19 SIERPNIA
PONIEDZIAŁEK, Dzień powszedni EWANGELIA - Mt 19,16-22 (Rada ubóstwa) Pewien człowiek zbliżył się do Jezusa i zapytał: „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby otrzymać życie wieczne?” MEDYTACJA Jezus dostrzega naszą tęsknotę za tym, co doskonałe. Dlatego zaprasza nas do pójścia o krok dalej: do chodzenia za Nim w naszym codziennym życiu. To naprawdę dobra nowina: możemy pracować, odpoczywać, żyć w Nim. Nie musimy robić nic niezwykłego. Wystarczy uświadomić sobie, że nasza tęsknota za Bogiem zaczyna spełniać się już tu i teraz... Ubóstwo, które wyraża się w życiu dla Boga, może w pierwszej chwili przerażać. Może wydawać się, że stracimy wszystko to, co kochamy. Nie stracimy, tylko Jezus nada wszystkiemu nowe znaczenie... Gdy przyznajemy się, że nie mamy siły dźwignąć tego, co przynosi nam rzeczywistość, możemy czuć rozczarowanie sobą. Jednak On nigdy nie pozostawia nas samych. Przez swoją obecność nadaje naszej niemocy nowy wymiar ubóstwa, prowadzący do prawdziwej wolności... "Jeśli chcesz być doskonały, idź, sprzedaj, co posiadasz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie" (Mt 19, 21)... Ubogi ma swój skarb u-Boga. Ewangeliczne ubóstwo ducha jest obowiązkiem każdego chrześcijanina. Natomiast niektórzy są powołani do praktykowania rady ubóstwa w formie ślubów zakonnych... Różne formy realizowania ślubu ubóstwa uzewnętrzniane są w życiu konsekrowanym. To znak sprzeciwu dla świata tonącego w hedonizmie. Młodzieńcowi ewangelicznemu zabrakło odwagi i może dlatego Jezus prosi, aby modlić się o powołania do kapłaństwa i życia zakonnego... Ewangeliczna scena spotkania Chrystusa z ‘bogatym młodzieńcem’ bardzo mocno wpisuje się w duchowość chrześcijańską. Ukazuje bowiem człowieka, który ma wielkie pragnienia, szuka zbawienia, ale zostaje ‘pokonany’ przez przywiązanie do ‘dóbr’, z których nie potrafi zrezygnować... Przywiązanie do ‘dóbr’ dotyka bardzo mocno naszych ideałów, poruszeń duchowych, ale uświadamia też uwikłania w relacje, zaspokajanie pragnień, czy doświadczanie konsekwencji błędów, a nawet grzechów, jakie stały się naszym udziałem. Wezwanie Chrystusa: 'przyjdź i chodź za Mną' jest wciąż aktualne... Życie każdego ucznia Chrystusa przechodzi przez ubóstwo, pokorę i służbę. Nie dotyczy to tylko dóbr materialnych, ale wszystkich innych: intelektualnych, moralnych i duchowych. To są także dary, którymi mamy się dzielić z braćmi dla dobra wspólnego, pragnąc ‘doskonałości’... Trudne jest w realizacji Słowo o bogatym młodzieńcu. Ten młody człowiek przestrzegał już przykazań, żył naprawdę dobrze, ale nie potrafił zrobić kolejnego kroku w relacji z Bogiem: nie potrafił uznać, że On jest najważniejszy i oddać wszystkiego, co posiadał, na rzecz innych, ufając, że Bóg zatroszczy się o niego… Dzisiejsza przypowieść z Ewangelii może też być o nas, bo mamy wiele bogactw: rodzinę, przyjaciół, jesteśmy zdrowi, mamy talenty, wykształcenie, mądrość, czas. Czy jesteśmy w stanie to oddać i zawierzyć Bogu, by On był najważniejszy, by nam pobłogosławił i dał zdecydowanie więcej? Nie jest to łatwe. Jednak praktyka wielu ludzi pokazuje, że jest to możliwe... Dzisiejszą Ewangelię można określić jako poradnik Jezusowy. Zawiera wiele rad, wskazówek i inspiracji dotyczących codzienności, która nabiera nowego sensu w świetle wiary. Człowiek widziany oczyma Jezusa ma o wiele bogatsze wnętrze, ponieważ widzi On ludzkie pragnienia, motywację, a nie tylko powierzchowny wygląd... Ewangeliczna rada ubóstwa, wszak pyta o to człowiek majętny, który został przedstawiony bez imienia, jako 'pewien młodzieniec", dotyczy wszystkich uczniów Jezusa. Zakłada ona na pierwszym miejscu 'bycie' i dopiero w tym świetle 'posiadanie'... Jezusowa pedagogia prowadzi do właściwego rozłożenia życiowych akcentów, jak i do radykalnych wyborów w przestrzeni, w której nie wszystko od nas zależy. Ludzkie poszukiwanie pokrętnych, często nawet pobożnych tłumaczeń, oddał jedynie od słowa życia, zamiast do niego przybliżać. I odwraca wzrok od 'skarbu w niebie' na rzecz 'chwilowych błyskotek', które wlewają w ludzkie serce smutek... "Potrzebujemy szczęścia, które jest definitywnie spełnione w tym, co nas spełnia, to znaczy w miłości, abyśmy mogli powiedzieć, już teraz: Jestem kochany, ...Jezu, proszę o głębokie pragnienie doskonałości i życia wiecznego... Proszę o łaskę wolności od dóbr materialnych i zniewalających mnie relacji... Dziękuję za to, że Twoje powołanie jest wciąż aktualne... ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ MONDAY, Weekday GOSPEL - Mt 19:16-22 (Counsel of Poverty) A man came to Jesus and asked, "Teacher, what good must I do to inherit eternal life?" MEDITATION Jesus sees our longing for what is perfect. That is why he invites us to go a step further: to follow him in our daily lives. This is truly good news: we can work, rest, live in him. We do not have to do anything extraordinary. It is enough to realize that our longing for God begins to be fulfilled here and now... Poverty, which is expressed in living for God, can be terrifying at first. It may seem that we will lose everything we love. We will not, only Jesus will give everything a new meaning... When we admit that we do not have the strength to bear what reality brings us, we can feel disappointed with ourselves. However, He never leaves us alone. Through his presence he gives our helplessness a new dimension of poverty, leading to true freedom... "If you want to be perfect, go, sell what you have and give to the poor, and you will have treasure in heaven" (Mt 19:21)... The poor have their treasure with God. The evangelical poverty of spirit is the duty of every Christian. However, some are called to practice the counsel Various forms of realizing the vow of poverty are externalized in consecrated life. This is a sign of opposition to a world drowning in hedonism. The young man of the Gospel lacked courage and perhaps that is why Jesus asks us to pray for vocations to the priesthood and religious life... The evangelical scene of Christ's meeting with the 'rich young man' is very much inscribed in Christian spirituality. It shows a man who has great desires, seeks salvation, but is ‘defeated’ by attachment to ‘goods’, which he is unable to give up... Attachment to ‘goods’ very strongly affects our ideals, spiritual movements, but it also makes us aware of entanglements in relationships, satisfying desires, or experiencing the consequences of mistakes and even sins that have become our share. Christ's call: ‘Come and follow me’ is still relevant... The life of every disciple of Christ passes through poverty, humility and service. This does not only concern material goods, but all others: intellectual, moral and spiritual. These are also gifts that we are to share with our brothers for the common good, desiring ‘perfection’... The Word of the Rich Young Ruler is difficult to implement. This young man had already kept the commandments, he lived a really good life, but he was unable to take the next step in his relationship with God: he was unable to acknowledge that He was the most important and give everything he had to others, trusting that God would take care of him… Today's Gospel parable can also be about us, because we have many riches: family, friends, we are healthy, we have talents, education, wisdom, time. Are we able to give it all away and trust God so that He would be the most important, so that He would bless us and give us much more? It is not easy. However, the practice of many people shows that it is possible… Today's Gospel can be described as Jesus' guide. It contains many pieces of advice, tips and inspirations regarding everyday life, which takes on a new meaning in the light of faith. A person seen through the eyes of Jesus has a much richer interior, because He sees human desires, motivations, and not just superficial appearance... The Gospel counsel of poverty, after all, is asked by a wealthy man, who was presented without a name, as a 'certain young man', concerns all of Jesus' disciples. It assumes 'being' in the first place and only in this light 'possession'... Jesus' pedagogy leads to the proper distribution of life's accents, as well as to radical choices in a space where not everything depends on us. The human search for twisted, often even pious explanations, has only distanced itself from the word of life, instead of bringing it closer. And it turns its gaze away from the 'treasure in heaven' in favor of 'momentary trinkets' that pour sadness into the human heart... "We need a happiness that is definitively fulfilled in that which fulfills us, that is, in love, so that we can say, already now: I am loved, and therefore I exist; and I will exist forever in the Love that never fails and from which nothing and no one will ever be able to separate me" (Pope Francis)... ...Jesus, I ask for a deep desire for perfection and eternal life... I ask for the grace of freedom from material goods and relationships that enslave me... Thank you for making your vocation still relevant...
|