15 PAŹDZIERNIKA
WTOREK, Wspomnienie św. Teresy od Jezusa, dziewicy i doktora Kościoła EWANGELIA - Łk 11, 37-41 (Napiętnowanie faryzeuszów) Pewien faryzeusz zaprosił Jezusa do siebie na obiad. Poszedł więc i zajął miejsce za stołem. Lecz faryzeusz, widząc to, wyraził zdziwienie, że nie obmył wpierw rąk przed posiłkiem. MEDYTACJA Posiłek to nieodzowny element każdego dnia. Faryzeusz postanowił, że chce zjeść wspólnie z Jezusem. Zapraszając Go do swojego domu, otworzył Mu drzwi do swojej codzienności... W trakcie obiadu, który sam w sobie nie jest niczym wyjątkowym, faryzeusz został skonfrontowany z myśleniem Jezusa, który dał mu lekcję na temat czystości wnętrza człowieka... Jezus nie staje biernie obok osób, z którymi przebywa. Gdy ktoś zaprasza Go do siebie, to uważnie słucha tego człowieka, przygląda mu się i dzieli swoją mądrością... "Wiara (...) działa przez miłość" (Ga 5, 6)... Imieniem Boga jest Miłość i Miłosierdzie. Dlatego też naturalną konsekwencją wiary w Boga jest okazywanie serca Bogu i ludziom... Nieprzypadkowo Jezus określił jako największe, przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wiara w Boga, który jest Miłością, bez okazywania miłości jest jak ślepiec czekający na wschód słońca albo jak studnia bez wody. Stąd hipokryzja chrześcijan tak bardzo boli. Uczynki miłosierdzia ewangelizują najskuteczniej, gdyż nie tylko mówią o Bogu, ale Boga pokazują... Każdy czas ma swoich znawców prawa i faryzeuszy. Oni, zarówno wierzący, jak i ateiści, utożsamiają zbawienie ze stosowaniem własnych reguł prawa Chrześcijaństwo jest znakiem, że sprawiedliwości nie osiąga się przez prawo, ale przez przyjęcie miłosierdzia. Rozumieją to celnicy i grzesznicy, bo oni są otwarci na przyjęcie przebaczenia... Wszystko jest dobre, bo jest dziełem Boga. Tylko w sercu człowieka dokonuje się odróżnienie dobra i zła. Serce zachłanne i przewrotne zanieczyszcza wszystko. Napełnione miłosierdziem i hojnością, ożywia i oczyszcza... Pewien faryzeusz zaprasza Jezusa na obiad. Jezus nie dokonuje, zgodnie z dodatkowymi przykazaniami ustanowionymi przez Żydów, rytualnej oblucji, czyli obmycia rąk przed posiłkiem. Faryzeusz dziwi się, może nawet gorszy, a Jezus gani faryzeuszów jako grupę społeczną ówczesnych duchownych... Bóg jest dobry i chce, abyśmy byli najlepszą wersją siebie, bez udawania. Z czasem dojrzewamy do tego, że możemy być sobą, że nie musimy udawać przed Bogiem, bo On i tak wie, jaka jest prawda o nas, czy przed innymi, że jesteśmy lepsi, niż jest naprawdę... Udawanie niszczy i relacje z Bogiem, z drugim człowiekiem i z sobą. Jezus pomaga wychodzić z tej pułapki w życiu, pomaga nam być najlepszymi wersjami samych siebie... Jezus wyrzuca faryzeuszom, że dbają jedynie o zewnętrzne rytuały, a zaniedbują to, co najważniejsze, czyli czystość serca. I my stajemy przed takim dylematem, gdy zanadto konce3ntrujemy się na tym, co widoczne dla innych, jak jesteśmy postrzegani i oceniani... Jezus przypomina, że Bóg patrzy przede wszystkim na nasze serce. Relacja z Nim nie polega wyłącznie na zewnętrznych gestach, ale głównie na wewnętrznej przemianie. Nie wystarczy być 'dobrym' według przyjętych standardów. Potrzeba pracy nad autentycznością i szczerością w relacji z Bogiem i bliźnimi. Prawdziwa wiara wyraża się w miłości... Cóż przyjdzie nam z przestrzegania przepisów czy tradycji, jeśli nasze serce nie będzie czyste i przemienione. Ważne jest, by czyny, choćby nawet dobre zewnętrznie, wypływały z relacji z Bogiem i miłości do bliźniego. Warto zastanowić się, czy codzienne działania w relacjach z innymi, są motywowane autentyczną miłością, czy może jedynie społecznymi normami lub obowiązkiem... Nie są nic warte zewnętrzne rytuały i reguły, jeśli nie wypływają z prawdziwego, wewnętrznego przeżycia. Jezus zwraca na to uwagę z wielką mocą. Nie tylko przypomina o 'wewnętrznej stronie misy', ale też surowo potępia pusty rytualizm. Ostrzega przed uciszaniem sumienia przez pozorną poprawność To niebezpieczna iluzja, że przestrzeganie przepisów równa się życiu zgodnemu z wolą Boga. Jezus mówi jasno: szanuj obrzędy, ale niech będą one wyrazem ...Jezu, proszę o wewnętrzną prawość i wolność od zakłamania... Proszę o łaskę uznania swojej grzeszności i łaskę oczyszczenia... Dziękuję za tych, którzy uczyli mnie wielkoduszności i pokory... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ TUESDAY, Memorial of St. Teresa of Jesus, Virgin and Doctor of the Church GOSPEL - Lk 11:37-41 (Stigmatization of the Pharisees) A Pharisee invited Jesus to dinner. So he went and sat down at the table. But when the Pharisee saw this, he expressed surprise that he had not first washed his hands before eating. MEDITATION A meal is an essential part of every day. The Pharisee decided that he wanted to eat with Jesus. Inviting Him to his home, he opened the door to his everyday life... During dinner, which in itself is nothing exceptional, the Pharisee was confronted with the thinking of Jesus, who gave him a lesson on the purity Jesus does not stand passively next to the people he is with. When someone invites him to his home, he listens carefully to that person, looks at them "Faith (...) works through love" (Gal 5:6)... The name of God is Love and Mercy. Therefore, the natural consequence of faith in God is showing one's heart to God and people... It is no accident that Jesus called the greatest commandment the love of God and one's neighbor. Faith in God, who is Love, without showing love is like Every time has its experts in the law and Pharisees. They, both believers and atheists, identify salvation with the application of their own rules of law and their vision of justice. The question of the relationship between justice based on observing the law and the Gospel of salvation and mercy has been present from the beginning. In a special way, it touches on the mission of the Church to the world... Christianity is a sign that justice is not achieved through the law, but through accepting mercy. Tax collectors and sinners understand this, because they are open to accepting forgiveness... Everything is good because it is the work of God. Only in the heart of man does the distinction between good and evil take place. A greedy and perverse heart defiles everything. Filled with mercy and generosity, it revives and purifies... A Pharisee invites Jesus to dinner. Jesus does not perform, in accordance with the additional commandments established by the Jews, the ritual oblution, God is good and wants us to be the best version of ourselves, without pretending. Over time, we mature to the point where we can be ourselves, that we do not have to pretend before God, because He knows what the truth is about us, or before others, that we are better than we really are... Pretending destroys relationships with God, with other people and with ourselves. Jesus helps us get out of this trap in life, helps us be the best versions Jesus reproaches the Pharisees for caring only about external rituals, and neglecting what is most important, which is purity of heart. And we face such Jesus reminds us that God looks first and foremost at our hearts. A relationship with Him does not consist solely of external gestures, but mainly of internal transformation. It is not enough to be 'good' according to accepted standards. We need to work on authenticity and sincerity in our relationship with God and our neighbors. True faith is expressed in love... What good will it do us to follow rules or traditions if our hearts are not pure and transformed? It is important that our actions, even if they are good externally, flow from our relationship with God and love for our neighbor. It is worth considering whether our daily actions in relationships with others are motivated by authentic love or perhaps only by social norms or duty... External rituals and rules are worthless if they do not flow from a true, internal experience. Jesus draws attention to this with great force. It not only reminds us of the 'inner side of the bowl', but also severely condemns empty ritualism. It warns against silencing the conscience through apparent correctness and meticulousness in performing external acts... It is a dangerous illusion that observing the rules equals living in accordance with the will of God. Jesus says clearly: respect the rites, but let them be an expression and externalization of the experience of the heart, and not an end in themselves... ...Jesus, I ask for inner righteousness and freedom from hypocrisy... I ask for the grace to acknowledge my sinfulness and the grace of purification... I thank you for those who taught me generosity and humility...
|