19 STYCZNIA

NIEDZIELA, Druga Niedziela zwykła

EWANGELIA - J 2, 1-11 (Pierwszy cud Jezusa w Kanie Galilejskiej)

W Kanie Galilejskiej odbywało się wesele i była tam Matka Jezusa. Zaproszono na to wesele także Jezusa i Jego uczniów. A kiedy zabrakło wina, Matka Jezusa rzekła do Niego: «Nie mają wina».
Jezus Jej odpowiedział: «Czyż to moja lub Twoja sprawa, Niewiasto? Czy jeszcze nie nadeszła godzina moja?»
Wtedy Matka Jego powiedziała do sług: «Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie».
Stało zaś tam sześć stągwi kamiennych przeznaczonych do żydowskich oczyszczeń, z których każda mogła pomieścić dwie lub trzy miary.
Jezus rzekł do sług: «Napełnijcie stągwie wodą». I napełnili je aż po brzegi.
Potem powiedział do nich: «Zaczerpnijcie teraz i zanieście staroście weselnemu». Ci więc zanieśli.
Gdy zaś starosta weselny skosztował wody, która stała się winem – a nie wiedział, skąd ono pochodzi, ale słudzy, którzy czerpali wodę, wiedzieli – przywołał pana młodego i powiedział do niego: «Każdy człowiek stawia najpierw dobre wino, a gdy się napiją, wówczas gorsze. Ty zachowałeś dobre wino aż do tej pory».
Taki to początek znaków uczynił Jezus w Kanie Galilejskiej. Objawił swoją chwałę i uwierzyli w Niego Jego uczniowie.

MEDYTACJA

Każdemu z nas doskwiera jakiś brak: miłości, dobrego słowa, zrozumienia, zdrowia, konsekwencji, gorliwości. Zachowanie Maryi jest odpowiedzią na odczuwany brak. Krok pierwszy, to zauważyć go i nazwać...

Krok drugi, to podjęcie starań, by temu zaradzić. Maryja, gdy zauważa brak wina, przedstawia problem Jezusowi. Nie wie, jak rozwinie się sytuacja. Ufa jednak, że On wie, co robić...

Krok trzeci, to mieć nadzieję, że otrzymamy wino w obfitości. Bywa, że nasze wysiłki i starania wyglądają na początku tak bezowocnie jak wlewanie wody do stągwi. Czasem jednak Bóg przemienia ten wysiłek w doskonałe wino naszych osiągnięć, głębokich i pięknych relacji, miłości, radości i szczęścia. Spróbuj przypomnieć sobie takie chwile...

Czasami mamy bardzo dużo pracy, innym razem o wiele mniej. Oczywiście nie zapominamy o odpoczynku, który też jest rodzajem zaangażowania. Nasze działanie w danej sytuacji jest przejawem osobistej relacji z Bogiem i odpowiedzi na tę relację. Bóg przemienia, dopełnia nasze zaangażowanie...

Ewangelista Jan mówi w bardzo sugestywny sposób o sytuacji potencjalnego zażenowania i kompromitacji, jakiej mogli doświadczyć nowożeńcy i ich rodziny wobec zaproszonych gości. Ten pierwszy cud Jezusa dokonuje się ‘trzeciego dnia’. To dzień zmartwychwstania, interwencji samego Boga. To ‘znak’, a nawet ‘początek znaków’, ukazujący, że z Jezusem Oblubieńcem nadchodzi ‘godzina’ godów Boga z Jego ludem...

Ewangelista Jan nie zatrzymuje się na cudzie, ale koncentruje się na darmowości i wielkości daru...

Jezus kieruje uwagę na inny poziom. Nie rozwiązuje tylko sytuacji chwilowego zażenowania brakiem wina, ale mówi, że nadszedł czas eschatologiczny, objawienia Boga i Jego interwencji. Cud objawia Jego chwałę i umacnia wiarę uczniów...

Za wstawiennictwem Maryi mogą dziać się sprawy niezwykłe. Jezus przemienia wodę zebraną w stągwiach przeznaczonych do nieczystości rytualnych
w najlepsze wino. To symbol obfitości, radości i nowego życia. Bóg daje zawsze to, co najlepsze. Ten cud przypomina, że i dziś Bóg może przemienić nasze słabości, grzechy, kompleksy i niewiarę w dobro...

Prośmy z wiarą, osobiście lub za wstawiennictwem Maryi, aby Jezus działał także w naszym życiu, przemieniając nas i dając nam siłę, byśmy zaufali, że zmiana jest możliwa, że możliwe jest nowe życie...

Zaślubiny dwojga młodych, które przez cud zamiany wody w wino stają się znakiem, że oto spełniają się zapowiedzi Izajasza o uczcie, którą Bóg kiedyś przygotuje dla wszystkich narodów. Uczcie między innymi z najprzedniejszymi winami. Ten czas właśnie nadszedł. Jezus przyszedł zbawić wszystkich, wszystkie narody, pokonać wszelkie zło, w tym to największe, śmierć, przyszedł otrzeć ludzkie łzy. To zapowiada znak w Kanie...

Gdybyśmy pamiętali, jak wielką łaską zostaliśmy obdarowani przez Boga pewnie mniej byśmy narzekali, że inni nie są tacy, jak tego oczekujemy. Ale chyba zbyt wielu z nas jakoś nie umie się cieszyć darem Boga, nadchodzącą wiecznością, a ciągle wpatrzeni są w doczesność...

Pierwszym publicznym cudem, którego Jezus dokonał i który przygotował grunt pod Jego dalszą działalność, było przemienienie wody w wino na żydowskim weselu. Może budzić zdziwienie, dlaczego Maryja zwraca Jezusowi uwagę na brak wina. Wydaje się dziwne, że Matka zwraca się z tym problemem właśnie do Niego, a nie do gospodarza przyjęcia...

Dlaczego Jezus odpowiada Matce, że nie nadeszła jeszcze Jego 'godzina'? Co ma wspólnego brak wina z 'godziną' Jezusa? Dlaczego Jezus nagle zmienia zdanie
i dokonuje cudu, rozwiązując problem braku wina? Wszystkie te zaskakujące epizody weselne zdają się wykraczać poza kłopoty logistyczne organizatorów przyjęcia z galilejskiej Kany...

Nadejście pomocy ze strony niebios będzie przypominało 'ucztę mesjańską'. Przez tę ucztę Bóg 'na zawsze zniszczy śmierć', a grzechy wszystkich odkupionych zostaną zgładzone. Maryja nie prosi Jezusa o pierwszy lepszy cud. Prosi Go o to, by dał światu nadprzyrodzone wino zbawienia...

W opisie cudu podczas uczty weselnej zaskakuje nie tylko przemiana wody w wino, ale także ilość napoju. Jezus dokonuje czegoś o wiele większego niż zapewnienie wystarczającej ilości wina dla gości weselnych. Prosząc o napełnienie 'sześciu kamiennych stągwi', Jezus spodziewa się uzyskać kilkaset litrów wina. Jedną z oznak czasów zbawienia miała być wielka obfitość radości i pocieszenia...

Podejmując się zapewnienia wina na weselu, Jezus zaczyna objawiać się nie tylko jako Mesjasz, ale także jako Oblubieniec. Zapewnienie poczęstunku weselnego było obowiązkiem pana młodego i jego rodziny. Tymczasem Maryja, zamiast zgłosić problem gospodarzom wesela, idzie do Jezusa...

Starosta, jako odpowiedzialny za dostawy oraz czystość pokarmów i napojów podawanych gościom, zaskoczony doskonałą jakością wina nie wyraża pochwały przed Jezusem, rzeczywistym sprawcą zdarzenia, ale przed panem młodym. Stało się tak dlatego, że to oblubieniec miał obowiązek zapewnić wino na ucztę...

Maryja nie prosi swego Syna o rozwiązanie kłopotliwej sytuacji, w jakiej znaleźli się Jej znajomi, lecz o to, by wypełnił On rolę pana młodego, czyli oblubieńca, ale już w kontekście całej ludzkości. Zatem, w galilejskiej Kanie, rozpoczęła się najpiękniejsza historia miłosnego zbliżenia się Boga do ludzi. Swój kulminacyjny szczyt osiągnie ona w Wielki Piątek, gdy Chrystus na krzyżu jak na łożu miłości poślubi nas z sobą na zawsze...

...Jezu, proszę o żywą więź z Tobą i zaufanie Tobie pośród codziennych spraw... Proszę o łaskę otwartych oczu serca i ducha na ‘znaki’, jakie Bóg czyni w moim życiu... Dziękuję za dar Eucharystii, który jest obecnością Pana pośród swego ludu...

KOMENTARZ AI (Sztucznej Inteligencji) do Ewangelii J 2, 1-11

Ewangelia o weselu w Kanie Galilejskiej jest niezwykle bogata w treść i symbolikę.
Opowiada o pierwszym cudzie Jezusa, kiedy przemienił wodę w wino na prośbę swojej Matki, Maryi.
Oto kilka kluczowych punktów do rozważenia:

1. Obecność Jezusa w życiu codziennym
Jezus uczestniczy w radosnym wydarzeniu, jakim jest wesele.
Pokazuje, że Bóg nie jest daleki od naszej codzienności, ale pragnie być obecny we wszystkich momentach życia – zarówno w radościach, jak i trudnościach.

2. Maryja jako Pośredniczka
Maryja zauważa brak wina i interweniuje, zanim inni zwrócą na to uwagę.
Jej słowa: „Zróbcie wszystko, cokolwiek wam powie” (J 2, 5) są kluczowym przesłaniem tej Ewangelii.
Uczy nas zaufania i posłuszeństwa wobec Jezusa.

3. Woda przemieniona w wino – znak obfitości i nowego przymierza
Przemiana wody w wino symbolizuje obfitość łaski, jaką Bóg chce nam dać.
Wino, szczególnie w kontekście Starego Testamentu, było znakiem błogosławieństwa i radości mesjańskiej.
Jezus objawia tutaj swoją chwałę jako Mesjasza, który przynosi nowe życie i radość w obfitości.

4. Posłuszeństwo i współpraca człowieka
Służba wypełniająca stągwie wodą symbolizuje rolę człowieka w Bożych planach.
Jezus mógłby dokonać cudu bez niczyjej pomocy, ale angażuje ludzi, aby stali się współpracownikami Jego dzieła.

5. „Moja godzina jeszcze nie nadeszła”
Słowa Jezusa wskazują na czas Jego męki, śmierci i zmartwychwstania.
Cud w Kanie jest zapowiedzią pełni zbawienia, które dokona się przez ofiarę Chrystusa.

Refleksja dla nas
- Czy zapraszam Jezusa do swojej codzienności, zarówno w chwilach radości, jak i w trudnościach?
- Czy ufam Maryi jako tej, która wskazuje drogę do Jezusa?
- Jakie obszary mojego życia potrzebują przemiany, aby stały się pełne radości i Bożej obecności?

Cud w Kanie Galilejskiej jest nie tylko pierwszym znakiem mocy Jezusa, ale także przypomnieniem, że Bóg pragnie, abyśmy doświadczali Jego łaski i obfitości w naszym życiu.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, Second Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - J 2:1-11 (The First Miracle of Jesus in Cana of Galilee)

A wedding was taking place in Cana of Galilee, and the mother of Jesus was there. Jesus and his disciples were invited to the wedding. And when the wine ran out, the mother of Jesus said to him, "They have no wine."
Jesus answered her, "Is it my business or yours, woman? Has my hour not yet come?"
Then his mother said to the servants, "Do whatever he tells you." Now there were six stone water jugs set there, for the Jewish purifications, each holding two or three measures.
Jesus said to the servants, "Fill the jugs with water." And they filled them to the brim.
And he said to them, "Draw some out now and take it to the headman of the feast." So they took it.
When the wedding master tasted the water that had become wine – he did not know where it came from, but the servants who drew the water did – he called the bridegroom and said to him, “Everyone sets out the good wine first, and when they have drunk, then the inferior wine. You have kept the good wine until now.”
This is the beginning of the signs that Jesus performed in Cana of Galilee. He revealed His glory and His disciples believed in Him.

MEDITATION

Each of us is troubled by some lack: love, a good word, understanding, health, consistency, zeal. Mary’s behavior is a response to the lack we feel. Step one is to notice it and name it...

Step two is to take steps to remedy it. When Mary notices the lack of wine, she presents the problem to Jesus. She does not know how the situation will develop. However, she trusts that He knows what to do...

Step three is to hope that we will receive the wine in abundance. Sometimes our efforts and efforts seem as fruitless at first as pouring water into jars. Sometimes, however, God transforms this effort into the perfect wine of our achievements, deep and beautiful relationships, love, joy and happiness. Try to recall such moments...

Sometimes we have a lot of work, other times much less. Of course, we do not forget about rest, which is also a type of commitment. Our actions in a given situation are a manifestation of a personal relationship with God and a response to this relationship. God transforms, completes our commitment...

The evangelist John speaks in a very suggestive way about a situation of potential embarrassment and humiliation that the newlyweds and their families could experience in front of the invited guests. This first miracle of Jesus takes place on the 'third day'. It is the day of resurrection, the intervention of God himself. It is a ‘sign’, or even ‘the beginning of signs’, showing that with Jesus the Bridegroom the ‘hour’ of God’s wedding with His people is coming...

The evangelist John does not stop at the miracle, but focuses on the gratuitousness and greatness of the gift...

Jesus directs attention to another level. He does not only resolve the situation of momentary embarrassment due to the lack of wine, but says that the eschatological time has come, the time of God’s revelation and His intervention. The miracle reveals His glory and strengthens the faith of the disciples...

Through the intercession of Mary, extraordinary things can happen. Jesus transforms the water collected in jars intended for ritual impurity into the best wine. This is a symbol of abundance, joy and new life. God always gives the best. This miracle reminds us that even today God can transform our weaknesses, sins, complexes and lack of faith into goodness...

Let us ask with faith, personally or through the intercession of Mary, that Jesus may also act in our lives, transforming us and giving us the strength to trust that change is possible, that new life is possible...

The wedding of two young people, who through the miracle of changing water into wine, become a sign that Isaiah's prophecies about the feast that God will one day prepare for all nations are coming true. Feast, among others, with the best wines. This time has just come. Jesus came to save everyone, all nations, to defeat all evil, including the greatest evil, death, he came to wipe away human tears. This is announced by the sign in Cana...

If we remembered how much grace we have been given by God, we would probably complain less that others are not as we expect them to be. But perhaps too many of us somehow fail to enjoy God's gift, the coming eternity, and are still focused on the temporal...

The first public miracle that Jesus performed and which prepared the ground for his further activity was the transformation of water into wine at a Jewish wedding. It may be surprising why Mary draws Jesus' attention to the lack of wine. It seems strange that the Mother addresses this problem to Him, and not to the host of the party...

Why does Jesus answer his Mother that his 'hour' has not yet come? What does the lack of wine have to do with Jesus' 'hour'? Why does Jesus suddenly change his mind and perform a miracle, solving the problem of the lack of wine? All these surprising wedding episodes seem to go beyond the logistical problems of the organizers of the party from Cana in Galilee...

The arrival of help from heaven will resemble a 'messianic banquet'. Through this banquet, God 'will destroy death forever', and the sins of all the redeemed will be wiped out. Mary does not ask Jesus for just any miracle. She asks Him to give the world the supernatural wine of salvation...

In the description of the miracle at the wedding banquet, what is surprising is not only the transformation of water into wine, but also the quantity of the drink. Jesus does something much greater than providing enough wine for the wedding guests. By asking for the filling of 'six stone jars', Jesus expects to receive several hundred liters of wine. One of the signs of the times of salvation was to be a great abundance of joy and consolation...

By undertaking to provide wine at the wedding, Jesus begins to reveal himself not only as the Messiah, but also as the Bridegroom. Providing the wedding refreshments was the duty of the groom and his family. Meanwhile, instead of reporting the problem to the wedding hosts, Mary goes to Jesus...

The mayor, as responsible for the supply and cleanliness of food and drinks served to the guests, surprised by the excellent quality of the wine does not express his praise to Jesus, the real perpetrator of the event, but to the groom. This happened because the groom was obliged to provide wine for the feast...

Mary does not ask her Son to solve the difficult situation in which her friends found themselves, but for Him to fulfill the role of the groom, i.e. the bridegroom, but already in the context of all humanity. Thus, in Cana of Galilee, the most beautiful story of God's loving closeness to people began. It will reach its culmination on Good Friday, when Christ on the cross as on a bed of love will marry us to himself forever...

...Jesus, I ask for a living bond with you and trust in you amidst everyday matters... I ask for the grace of open eyes of heart and spirit to the 'signs' that God performs in my life... I thank you for the gift of the Eucharist, which is the presence of the Lord among his people...

AI (Artificial Intelligence) COMMENTARY on the Gospel of John 2:1-11

The Gospel of the Wedding at Cana is incredibly rich in content and symbolism.
It tells the story of Jesus’ first miracle, when he turned water into wine at the request of his mother, Mary.
Here are some key points to consider:

1. The Presence of Jesus in Everyday Life
Jesus participates in the joyful event of a wedding.
He shows that God is not far from our daily lives, but wants to be present in all moments of life – in both joys and difficulties.

2. Mary as Mediatrix
Mary notices the lack of wine and intervenes before others notice.
Her words, “Do whatever he tells you” (John 2:5), are a key message of this Gospel.
It teaches us to trust and obey Christ.

3. Water transformed into wine – a sign of abundance and the new covenant
The transformation of water into wine symbolizes the abundance of grace that God wants to give us.
Wine, especially in the context of the Old Testament, was a sign of blessing and messianic joy.
Here Jesus reveals his glory as the Messiah who brings new life and joy in abundance.

4. Obedience and cooperation of man
The service filling the waterpots symbolizes the role of man in God's plans.
Jesus could perform a miracle without anyone's help, but he engages people to become collaborators in his work.

5. "My hour has not yet come"
Jesus' words point to the time of his suffering, death and resurrection.
The miracle in Cana is an announcement of the fullness of salvation, which will be accomplished through the sacrifice of Christ.

Reflection for us
- Do I invite Jesus into my everyday life, both in moments of joy and in difficulties?
- Do I trust Mary as the one who shows the way to Jesus?
- What areas of my life need to be transformed to become full of joy and God's presence?

The miracle at Cana is not only the first sign of Jesus' power, but also a reminder that God wants us to experience His grace and abundance in our lives.

 

 

 

 

Flag Counter