19 LIPCA

PIĄTEK, Dzień powszedni

EWANGELIA - Mt 12, 1-8 (Syn Człowieczy jest Panem szabatu)

Pewnego razu Jezus przechodził w szabat wśród zbóż. Uczniowie Jego, będąc głodni, zaczęli zrywać kłosy i jeść.
Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: «Oto Twoi uczniowie czynią to, czego nie wolno czynić w szabat».
A On im odpowiedział:
«Nie czytaliście, co uczynił Dawid, gdy był głodny, on i jego towarzysze? Jak wszedł do domu Bożego i jadł chleby pokładne, których nie wolno było jeść jemu ani jego towarzyszom, tylko samym kapłanom?
Albo nie czytaliście w Prawie, że w dzień szabatu kapłani naruszają w świątyni spoczynek szabatu, a są bez winy? Oto powiadam wam: Tu jest coś większego niż świątynia.
Gdybyście zrozumieli, co znaczy: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary”, nie potępialibyście niewinnych. Albowiem Syn Człowieczy jest Panem szabatu».

MEDYTACJA

Dzisiejsze słowo Boże ukazuje kolejny spór Jezusa z faryzeuszami. Ta sytuacja staje się okazją dla Jezusa, by uświadomić, zarówno faryzeuszom, jak i swoim uczniom, jak wielką wartość dla Boga ma człowiek...

Większa część dzisiejszej Ewangelii to opis, jak Jezus broni swoich uczniów przed nieuprawnionymi zarzutami. Bóg broni człowieka, odwołując się do swojego autorytetu i przepisów prawa, które jest dobre tylko wówczas, gdy służy dobru...

Puentą mowy obronnej Jezusa jest zdanie: 'Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary'. Postawa miłosierdzia jest kluczowa, by uwalniać się od postawy osądzania innych...

"Gdybyście zrozumieli, co znaczy: «Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary», nie potępialibyście niewinnych" (Mt 12, 7). Tylko Bóg zna dogłębnie serce człowieka. Wobec osobistych niepowodzeń potrafimy łatwo usprawiedliwiać się lub przedstawiać okoliczności łagodzące, natomiast bliźnich popełniających grzechy bezdyskusyjnie i surowo osądzamy...

Gdyśmy innych ludzi traktowali jak siebie, nie mielibyśmy tylu nieporozumień. Bywa i tak, że po grzechu jesteśmy surowi i okrutni wobec siebie i dlatego nie potrafimy okazywać miłosierdzia bliźnim po ich błędach. Patrzenie na siebie i na bliźnich oczami Jezusa, a więc przez pryzmat miłosierdzia, buduje lepszy, pełen przebaczenia i miłości świat...

Problem, jaki się rodzi w kontrowersji między Jezusem, Jego uczniami a faryzeuszami to zaniechanie obowiązku zachowania szabatu. Samo łuskanie kłosów byłoby dozwolone w innych okolicznościach, ale przez Żydów było traktowane jako żniwa, praca, a ta była zakazana w dzień święty...

Jezus staje po stronie uczniów przypominając o tym, co jest istotą zalecenia spoczynku szabatowego. To pogłębienie relacji z Bogiem i więzi z Nim. Jezus nie dezawuuje szabatu, dnia świętego, ale przypomina nam, co jest jego sensem...

Można ściśle trzymać się przepisów i zasad, ale zaniedbywać miłość i miłosierdzie. Prawdziwa pobożność nie odrzuca zasad i obowiązków, ale podporządkowuje je miłości bliźniego, na wzór Boga...

To ważne, aby mieć poukładane priorytety. Pierwsze jest zawsze pierwsze. Jezus przypomniał faryzeuszom i nam, które przykazania i zasady są pierwsze. To te ustanowione przez Boga. Żyjmy nimi...

Nie powinno się Boga wystawiać na próbę. Tak byśmy pewnie zbyt natarczywe potraktowali proszenie o znak. Bóg słucha, nie jesteśmy Bogu obojętni i jeśli nawet będziemy prosić zbyt natarczywie, żądając i zdrowia i znaku, nie oburzy się. To nasza nadzieja...

Bóg jest dobry. Ten, kto stara się pełnić Jego wolę, nie musi się Go bać. Bo nie jest kimś, dla kogo najważniejsza jest jego godność...

Faryzeusze zazwyczaj nie kojarzą się nam pozytywnie. Używamy słowa 'faryzeusz' na określenie kogoś obłudnego, hipokryty. Dzisiejsza Ewangelia odsłania hipokryzję faryzeuszy, u której źródła leży przesunięta perspektywa oglądania rzeczywistości. Zapatrzeni są w Prawo, dlatego zamiast zobaczyć głód uczniów, widzą nieprzestrzeganie przez nich obowiązku odpoczynku szabatowego...

Jezus nie pozostawia stanowiska faryzeuszy bez komentarza. Mówi: „Chcę raczej miłosierdzia niż ofiary”. Nam i faryzeuszom zdecydowanie łatwiej widzieć braki i błędy drugiego, niż zrozumieć jego głód i biedę...

...Jezu, proszę o serce prawe i wrażliwe na ludzkie potrzeby... Proszę o łaskę szukania tego, co przywraca prymat Boga we wszystkim, co robię... Dziękuję za zachętę do prawdziwego świętowania dnia Pańskiego, jakim dla mnie jest niedziela...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FRIDAY, Weekday

GOSPEL - Mt 12, 1-8 (The Son of Man is Lord of the Sabbath)

One day Jesus was walking through the grain fields on the Sabbath. His disciples, being hungry, began to pluck the ears of corn and eat them.
When the Pharisees saw this, they said to him, "Behold, your disciples are doing what is not lawful to do on the Sabbath."
And he answered them:
“Have you not read what David did when he and his companions were hungry? How did he enter the house of God and eat the showbread, which was not lawful for him or his companions to eat, but only for the priests?
Or have you not read in the Law that on the Sabbath day the priests break the Sabbath in the temple and are innocent? Behold, I say to you, something greater than the temple is here.
If you understood what it means: "I want mercy rather than sacrifice," you would not condemn the innocent. For the Son of Man is Lord of the Sabbath."

MEDITATION

Today's word of God shows another dispute between Jesus and the Pharisees. This situation becomes an opportunity for Jesus to make both the Pharisees and his disciples realize how great value a person has to God...

Most of today's Gospel is a description of Jesus defending his disciples against unjustified accusations. God defends man, referring to his authority
and the provisions of the law, which is good only when it serves the good...

The punch line of Jesus' defense speech is the sentence: 'I want mercy rather than sacrifice.' An attitude of mercy is crucial to freeing ourselves from
the attitude of judging others...

"If you understood what this means: 'I desire mercy rather than sacrifice,' you would not condemn the innocent" (Mt 12:7). Only God knows the human heart deeply. In the face of personal failures, we can easily justify ourselves or present mitigating circumstances, but we judge others who commit sins unquestioningly and harshly...

If we treated other people as ourselves, we wouldn't have so many misunderstandings. It also happens that after sin we are harsh and cruel towards ourselves and that is why we are unable to show mercy to our neighbors after their mistakes. Looking at yourself and your neighbors through the eyes
of Jesus, that is, through the prism of mercy, builds a better world, full of forgiveness and love...

The problem that arises in the controversy between Jesus, His disciples and the Pharisees is the abandonment of the obligation to keep the Sabbath. Shelling the ears of corn would be permitted in other circumstances, but the Jews treated it as harvest work, which was forbidden on a holy day...

Jesus stands on the side of the disciples, reminding them of the essence of the Sabbath rest recommendation. It is a deepening of the relationship with God and the bond with Him. Jesus does not discredit the Sabbath, the holy day, but reminds us of its meaning...

One can strictly adhere to laws and principles but neglect love and mercy. True piety does not reject principles and duties, but subordinates them to love for one's neighbor, following the example of God...

It's important to have your priorities straight. First is always first. Jesus reminded the Pharisees and us which commandments and principles come first. These are the ones ordained by God. Let's live them...

God should not be put to the test. We would probably treat asking for a sign too insistently. God listens, we are not indifferent to God, and even if we ask too insistently, demanding both health and a sign, He will not be outraged. This is our hope...

God is good. Whoever tries to do His will does not have to fear Him. Because he is not someone for whom his dignity is the most important thing...

We usually don't have positive associations with Pharisees. We use the word 'Pharisee' to describe someone hypocritical, a hypocrite. Today's Gospel reveals the hypocrisy of the Pharisees, the source of which is a shifted perspective of reality. They are focused on the Law, so instead of seeing the disciples' hunger, they see their failure to observe the obligation to rest on the Sabbath...

Jesus does not leave the Pharisees' position without comment. He says, “I want mercy rather than sacrifice.” It is much easier for us and the Pharisees to see the other's shortcomings and mistakes than to understand their hunger and poverty...

...Jesus, I am asking for a heart that is upright and sensitive to human needs... I am asking for the grace to seek what restores the primacy of God
in everything I do... Thank you for the encouragement to truly celebrate the Lord's Day, which for me is Sunday...

 

 

 

 

Flag Counter