złych duchów wyrzuca złe duchy».
Wtedy Jezus przywołał ich do siebie i mówił im w przypowieściach: «Jak może Szatan wyrzucać Szatana? Jeśli jakieś królestwo jest wewnętrznie skłócone, takie królestwo nie może się ostać. I jeśli dom wewnętrznie jest skłócony, to taki dom nie będzie mógł się ostać. Jeśli więc Szatan powstał przeciw sobie i jest z sobą skłócony, to nie może się ostać, lecz koniec z nim. Nikt nie może wejść do domu mocarza i sprzęt mu zagrabić, jeśli mocarza wpierw nie zwiąże, i dopiero wtedy dom jego ograbi. Zaprawdę, powiadam wam: Wszystkie grzechy i bluźnierstwa, których by się ludzie dopuścili, będą im odpuszczone. Kto by jednak zbluźnił przeciw Duchowi Świętemu, nigdy nie otrzyma odpuszczenia, lecz winien jest grzechu wiecznego». Mówili bowiem: «Ma ducha nieczystego».

MEDYTACJA

Uczeni w Piśmie z trudem konfrontowali się z nowym nauczaniem Jezusa. W nowości Ewangelii widzieli zagrożenie dla swojego, starego sposobu myślenia
i działania...

Jezus nie rozmawia z uczonymi językiem nauki, do którego są przyzwyczajeni. W odpowiedzi na ich lęk przed nowością opowiada przypowieść...

Przypowieści są królewską drogą do Boga. Niestety, w codziennym życiu przechodzą często niedostrzeżone...

"Kto by jednak zbluźnił przeciw Duchowi Świętemu, nigdy nie otrzyma odpuszczenia" (Mk 3, 29)...

Krewni Jezusa mówili o Nim, że 'odszedł od zmysłów', natomiast uczeni w Piśmie posądzili Go o kontakty ze złym duchem. W odpowiedzi na ten zarzut, Jezus nawiązuje do grzechu przeciwko Duchowi Świętemu...

Do grzechu przeciwko Duchowi Świętemu należy zaliczyć następujące wykroczenia: grzeszyć licząc zuchwale na miłosierdzie Boże, rozpaczać albo wątpić
w miłosierdzie Boże, sprzeciwiać się uznanej prawdzie chrześcijańskiej, zazdrościć bliźniemu łaski Bożej, aż do śmierci odkładać pokutę i nawrócenie, oraz mieć zatwardziałe serce wobec zbawiennych napomnień...

O zatwardziałym sercu wobec zbawiennych napomnień jest mowa w dzisiejszej Ewangelii. Owa 'skleroza serca' charakteryzuje się tym, że najpierw coś wydaje się nam nie do wytrzymania. Z upływem czasu przyzwyczajamy się do tego i nie uważamy już tego za tak trudne. Po niedługim czasie mamy wrażenie, że jest to łatwe, a potem nawet zaczyna nam się podobać...

'Skleroza serca' prowadzi do tego, że nasze serce staje się coraz bardziej twarde, a potem pojawia się niechęć...

Jezus zostaje oskarżony o to, że głosi bluźnierczą naukę i jest pod wpływem ducha nieczystego. Nie odpowiada wprost. Nie są to wypowiedzi doktrynalne czy polemiki, ale przypowieści. Posługuje się obrazami. Ewangelista Łukasz podkreśla 'niepohamowaną skuteczność dzieła wyzwolenia dokonanego przez Boga za pośrednictwem Jezusa'. Diabeł jest silny, ale zostaje pokonany przez Boga...

Największym grzechem, bluźnierstwem, jest przypisywanie diabłu mocy dobroczynnego dzieła Boga...

Nie jesteśmy wolni od osądzania i przypisywania innym złych intencji. Wręcz zadziwia łatwość złego myślenia i rzucania oskarżeń. Dla chrześcijanina bluźnierstwem jest wyraźne i świadome odrzucanie Jezusa jako Mesjasza i Syna Bożego, a niekoniecznie przekleństwo przeciwko Bogu...

Jedną z widzialnych cech Kościoła powinna być jedność, wprowadzanie pokoju. Zacznijmy te działania od siebie i świata wokół. Świat bliższy i daleki jest mocno podzielony...

Unikajmy postawy pochopnego oceniania innych grup, osób w Kościele i poza nim, uważania swoich zaangażowań duszpasterskich czy swojego zdania za lepsze. Jedność nie oznacza jednolitości, ale otwartość na różnorodność inspirowaną Duchem Świętym. Jedność oznacza więc dialog. Dziś trzeba, aby nas, chrześcijan, rozpoznawano po jedności i wprowadzaniu pokoju...

Otwarte drzwi. Zazwyczaj pukający nie mówi: przyszedłem kusić. Raczej wzbudza ciekawość, proponuje nowe doświadczenia. Innym razem sprytnie manipuluje siedzącym w nas karłem, pociąga sznurkami lęków i obaw, pobudza ego, krępując dyskretnie, niemalże niezauważalnie, na końcu ograbia dom. Wychodząc ma zwyczaj wyszydzić ofiarę...

Nie jesteśmy skazani na przegraną. Mieszkamy w domu Mocarza. Jesteśmy dziećmi spełniającej się każdego dnia obietnicy. Także obietnicy ostatecznego zwycięstwa...

Kiedy czegoś nie rozumiemy i nie chcemy przyjąć, obgadujemy za plecami i oskarżamy. Nie liczy się wtedy jakość ani logika argumentów. Liczą się emocje, które zepchną drugą stronę do narożnika, gdzie możemy zadawać kolejne ciosy...

On ma się bronić, a my atakować. Taka jest strategia faryzeuszów i uczonych w Piśmie. Nie oni pierwsi i nie ostatni posługują się tą metodą. Prawda jednak broni się. Broni się swoją cierpliwą, pełną miłości, logiką, która nie odtrąca, ale zachęca do posłuchania, do rozważenia, do przyjęcia jej jako swojej...

W tym sporze nie chodzi o to, kto ma rację, ale o pytanie: czy jesteśmy w stanie przyjąć prawdę, gdy wypowiada ją drugi człowiek? W tym przypadku Jezus...

...Jezu, proszę o serce wolne i otwarte na Twoje słowa... Proszę o łaskę łagodności w patrzeniu i osądzaniu innych... Dziękuję za naukę rozeznania duchowego...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii M 3, 22-30

Ewangelia według św. Marka 3, 22-30 to symbol konfliktu między Jezusem a uczonymi w Piśmie, którzy zarzucają Mu, że wypędzają złe duchy mocą Belzebuba.
Jest to kluczowy fragment ukazania Jezusa jako zwycięzcy nad Szatanem i obrońcę Bożego porządku.

1. Oskarżenie Jezusa (Mk 3, 22)
Uczeni w Piśmie, nie mogąc zaprzeczyć cudom Jezusa, obawiając się Jego autorytetu, zarzucają Jezusowi, że działa mocą Belzebuba, księcia demonów.

2. Odpowiedź Jezusa (Mk 3, 23-27)
Odpowiedź na zarzuty w formie przypowieści i logicznego wywodu:
Królestwo wewnętrznie skłócone nie przetrwa.
Gdyby Szatan był przeciw sobie, jego królestwo również by upadło.
„Nikt nie może wejść do domu mocarza, by ukraść jego mienie, jeśli najpierw go nie zwiąże”.
Jezus przedstawia siebie jako tego, który pokonuje Szatana, uwalniając ludzi spod jego władzy.

3. Grzech przeciwko Duchowi Świętemu (Mk 3, 28-30)
Jezus ostrzega przed bluźnierstwem przeciwko Duchowi Świętemu.
Grzech ten polega na świadomym przypisywaniu działania Ducha Bożego mocom zła.
Jest to wyraz zablokowania się na Boże miłosierdzie.

Kluczowe przesłania:

- Jezus przedstawia swoją władzę nad złymi duchami i podkreśla, że Jego misja polega na uwolnieniu ludzi z niewoli grzechu i zła.
Przypowieść wskazuje na zwycięstwo Jezusa nad Szatanem.
- Jezus zwraca uwagę słuchaczom, że działa z mocą Ducha Świętego, a nie z mocą Szatana.
- Grzech przeciwko Duchowi Świętemu.
Jezus ostrzegae, że zamknięcie serca na działanie Ducha Świętego prowadzi do duchowej ślepoty.
Kiedy człowiek odrzuca Boga, naraża się na wieczne oddzielenie od Niego.

Wnioski dla współczesnych chrześcijan:

- Chrystus jest naszą mocą i obroną przed złem.
- Wzywajmy do zaufania Jego mocy i do działania na Ducha Świętego.
- Istnieje konieczność rozeznawania dobra i zła w naszym życiu oraz świadome odrzucanie łaski zamykającej nas na zbawienie.
- Warto zadać sobie pytania: Czy dostrzegam działanie Boga w moim życiu? Jak odpowiadam na Jego łaskę?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MONDAY, Weekday
or Memorial of St. Angela Merici, Virgin

GOSPEL - Mk 3, 22-30 (Christ Against Satan)

The scribes who came down from Jerusalem were saying about Jesus, "He has Beelzebub, and by the prince of the demons he casts out demons." Then Jesus called them to him and spoke to them in parables, "How can Satan cast out Satan? If a kingdom is divided against itself, that kingdom cannot stand. And if a house is divided against itself, that house cannot stand. Therefore if Satan rises up against himself and is divided against himself, he cannot stand, but it is over. No one can enter a strong man's house and plunder his goods unless he first binds the strong man, and then he will plunder his house. Truly, I say to you, all sins and blasphemies that people may utter will be forgiven them. But whoever blasphemes against the Holy Spirit will never be forgiven, but is guilty of an eternal sin. For they said, “He has an unclean spirit.”

MEDITATION

The scribes had difficulty confronting Jesus’ new teaching. They saw the newness of the Gospel as a threat to their old way of thinking and acting...

Jesus does not speak to the scribes in the language of science to which they are accustomed. In response to their fear of novelty, he tells a parable...

Parables are the royal road to God. Unfortunately, in everyday life, often unnoticed...

"But whoever blasphemes against the Holy Spirit will never be forgiven" (Mark 3:29)...

Jesus' relatives said that he was 'out of his mind', while the scribes accused him of contacts with an evil spirit. In response to this accusation, Jesus refers to the sin against the Holy Spirit...

The sin against the Holy Spirit includes the following offenses: sinning while presuming on God's mercy, despairing or doubting God's mercy, opposing recognized Christian truth, envying one's neighbor for God's grace, postponing penance and conversion until death, and having a hardened heart in the face of saving admonitions...

Today's Gospel speaks of a hardened heart in the face of saving admonitions. This 'sclerosis of the heart' is characterized by the fact that at first something seems unbearable to us. Over time, we get used to it and no longer find it so difficult. After a short time, we have the impression that it is easy, and then we even start to like it...

'Sclerosis of the heart' leads to our hearts becoming increasingly hardened, and then reluctance appears...

Jesus is accused of preaching blasphemous teaching and being under the influence of the unclean spirit. He does not answer directly. These are not doctrinal statements or polemics, but parables. He uses images. The evangelist Luke emphasizes the 'unrestrained effectiveness of the work of liberation accomplished by God through Jesus'. The devil is strong, but he is defeated by God...

The greatest sin, blasphemy, is attributing to the devil the power of God's beneficent work...

We are not free from judging and attributing bad intentions to others. It is simply astonishing how easy it is to think badly and make accusations. For
a Christian, blasphemy is the clear and conscious rejection of Jesus as the Messiah and Son of God, and not necessarily a curse against God...

One of the visible features of the Church should be unity, introducing peace. Let us begin these actions with ourselves and the world around us. The world, near and far, is deeply divided...

Let us avoid the attitude of hasty judgment of other groups, people in the Church and beyond, considering our pastoral commitments or our own opinions to be better. Unity does not mean uniformity, but openness to diversity inspired by the Holy Spirit. Unity therefore means dialogue. Today, we Christians need to be recognized by our unity and introducing peace...

An open door. Usually, the person knocking does not say: I have come to tempt. Rather, he arouses curiosity, proposes new experiences. At other times, he cleverly manipulates the dwarf inside us, pulls the strings of fears and worries, stimulates the ego, restrains discreetly, almost imperceptibly, and finally robs the house. When leaving, he has a habit of mocking the victim...

We are not doomed to lose. We live in the house of the Strong One. We are children of a promise that is fulfilled every day. Also, the promise of ultimate victory...

When we do not understand something and do not want to accept it, we gossip behind someone's back and accuse others. The quality or logic of the arguments do not matter then. What matters are the emotions that will push the other side into a corner, where we can deal further blows...

He has to defend himself, and we have to attack. This is the strategy of the Pharisees and the scribes. They are not the first and not the last to use this method. However, the truth defends itself. She defends herself with her patient, loving logic, which does not reject but encourages us to listen, to consider, to accept her as our own...

This dispute is not about who is right, but about the question: are we able to accept the truth when another person speaks it? In this case, Jesus...

...Jesus, I ask for a heart that is free and open to Your words... I ask for the grace of gentleness in looking at and judging others... Thank you for teaching me spiritual discernment...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel M 3, 22-30

The Gospel according to St. Mark 3, 22-30 is a symbol of the conflict between Jesus and the scribes, who accuse Him of casting out demons by the power of Beelzebub.
This is a key fragment of presenting Jesus as the victor over Satan and defender of God's order.

1. The accusation of Jesus (Mark 3, 22)
The scribes, unable to deny Jesus' miracles, fearing His authority, accuse Jesus of acting by the power of Beelzebub, the prince of demons.

2. Jesus' response (Mark 3, 23-27)
Answer to the accusations in the form of a parable and logical argument:
A kingdom divided against itself will not survive.
If Satan were against himself, his kingdom would also fall.
“No one can enter a strong man’s house to steal his goods unless he first binds him.”
Jesus presents himself as the one who defeats Satan, freeing people from his power.

3. The sin against the Holy Spirit (Mark 3:28-30)
Jesus warns against blasphemy against the Holy Spirit.
This sin consists of consciously attributing the work of the Spirit of God to the powers of evil.
This is an expression of blocking oneself from God’s mercy.

Key messages:

- Jesus presents his power over evil spirits and emphasizes that his mission is to free people from the bondage of sin and evil.
The parable points to Jesus’ victory over Satan.
- Jesus points out to his listeners that he acts with the power of the Holy Spirit, not with the power of Satan.
- The sin against the Holy Spirit.
Jesus warns that closing the heart to the work of the Holy Spirit leads to spiritual blindness.
When a person rejects God, they risk eternal separation from Him.

Conclusions for contemporary Christians:

- Christ is our strength and defense against evil.
- Let us call upon trust in His power and the action of the Holy Spirit.
- There is a need to discern good and evil in our lives and consciously reject the grace that closes us to salvation.
- It is worth asking ourselves: Do I see God's action in my life? How do I respond to His grace?

 

 

 

 

Flag Counter