21 STYCZNIA
WTOREK, Wspomnienie św. Agnieszki, dziewicy i męczennicy EWANGELIA - Mk 2, 23-28 (Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu) Pewnego razu, gdy Jezus przechodził w szabat pośród zbóż, uczniowie Jego zaczęli po drodze zrywać kłosy. Na to faryzeusze mówili do Niego: «Patrz, czemu oni czynią w szabat to, czego nie wolno?» MEDYTACJA Przyjrzyjmy się apostołom – są głodni, być może wyczerpani drogą, którą przebyli, pozbawieni możliwości zjedzenia czegokolwiek. W większości wychowani byli w poszanowaniu Prawa, mogą mieć poczucie, że sięgając po kłosy, łamią fundamentalną zasadę swojego świata. Jakby zostali skonfrontowani z tym, że jest coś ważniejszego niż prawo... Faryzeusze, bacznie obserwując Jezusa i Jego uczniów, stanowczo reagują na złamanie szabatu. Nie widzą głodu u przybyłych ludzi, nie zauważają ich zmęczenia. Prawdopodobnie zjedli dzisiaj posiłek, odpoczywali, ale nie oferują żadnego rozwiązania w zaobserwowanej sytuacji... Jezus odczytuje Prawo, w tym również zasady szabatu, przez pryzmat miłosierdzia wobec człowieka i jego niedoskonałości. Stając się człowiekiem, doświadczył tego, czego doświadcza każdy z nas – głodu, zmęczenia i choroby... Faryzeusze są przeciwnikami Jezusa. Można zauważyć poważne zaostrzenie konfliktu, ponieważ ich zarzut nie dotyczy zwyczajów, związanych ze spożywaniem posiłków z publicznymi grzesznikami, czy też przestrzeganiem postów. Tym razem dotyczy on przestrzegania szabatu, który podobnie jak nakaz obrzezania, należał do najważniejszych znaków przynależności do ludu Bożego i wierności Prawu Mojżeszowemu... Faryzeuszów interesuje przede wszystkim granica między tym, co dozwolone, a tym, co zakazane, natomiast w mniejszym stopniu poznanie woli Boga. Jezus odpowiadając na zarzuty od razu trafia w sedno i zarzuca ówczesnym elitom intelektualnym i społecznym Izraela nieznajomość Pisma Świętego. To właśnie odwrócenie się od Słowa spowodowało, że stali się niewolnikami zwyczajów i opinii większości... W dzisiejszej Ewangelii nie mamy odniesienia do konkretnego miejsca ani czasu poza zwrotami 'pewnym razem' i 'po drodze'. Wiemy, że to szabat. Zrywanie kłosów, choć bywało traktowane jako 'żniwa', było mniejszym złem, niż naruszenie spoczynku szabatu... Kompozycja opowiadania w dzisiejszej Ewangelii prawdopodobnie jest efektem refleksji pierwszych grup chrześcijan nad kontrastem między religią faryzeuszy a głoszoną przez Jezusa Dobrą Nowiną. Ten fragment ukazuje istotę orędzia ewangelicznego: w Jezusie nadszedł 'szabat' Boga, w Chrystusie stworzenie osiągnęło pełnię... Moralność i koncentracja na zachowaniu przepisów, rytuału, kultu i formuł wiary nie są celem same w sobie. Mają wartość funkcjonalną. Są środkami dla dobra człowieka. Bez takiego odniesienia przygniatają człowieka, zniewalają go. Jezus nie absolutyzuje człowieka. Wskazuje tylko na pomocniczą funkcję prawa... Jezus broni swoich uczniów, którzy w szabat zrywają kłosy i odnosi się do historii króla Dawida. Dawid, gdy był głodny, wszedł do świątyni w Jerozolimie za czasów arcykapłana Abiatara i spożył chleby pokładne, przeznaczone tylko dla kapłanów, a podał mu te chleby Achimelek (1 Sm 21,2-7)... Do czasu narodzin Chrystusa Żydzi ustanowili 613 kolejnych szczegółowych przykazań, dokładając je do tych ustanowionych przez Boga: dekalogu i przykazań miłości. Mieli dobre intencje. Chcieli tak uregulować swój sposób życia, aby na pewno podobał się Bogu... W szabas uczniowie zbierali kłosy i je jedli, łamiąc tym samym dodatkowe przykazania ustanowione przez ludzi. Jezus przypomina, że to nie nasze zasady życia, przykazania, są najważniejsze, ale Jego: przykazania miłości i dekalog... Jezus przechodzący wśród łanów zbóż, łuskający kłosy uczniowie, zarzut faryzeuszy, że w szabat nie wolno pracować i to stwierdzenie Jezusa: 'szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu'... W przestrzeganiu Bożego prawa nie należy być formalistą. 'Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu' to wskazanie na wartość, którą chroni czwarte przykazanie. Chodzi o możliwość odpoczynku, o czas na budowanie relacji z bliskimi, czas na dzieła miłosierdzia. Nie o zastanawianie się co pracą jest, a co nią nie jest... Sedna, sensu, istoty, Bożego prawa nigdy nie powinno się pomijać lub zmieniać. Istota faryzeizmu nie polega na braku miłosierdzia wobec grzesznika, ale na porzuceniu sensu przykazań na rzecz własnych, wygodnych interpretacji... Nadmierne przywiązanie do przepisów prawa prowokuje do pytań o jego sens. Bez troski o dobro człowieka prawo traci swój pierwotny sens. 'Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu'. Te słowa przypominają, że miłość jest fundamentem Bożego porządku... Jezus wzywa do przekraczania legalizmu i odkrywania prawa jako daru, który prowadzi do wolności i życia w jedności z Bogiem... ...Jezu, proszę o wewnętrzną siłę w podchodzeniu do wszystkiego z dobrocią... Proszę o umiejętność 'zachowania szabatu' bez formalizmu... Dziękuję za dar dnia świętego, bo on przypomina mi o tym, co w życiu ważne i sensowne... ...Boże, daj mi światłe oczy serca, bym nie pomylił Twojej Ewangelii z tym, co dla mnie w danej chwili jest wygodne... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 2, 23-28 Ewangelia według św. Marka 2, 23-28 opowiada o wydarzeniu, w którym uczestniczą uczniowie Jezusa. Podsumowanie: „Szabat został ustanowiony dla człowieka, a nie człowiek dla szabatu” oraz stwierdzenie, że Jezus jest „Panem szabatu”. Refleksja 1. Jezus wskazuje, że miłość i dobro bliźniego są ważniejsze od literalnych przepisów. Aktualizacja Dla nas ta Ewangelia jest zaproszeniem do refleksji nad tym, jak przeżywamy czas odpoczynku i naszego zaufania. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TUESDAY, Memorial of St. Agnes, virgin and martyr GOSPEL - Mk 2, 23-28 (The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath) Once, as Jesus was walking through the grain fields on the Sabbath, his disciples began to pick ears of grain along the way. The Pharisees said to him, "Look, why are they doing what is not lawful on the Sabbath?" MEDITATION Let's look at the apostles - they are hungry, perhaps exhausted by the journey they have traveled, deprived of the opportunity to eat anything. Most of them were raised to respect the Law, they may have the feeling that by reaching for the ears of corn, they are breaking a fundamental principle of their world. As if they were confronted with the fact that there is something more important than the law... The Pharisees, closely observing Jesus and His disciples, react decisively to the violation of the Sabbath. They do not see hunger in the people who have arrived, they do not notice their fatigue. They probably ate a meal today, rested, but they do not offer any solution to the observed situation... Jesus reads the Law, including the principles of the Sabbath, through the prism of mercy towards man and his imperfections. By becoming a man, he experienced what each of us experiences - hunger, fatigue and illness... The Pharisees are Jesus' opponents. One can see a serious intensification of the conflict, because their accusation does not concern customs related to eating with public sinners or observing fasts. This time it concerns observing the Sabbath, which, like the commandment of circumcision, was one of the most important signs of belonging to the people of God and faithfulness to the Mosaic Law... The Pharisees are primarily interested in the boundary between what is permitted and what is forbidden, and to a lesser extent in knowing the will of God. In responding to the accusations, Jesus immediately gets to the heart of the matter and accuses the intellectual and social elites of Israel of ignorance of the Holy Scriptures. It was their turning away from the Word that caused them to become slaves to the customs and opinions of the majority... In today's Gospel we have no reference to a specific place or time, apart from the phrases 'sometime' and 'on the way'. We know that it is the Sabbath. Picking ears of corn, although sometimes treated as 'harvest', was a lesser evil than violating the Sabbath rest... The composition of the story in today's Gospel is probably the result of the reflection of the first groups of Christians on the contrast between the religion of the Pharisees and the Good News proclaimed by Jesus. This fragment shows the essence of the Gospel message: in Jesus the 'Sabbath' of God has come, in Christ creation has reached its fullness... Morality and the focus on observing the rules, ritual, worship and formulas of faith are not ends in themselves. They have a functional value. They are means for the good of man. Without such a reference, they overwhelm man, enslave him. Jesus does not absolutize man. He only indicates the auxiliary function of the law... Jesus defends his disciples who pick ears of corn on the Sabbath and refers to the story of King David. David, being hungry, entered the temple in Jerusalem in the days of Abiathar the high priest and ate the showbread, reserved for the priests only, and Ahimelech gave him the bread (1 Sam 21:2-7)... By the time of Christ's birth, the Jews had established 613 more detailed commandments, adding them to those established by God: the Ten Commandments and the commandments of love. They had good intentions. They wanted to regulate their way of life in such a way that it would certainly please God... On the Sabbath, the disciples gathered ears of corn and ate them, thereby breaking the additional commandments established by men. Jesus reminds us that it is not our rules of life, the commandments, that are most important, but His: the commandments of love and the Ten Commandments... Jesus walking among the fields of grain, the disciples husking the ears of corn, the accusation of the Pharisees that work is not allowed on the Sabbath and this statement of Jesus: 'the Sabbath was made for man, not man for the Sabbath'... In observing God's law, one should not be a formalist. 'The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath' is an indication of the value protected by the fourth commandment. It is about the possibility of rest, about time to build relationships with loved ones, time for works of mercy. It is not about wondering what is work and what is not... The essence, meaning, essence, of God's law should never be omitted or changed. The essence of Pharisaism is not a lack of mercy towards the sinner, but an abandonment of the meaning of the commandments in favor of one's own, convenient interpretations... Excessive attachment to the provisions of the law provokes questions about its meaning. Without concern for the good of man, the law loses its original meaning. 'The Sabbath was established for man, not man for the Sabbath'. These words remind us that love is the foundation of God's order... Jesus calls us to go beyond legalism and discover the law as a gift that leads to freedom and life in unity with God... ...Jesus, I ask for inner strength in approaching everything with kindness... I ask for the ability to 'keep the Sabbath' without formalism... Thank you for the gift of the holy day, because it reminds me of what is important and meaningful in life... ...God, give me the eyes of my heart to be enlightened, so that I do not confuse Your Gospel with what is convenient for me at a given moment... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 2:23-28 The Gospel according to St. Mark 2:23-28 tells the story of an event in which Jesus' disciples participate. Summary: "The Sabbath was made for man, not man for the Sabbath" and the statement that Jesus is "Lord of the Sabbath". Reflection 1. Jesus indicates that love and the good of one's neighbor are more important than literal regulations. Update For us, this Gospel is an invitation to reflect on how we live our time of rest and our trust.
|