20 STYCZNIA
PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Mk 2, 18-22 (Zwyczajów Starego Testamentu nie można przenosić do Nowego) Uczniowie Jana i faryzeusze mieli właśnie post. Przyszli więc do Jezusa i pytali: «Dlaczego uczniowie Jana i uczniowie faryzeuszów poszczą, a Twoi uczniowie nie poszczą?» MEDYTACJA Post jest deklaracją, że nasze życie jest czymś więcej niż biologiczną wegetacją. Poszcząc, uznajemy, że źródłem prawdziwego życia jest Bóg, który jako jedyny może zaspokoić najgłębszy głód naszego serca. Zatrzymajmy się przez chwilę przy tym, za czym tęskni nasze serce. Jakie głębokie pragnienia są za tymi tęsknotami?... Post może stać się celem samym w sobie. Kiedy nie dowierzamy w bezinteresowną i nieskończoną dobroć Boga, post przestaje spełniać swoją rolę: zamiast jednoczyć z Bogiem i otwierać na bliźnich, koncentruje nas na walce o własną doskonałość... Jezus mówi o sobie jako o panu młodym. Od kiedy Bóg stał się człowiekiem, rzeczywistość jest jednym wielkim weselem z okazji zaślubin Boga z ludzkością. Dystans dzielący człowieka od Boga został pokonany. Pozwólmy, by świadomość czułej bliskości Boga przeniknęła nasze serce... "Przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, a wtedy, w ów dzień, będą pościć" (Mk 2, 20)... Do pojawienia się tęczy na niebie potrzebny jest deszcz a potem słońce. Do piękna wschodzącego słońca przynależą chmury i błękitne niebo. W życiu radość Pierwsza wspólnota uczniów Chrystusa wypracowuje swój sposób życia, szukając odpowiedzi na praktyczne wyzwania codzienności. Jak odnajdywać sens pobożności i praktyk religijnych? Jezus proponuje ‘nowość’ Ewangelii. Pierwsze wspólnoty chrześcijańskie szukają własnej drogi, aby żyć tą ‘nowością’. Chcą ją wprowadzać w życie... Uczniowie Jana i faryzeuszów są smutni i poszczą, bo nie spotkali jeszcze Tego, którego oczekiwali. To kryterium rozeznania. Uczynki i praktyki religijne, które prowadzą do smutku to fałszywa religia. To efekt pragnień i dążeń człowieka. Myli się Boga z własną sytuacją afektywną i z własnym uczuciem. Prawdziwa religia to rozpoznanie daru Boga – Jezusa, który stał się człowiekiem... W zdaniu poprzedzającym dzisiejszy fragment Ewangelii Jezus stwierdza, że lekarza potrzebują chorzy a On przyszedł powołać grzeszników. ‘Sprawiedliwi’ są zamknięci w swoich skorupach i nie przyjmują dobrej nowiny o przebaczeniu. Otwarcie na Boga lekarza jest możliwe tylko wtedy, gdy uznamy swoją chorobę... Życie z Jezusem jest czymś nowym i przemieniającym, to doświadczenie wielu nowych współczesnych chrześcijan. Jezus porównuje swoje przyjście do obecności oblubieńca – czasu radości i świętowania, które nie pasują do smutku i postu. Używa też obrazów nowej szaty i nowego wina, które nie mogą być łączone ze starymi schematami, sposobami życia... Jezus wzywa do otwartości na nowość Ewangelii, która wymaga przemiany serca i porzucenia tego, co jest nieewangeliczne. Nie żyjmy 'trochę po swojemu' Uczniowie Jana Chrzciciela i faryzeusze zarzucali uczniom Jezusa, że nie poszczą. A Jezus im odpowiedział, że nie mogą pościć, skoro Pan Młody jest z nimi. Chrześcijaństwo dziś powinno być przede wszystkim wierne. Wierne Panu Młodemu, wierne Chrystusowi. A formy, w jakich będzie się wyrażało, to rzecz drugorzędna. Byle do starego ubrania nie przyszywać łaty z surowego sukna, byle młodego wina nie lać do starych bukłaków. Czyli, byle nie być w swojej wierze sztuczny, nieszczery, skoncentrowany na pozorach, surowości lub radości. Wtedy i jedno i drugie jest dobre. I użyteczne... ...Jezu, proszę o serce gotowe do ofiary i wyrzeczenia dla Ciebie... Proszę o łaskę rozeznania przestrzeni swoich oporów wobec miłosierdzia Bożego... Dziękuję za cierpliwość Boga wobec moich niewierności... KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii Mk 2, 18-22 Ewangelia według św. Marka 2, 18-22 dotyczy pytań o post i odnosi się do nowości, które proponuje Jezus. Treść Ewangelii W tej perykopie uczniowie Jana i faryzeuszy poszczą, natomiast uczniowie Jezusa nie. - Oblubieniec symbolizuje Mesjasza, czyli samego Jezusa. W drugiej części perykopy Jezus udostępnia dwa obrazy: 1. Łata na starej szacie – nowa łata nie pasuje do starej tkaniny, bo ją rozrywa. Interpretacja 1. Jezus zapewnia nowość. Przesłanie na dziś Ta Ewangelia zaprasza nas do refleksji nad naszym życiem duchowym. Jezus przypomina, że wiara jest dynamiczna, a nie statyczna, wymaga zasilania i ponownego odnowienia łączności z Bogiem. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- MONDAY, Weekday GOSPEL - Mk 2, 18-22 (Old Testament customs cannot be transferred to the New) The disciples of John and the Pharisees were fasting. So they came to Jesus and asked, "Why do the disciples of John and the disciples of the Pharisees fast, but your disciples do not fast?" Jesus answered them, "Can the wedding guests fast while the bridegroom is with them? They cannot fast as long as the bridegroom is with them. But the time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then, on that day, they will fast. No one sews a patch of unblemished cloth on an old garment. Otherwise, the new patch tears off part of the old garment and the tear becomes worse. And no one puts new wine into old wineskins. Otherwise, the wine will burst the skins. The wine is poured out and the skins are lost. Rather, new wine should be poured into new skins.' MEDITATION Fasting is a declaration that our life is more than biological vegetation. By fasting, we acknowledge that the source of true life is God, who alone can satisfy the deepest hunger of our hearts. Let us pause for a moment to consider what our hearts long for. What deep desires are behind these longings?... Fasting can become an end in itself. When we do not believe in the disinterested and infinite goodness of God, fasting ceases to fulfill its role: instead of uniting us with God and opening us to others, it focuses us on the struggle for our own perfection... Jesus speaks of himself as a bridegroom. Since God became man, reality has been one great wedding on the occasion of God's marriage to humanity. The distance separating man from God has been overcome. Let us allow the awareness of God’s tender closeness to permeate our hearts... “The time will come when the bridegroom will be taken away from them, and then, on that day, they will fast” (Mark 2:20)... Rain is needed for the rainbow to appear in the sky, and then the sun. The clouds and blue sky belong to the beauty of the rising sun. In life, joy and sadness are intertwined. The quality of our joy is connected with the profound experience of suffering. The beauty of life grows from unity with Jesus... The first community of Christ’s disciples develops its way of life, seeking answers to the practical challenges of everyday life. How to find the meaning of piety and religious practices? Jesus proposes the ‘newness’ of the Gospel. The first Christian communities seek their own way to live this ‘newness’. They want to implement it in their lives... The disciples of John and the Pharisees are sad and fast because they have not yet met the One they were waiting for. This is the criterion for discernment. Religious deeds and practices that lead to sadness are false religion. They are the result of human desires and strivings. God is confused with one's own affective situation and with one's own feelings. True religion is recognizing the gift of God - Jesus, who became man... In the sentence preceding today's Gospel passage, Jesus states that the sick need a doctor and He came to call sinners. The 'righteous' are closed in their shells and do not accept the good news of forgiveness. Opening up to God the doctor is possible only when we acknowledge our illness... Life with Jesus is something new and transforming, this is the experience of many new contemporary Christians. Jesus compares his coming to the presence of the bridegroom - a time of joy and celebration that does not fit sadness and fasting. He also uses images of new clothes and new wine, which cannot be combined with old patterns, ways of life... Jesus calls for openness to the newness of the Gospel, which requires a change of heart and abandonment of what is not evangelical. Let's not live 'a little bit our own way' and 'a little bit God's way'. That won't get us far... The disciples of John the Baptist and the Pharisees accused the disciples of Jesus of not fasting. And Jesus answered them that they could not fast since the Bridegroom was with them. And then he spoke about the old and new garments, about the old wineskins and the new wine... Christianity today should be faithful above all. Faithful to the Bridegroom, faithful to Christ. And the forms in which it will be expressed are of secondary importance. As long as you don't sew a patch of raw cloth to old clothing, as long as you don't pour new wine into old wineskins. That is, as long as you don't be artificial, insincere in your faith, focused on appearances, severity or joy. Then both are good. And useful... ...Jesus, I ask for a heart ready to sacrifice and renounce for You... I ask for the grace to discern the area of ??my resistance to God's mercy... I thank God for his patience with my infidelities... AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of Mark 2:18-22 The Gospel of Mark 2:18-22 concerns questions about fasting and refers to the novelties proposed by Jesus. Content of the Gospel In this pericope, the disciples of John and the Pharisees fast, while the disciples of Jesus do not. - The bridegroom symbolizes the Messiah, that is, Jesus himself. - However, Jesus announces that the moment will come when the bridegroom will be taken away - an allusion to his suffering and death - and then the disciples will be divided. In the second part of the pericope, Jesus provides two images: 1. A patch on an old garment - the new patch does not fit the old cloth, because it tears it. Interpretation 1. Jesus provides newness. 2. Joy in the presence of Jesus. 3. Flexibility and compatibility with the Holy Spirit. Today's Message This Gospel invites us to reflect on our spiritual life. Jesus reminds us that faith is dynamic, not static, and requires nourishment and renewed connection with God.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|