22 STYCZNIA
ŚRODA, Dzień powszedni EWANGELIA - Mk 3, 1-6 (Uzdrowienie w dzień szabatu) W dzień szabatu Jezus wszedł do synagogi. Był tam człowiek, który miał uschniętą rękę. A śledzili Go, czy uzdrowi go w szabat, żeby Go oskarżyć. MEDYTACJA Jezus zadaje faryzeuszom pytanie: czy lepiej jest uczynić coś dobrego czy coś złego? Może wydawać się, że odpowiedź jest oczywista, ale jednak nie usłyszał odpowiedzi... Czasem nie potrafimy odpowiedzieć na proste pytanie, ponieważ nie wiemy, jaka odpowiedź będzie dla nas korzystna. Prawdopodobnie tak było w przypadku faryzeuszy, którzy chcieli zgładzić Jezusa. Odpowiedź, że lepiej czynić dobro, byłaby usprawiedliwieniem Jego czynu. Najsmutniejsze jest jednak to, że ta sytuacja pokazała, jak bardzo są zamknięci na Boże miłosierdzie... Bóg nigdy nie zniechęca się w czynieniu dobra. Każdego dnia bez wahania pokazuje nam, że lepiej jest czynić dobro. Radość, jaka ogarnęła człowieka "Lecz oni milczeli" (Mk 3, 4). Są różne rodzaje milczenia symbolizujące różne postawy wewnętrzne. Aby usłyszeć Boga trzeba milczeć i być w dyspozycji do odpowiedzi na Słowo. Wtedy zaczyna się prawdziwie działać. Jednak milczenie z dzisiejszego fragmentu Ewangelii spowodowało gniew i smutek Jezusa Uzdrowienie człowieka sparaliżowanego kończy pierwszą sekcję Ewangelii i jest zapowiedzią losów Jezusa. Faryzeusze i zwolennicy Heroda chcą Go zgładzić. Wrogość wobec Jezusa narasta. Przestają się liczyć Jego dobre dzieła, uzdrowienia i cuda. U podstaw odrzucenia Jezusa jest zatwardziałość serc... Gniew Jezusa to reakcja na ślepe przywiązanie do prawa i nieczułość wobec podstawowych wartości, to otępiałość i ślepota umysłu. Jezus wyrzuca to nie tylko faryzeuszom, ale także swoim uczniom, kiedy nie uznają znaków, jakie On wobec nich dokonuje. To, co Jezus czyni i mówi służy życiu, jest znakiem zmartwychwstania, które On przynosi... Zatwardziałość serca budzi gniew Jezusa. Faryzeusze szukają powodu do oskarżenia Jezusa. Ten opór to ucieczka od wolności i legalizm, który zabija. Wybieramy to, co pewne, uporządkowane, ale i martwe, a nie ryzyko zawierzenia, które jest życiem... To musiał być skandal, o którym długo rozmawiano w ówczesnych domach. Środek synagogi, w szabes, kiedy nie można było wykonywać żadnej pracy, chociażby uzdrawiać, staje człowiek ze sparaliżowaną, czyli uschłą, ręką i odzyskuje zdrowie. Jezus go uzdrawia. Ta Ewangelia kolejny raz pokazuje, że człowiek jest w centrum zainteresowania Boga, jest kochany przez Niego. Każdy z nas... Szabat w synagodze. Człowiek z uschłą ręką, Jezus i szukający pretekstu do oskarżenia Go. Nie wolno w szabat uzdrowić, bo to praca. Ale nawet gdyby tak było, to warto uzdrowić, bo wolno w szabat ocalić człowieka. Reakcja wrogich faryzeuszów i zwolenników Heroda: wyszli, by naradzić się, jak Go zgładzić... Zdumiewające, jak dobro może przeszkadzać. Zdumiewające do czego zdolny jest człowiek obawiający się utraty wpływów czy choćby tylko uświadomienia sobie, że nie miał racji. W tym kontekście przestaje dziwić zajadłość, z jaką spotykamy się obserwując dzisiejsze spory... Strzeżmy własnego serca, by w imię takich czy innych racji nie zamknęło się na dobro, by w imię tych racji nie było gotowe posunąć się aż do niszczenia... "Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie ocalić czy zabić? Lecz oni milczeli" (Mk 3, 4). Tak, to prawda, milczenie jest cnotą, ale tylko wtedy, gdy wypływa z mądrości i roztropności. Milczenie może być grzechem, gdy wypływa z zaniedbania i konformizmu. Jeżeli jest konsekwencją zatwardziałego serca... ...Jezu, proszę o serce wrażliwe i odważne w czynieniu dobra... Proszę o łaskę słuchania z otwartym sercem Twoich słów... Dziękuję za Twoją cierpliwość dla moich obaw i ucieczek... ...Boże, chroń moje serce od zamknięcia na dobro, a jeśli już jest zamknięte, a ja, ślepy, tego nie widzę, to ulecz je... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 3, 1-6 Ewangelia według św. Marka 3, 1-6 stanowi jedną z konfrontacji Jezusa z faryzeuszami. Jezus zadaje pytanie: „Co wolno czynić w szabat: coś dobrego czy coś złego? Ocalić życie czy zniszczyć?” (Mk 3, 4). Postawa Jezusa wobec człowieka z uschłą ręką to obraz Bożej miłości i miłosierdzia. Reakcja faryzeuszów to nie odpowiedź na pytanie Jezusa, ale natychmiastowe wezwanie do Jego zguby. Ta Ewangelia skłania nas do refleksji: czy w naszym życiu przestrzeganie zasad nie przysłania obecności miłości bliźniego? Jezus przypomina nam, że prawdziwa religijność do troska o innego człowieka. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- WEDNESDAY, Weekday GOSPEL - Mk 3, 1-6 (Healing on the Sabbath day) On the Sabbath day Jesus entered the synagogue. There was a man there who had a withered hand. And they were watching him to see if he would heal him on the Sabbath, that they might accuse him. MEDITATION Jesus asks the Pharisees a question: is it better to do something good or something bad? It may seem that the answer is obvious, but he did not hear the answer... Sometimes we cannot answer a simple question because we do not know which answer will be beneficial for us. This was probably the case with the Pharisees who wanted to kill Jesus. The answer that it is better to do good would justify His act. The saddest thing, however, is that this situation showed how closed they are to God's mercy... God never gets discouraged in doing good. Every day, without hesitation, he shows us that it is better to do good. The joy that seized the man from today's Gospel passage is the best example of this... "But they were silent" (Mark 3:4). There are different types of silence, symbolizing different internal attitudes. To hear God, one must be silent and ready to respond to the Word. Then one truly begins to act. However, the silence in today's Gospel passage caused Jesus' anger and sadness because of the hardness of human hearts... The healing of the paralyzed man ends the first section of the Gospel and is a foreshadowing of Jesus' fate. The Pharisees and Herod's supporters want to kill him. Hostility towards Jesus grows. His good works, healings and miracles cease to count. The basis of the rejection of Jesus is the hardness of hearts... Jesus' anger is a reaction to blind attachment to the law and insensitivity to basic values, it is dullness and blindness of the mind. Jesus reproaches this not only to the Pharisees, but also to his disciples, when they do not recognize the signs that he performs for them. What Jesus does and says serves life, is a sign of the resurrection that he brings... Hardness of heart arouses Jesus' anger. The Pharisees are looking for a reason to accuse Jesus. This resistance is an escape from freedom and legalism that kills. We choose what is certain, orderly, but also dead, and not the risk of trust, which is life... It must have been a scandal that was discussed for a long time in the homes of those times. In the middle of the synagogue, on the Sabbath, when no work could be done, even healing, a man with a paralyzed, or withered, hand stands and regains his health. Jesus heals him. This Gospel shows once again that man is the center of God's interest, he is loved by Him. Each of us... The Sabbath in the synagogue. A man with a withered hand, Jesus and someone looking for a pretext to accuse Him. It is not allowed to heal on the Sabbath, because it is work. But even if it were so, it is worth healing, because it is allowed to save a person on the Sabbath. The reaction of the hostile Pharisees and Herod's supporters: they went out to consult on how to kill Him... It is amazing how good can hinder. It is amazing what a man is capable of when he fears losing influence or even just realizing that he was wrong. In this context, the ferocity we encounter when observing today's disputes ceases to surprise us... Let us guard our own hearts so that in the name of one reason or another it does not close itself off to good, so that in the name of these reasons it is not ready to go so far as to destroy... "What is lawful on the Sabbath: to do good or to do evil? to save life or to kill? But they kept silent" (Mark 3:4). Yes, it is true, silence is a virtue, but only when it springs from wisdom and prudence. Silence can be a sin when it springs from neglect and conformism. If it is a consequence of a hardened heart... ...Jesus, I ask for a heart that is sensitive and courageous in doing good... I ask for the grace to listen to Your words with an open heart... Thank You for Your patience with my fears and escapes... ...God, protect my heart from being closed to goodness, and if it is already closed and I, blind, do not see it, then heal it... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 3:1-6 The Gospel according to St. Mark 3:1-6 is one of Jesus' confrontations with the Pharisees. Jesus asks the question: "What is lawful to do on the Sabbath: good or evil? To save life or to destroy?" (Mark 3:4). The attitude of Jesus towards the man with a withered hand is an image of God's love and mercy. The reaction of the Pharisees is not an answer to Jesus' question, but an immediate call to his destruction. This Gospel makes us reflect: does not the observance of rules overshadow the presence of love for one's neighbor in our lives? Jesus reminds us that true religiosity is caring for another person.
|