3 LISTOPADA

NIEDZIELA, XXXI Niedziela zwykła

EWANGELIA - Mk 12, 28b-34 (Największe przykazanie)

Jeden z uczonych w Piśmie zbliżył się do Jezusa i zapytał Go: «Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań? »
Jezus odpowiedział: «Pierwsze jest: „Słuchaj, Izraelu, Pan, Bóg nasz, Pan jest jedyny. Będziesz miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem i całą swoją mocą”. Drugie jest to: „Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego”. Nie ma innego przykazania większego od tych».
Rzekł Mu uczony w Piśmie: «Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznieś powiedział, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą mocą i miłować bliźniego jak siebie samego daleko więcej znaczy niż wszystkie całopalenia i ofiary».
Jezus widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego: «Niedaleko jesteś od królestwa Bożego». I już nikt więcej nie odważył się Go pytać.

MEDYTACJA

Jezus jest pytany o to, co najważniejsze. Pytanie faryzeusza może być znakiem jego zagubienia, wynikającego z konieczności zachowywania tak wielu przepisów. W konsekwencji prowadzi to do przesadnej koncentracji na prawie i na sobie, zamiast na Bogu, który jest źródłem życia i miłości...

Słowami 'słuchaj Izraelu' Jezus przypomina faryzeuszowi, że prawdziwa wiara rodzi się ze słuchania. Bóg chce przemawiać bezpośrednio i osobiście do serca każdego człowieka. Czyni to na wiele różnych sposobów. Umiejętność uważnego słuchania prowadzi do coraz większej miłości Boga, siebie i ludzi, którzy są postawieni na naszej drodze...

Słowa Jezusa 'słuchaj Izraelu' doskonale ujednolicają nasze życie, eliminując wszelki dualizm. Jezus nie mówi: 'Będziesz miłował Boga częściowo, a bliźniego tym, co pozostaje', lecz nakazuje nam kochać Boga całym sobą. W ten sposób również nasza miłość do bliźniego będzie prawdziwa, bo nasączona pełnią oddania Najwyższemu...

Wiele razy zastanawiamy się nad tym, co mamy robić, żeby się zbawić i pójść do nieba. Myślimy o przykazaniach, ich hierarchii. Dużą rolę odgrywają tak zwane ‘uczynki’, to, co robimy, jak się modlimy, czy bierzemy udział w liturgii. Często ta religijność jest podszyta strachem i swoistym formalizmem...

Dla Jezusa liczy się nie tyle to, co mamy robić, ale jak i z jakim nastawieniem. Dlatego odpowiadając na pytanie uczonego w Piśmie podkreśla miłość Boga całym sercem, duszą, umysłem i mocą, a bliźniego jak siebie samego...

Uczony w Piśmie z dzisiejszej Ewangelii, to pierwszy, którego mądrość Jezus uznaje, choć jeszcze czegoś mu brak. Nie ma odwagi do przyjęcia tej Bożej miłości
i kochania innych tak, jak sam został umiłowany przez Boga...

Jezus jednoznacznie odpowiada faryzeuszowi, że pierwsze są przykazania miłości, które dał Bóg, jako zasadę spełnionego i szczęśliwego życia. Tak było właśnie od samego początku chrześcijaństwa i to powodowało dynamiczny rozwój Kościoła...

Niechaj wiarygodnym świadectwem życia chrześcijańskiego, opartego na Bogu i Ewangelii, przykazaniu miłości, będzie miłość do wszystkich, bez wyjątku.
W niej zawiera się przebaczenie, szacunek, wprowadzanie jedności i pokoju, służba na rzecz innych...

Bóg jest ostatecznym celem człowieka. Człowiek nie jest sam sobie dany ani nie został przez siebie stworzony. Musi być związany ze swoją Pierwszą Przyczyną, która obdarzyła go bytem. Jak biologia nie może istnieć bez życia ani fizyka bez materii, tak też człowiek nie może istnieć bez Boga...

Do jednego domu może prowadzić kilkanaście dróg, ale każdą z nich będziemy przemierzać na próżno, jeśli nie mamy klucza. Poglądy polityczne oraz sytuacja gospodarcza i finansowa nie są aż tak istotne, bo liczy się bowiem relacja ludzkiej duszy z Bogiem. Żadna cywilizacja nie może być dobra, jeśli nie kocha Boga
i Mu nie służy...

Nigdy nie straci na aktualności wezwanie Jezusa: 'Będziesz miłował Boga całym twoim sercem, całą duszą, całym umysłem i ze wszystkich sił', zawarte
w odpowiedzi udzielonej uczonemu w Piśmie, pytającemu o to, co jest najważniejsze. Najwyższe przykazanie miłości obejmuje zarówno Boga, jak i bliźniego. Ludzkość musi zdać sobie sprawę z tego, że stosunek człowieka do Boga determinuje jego stosunek do bliźniego...

Człowiek rozwija się w pełni w społeczności bliźnich. Ma więc nie tylko relację z Bogiem, lecz również z rodziną, społeczeństwem, państwem, narodem i ogółem ludzkości...

Być może każdego wieczoru przed snem powinniśmy sobie zadawać to pytanie: 'Co kocham nad życie?'. Już samo postawienie tej kwestii jest przejawem buntu przeciw naszej pozbawionej miłości epoce. A udzielenie zdecydowanej odpowiedzi zmieni człowieka w zwolennika miłości...

Jeśli nie znajdziemy niczego, za co gotowi bylibyśmy ponieść śmierć, zatracimy powód, dla którego warto żyć. Nie można kochać koncepcji ani narzędzi, ani żadnej ideologii. One nie potrafią odwzajemnić miłości. Nie można kochać 'ludzkości' wyabstrahowanej z bezimiennych ludzkich zasobów. Mogę pokochać tylko konkretną osobę z krwi i kości, w całej jej pięknej i denerwującej cielesnej obecności...

Miłość, bardziej nawet niż rozum, sprawia, że jesteśmy ludźmi. Ona uśmierza gniew, skłania do przebaczenia i łagodzi sprawiedliwość miłosierdziem. Bywa nieprzekonująca, bo może dużo kosztować i wydawać się niepraktyczna...

W świecie, w którym liczy się efektywność, rozum podpowiada nieludzkie rozwiązania. Tymczasem miłość 'ma swoje racje, których rozum nie zna'. Jeśli to nas przekonuje, to 'niedaleko jesteśmy od królestwa niebieskiego''...

...Jezu, proszę o hojność i wielkoduszność w miłowaniu Boga, siebie i bliźnich... Proszę o łaskę przyjęcia zaproszenia do wejścia do królestwa Bożego... Dziękuję za miłość, którą mi okazałeś aż po krzyż...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SUNDAY, XXXI Sunday in Ordinary Time

GOSPEL - Mk 12, 28b-34 (The Greatest Commandment)

One of the scribes came to Jesus and asked him, "Which is the first commandment of all?"
Jesus answered, "The first is, 'Hear, O Israel: the Lord our God, the Lord is one. You shall love the Lord your God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind, and with all your strength.' The second is, 'You shall love your neighbor as yourself.' There is no other commandment greater than these." The scribe said to him, "Very well, Master, you are right in saying that, for He is One, and there is no other besides Him. To love Him with all the heart, and with all the mind, and with all the strength, and to love your neighbor as yourself, is much more than all the burnt offerings
and sacrifices."
Jesus, seeing that he had answered wisely, said to him: "You are not far from the kingdom of God." And no one else dared to ask him.

MEDITATION

Jesus is asked about what is most important. The Pharisee's question may be a sign of his confusion, resulting from the need to observe so many rules.
As a result, this leads to an excessive focus on the law and on himself, instead of on God, who is the source of life and love...

With the words 'listen, Israel', Jesus reminds the Pharisee that true faith is born from listening. God wants to speak directly and personally to the heart
of every person. He does this in many different ways. The ability to listen attentively leads to an ever greater love of God, ourselves and the people who are placed on our path...

Jesus' words 'listen, Israel' perfectly unify our lives, eliminating all dualism. Jesus does not say: 'You shall love God in part, and your neighbor with what
is left', but commands us to love God with our whole being. In this way, our love for our neighbor will also be true, because it will be saturated with full devotion to the Most High...

Many times we wonder what we have to do to be saved and go to heaven. We think about the commandments, their hierarchy. A large role is played by
the so-called ‘works’, what we do, how we pray, or take part in the liturgy. Often this religiosity is laced with fear and a certain formalism...

For Jesus, what matters is not so much what we have to do, but how and with what attitude. Therefore, in answering the question of the scribe, he emphasizes the love of God with all our heart, soul, mind and strength, and one’s neighbor as oneself...

The scribe from today’s Gospel is the first whose wisdom Jesus recognizes, although he still lacks something. There is no courage to accept this divine love and to love others as he himself was loved by God...

Jesus unequivocally answers the Pharisee that the first are the commandments of love, which God gave as the principle of a fulfilled and happy life. This has been the case from the very beginning of Christianity and this has caused the dynamic development of the Church...

Let the credible testimony of Christian life, based on God and the Gospel, the commandment of love, be love for everyone, without exception. It includes forgiveness, respect, introducing unity and peace, service for others...

God is the ultimate goal of man. Man is not given to himself, nor was he created by himself. He must be connected with his First Cause, which endowed him with being. Just as biology cannot exist without life, nor physics without matter, so man cannot exist without God...

A dozen or so roads may lead to one house, but we will travel each of them in vain if we do not have the key. Political views and the economic and financial situation are not so important, because what counts is the relationship of the human soul with God. No civilization can be good if it does not love God and serve Him...

The call of Jesus will never lose its relevance: 'You shall love God with all your heart, and with all your soul, and with all your mind, and with all your strength', contained in the answer given to the scribe who asked what was most important. The highest commandment of love includes both God and one's neighbor. Humanity must realize that a person's relationship with God determines his relationship with his neighbor...

A person develops fully in the community of neighbors. Therefore, he has a relationship not only with God, but also with his family, society, state, nation,
and humanity in general...

Perhaps every evening before going to sleep we should ask ourselves this question: 'What do I love more than life?'. The very fact of asking this question
is a manifestation of rebellion against our age devoid of love. And giving a decisive answer will turn a person into a proponent of love...

If we find nothing worth dying for, we lose the reason for living. You can't love concepts or tools or ideologies. They can't love you back. You can't love 'humanity' abstracted from the nameless resources of humanity. I can only love a specific person made of flesh and blood, in all their beautiful and annoying physical presence...

Love, even more than reason, makes us human. It soothes anger, encourages forgiveness and tempers justice with mercy. It can be unconvincing because
it can be expensive and seem impractical...

In a world where efficiency counts, reason suggests inhuman solutions. Meanwhile, love 'has its reasons that reason doesn't know'. If this convinces us,
then 'we are not far from the kingdom of heaven'...

...Jesus, I ask for generosity and magnanimity in loving God, ourselves and our neighbors... I ask for the grace to accept the invitation to enter the kingdom
of God... Thank you for the love you showed me even to the cross...

 

 

 

Flag Counter