17 STYCZNIA

ŚRODA, Wspomnienie św. Antoniego, opata

EWANGELIA - Mk 3, 1-6 (Uzdrowienie w dzień szabatu)

W dzień szabatu Jezus wszedł do synagogi. Był tam człowiek, który miał uschniętą rękę. A śledzili Go, czy uzdrowi go w szabat, żeby Go oskarżyć.
On zaś rzekł do człowieka z uschłą ręką: «Podnieś się na środek!» A do nich powiedział: «Co wolno w szabat: uczynić coś dobrego czy coś złego? Życie uratować czy zabić? » Lecz oni milczeli. Wtedy spojrzawszy na nich dokoła z gniewem, zasmucony z powodu zatwardziałości ich serc, rzekł do człowieka: «Wyciągnij rękę!» Wyciągnął, i ręka jego stała się znów zdrowa.
A faryzeusze wyszli i ze zwolennikami Heroda zaraz się naradzali przeciwko Niemu, w jaki sposób Go zgładzić.

MEDYTACJA

Szabat jest dniem świętym, dniem odpoczynku. Po tygodniu działalności Jezus szukał wytchnienia. Przyszedł więc do synagogi, która była miejscem kultu
i modlitwy, ale też spotkania, wspólnoty, poczucia bycia przyjętym...

Kiedy Jezus wszedł do synagogi, zamiast serdecznego powitania, musiał zmierzyć się z konfrontacją. Przywódcy religijni wykorzystali osobę
z niepełnosprawnością, by znaleźć pretekst do oskarżenia Jezusa...

Dla Jezusa najważniejszy był ten konkretny człowiek. Mógłby on przeżyć jeszcze jeden dzień i zostać uzdrowiony po szabacie, bez kontrowersji, jednak Jezus uzdrowił go właśnie teraz...

Jezus prosi sparaliżowanego, by stanął, oraz stawił się na środku. Słowo 'stań' we wspólnocie Ewangelisty Marka miało to same znaczenie co 'wskrzesić'. Sparaliżowany musi 'zostać wskrzeszony', czyli powstać, dołączyć do wspólnoty i zająć swoje miejsce w nim...

Odrzuceni i marginalizowani muszą stanąć na środku we wspólnocie. Muszą być razem z innymi. Jezus ich powołuje do bycia częścią wspólnoty wierzących...

Cud uzdrowienia w synagodze kończy w Ewangelii Marka serię opisów sporów Jezusa z faryzeuszami i ich sprzymierzeńcami, które mają na celu ostateczną rozprawę i usunięcie Nauczyciela...

Narastała wrogość wobec Chrystusa: ‘śledzili Go’, ‘oskarżali’, ‘naradzali się’, jak Go ‘zgładzić’. Jest to pierwsze z ciągu odrzuceń, które w ostatecznej formie zrealizuje się na krzyżu...

Opór człowieka, by przyjąć wolność, odrzucając legalizm wynika z tego, że człowiek jest skłonny wybierać pewność przeszłości, uporządkowanej, choć martwej, bojąc się ryzyka przyszłości, która jest życiem...

Spojrzenie Jezusa przełamuje bariery i dotyka głębi serca. Gniew nie oznacza urazy. Pokazuje raczej reakcję Jezusa wobec tych, którzy przez przywiązanie do prawa, stają się nieczuli na słowa proroków i ostatecznie na Bożą wolę i zamysł...

Jezus, uzdrawiając człowieka na środku synagogi, pokazuje, że w życiu chodzi o przestrzeganie, przede wszystkim, przykazań danych przez Boga: dekalogu
i miłości...

Formą miłosiernej miłości do człowieka, wykonywaną pracą, jest jego leczenie i uzdrowienie. Jezus pokazuje, że w centrum zainteresowania Boga jest człowiek,
a pierwsze przykazania, te ustanowione przez Niego, są pierwsze...

Legalizm przytrafia się nie tylko faryzeuszom. Jest narzędziem, jakim często posługuje się zły duch, by zniszczyć w nas dzieło Boże. Nie zawsze kusząc. Często, także, nazywając grzechem to, co nim nie jest...

Uczynić coś dobrego. Wypełnieniem prawa jest miłość. Zamiast pytać, czy wolno, czasami musimy pytać, czy trzeba...

Jezus pyta faryzeuszy, czy można w szabat czynić dobro. Odpowiedź wydaje się oczywista. Ale nie pada z ust ludzi, którzy śledzą działalność Jezusa...

Jezus zobaczył zatwardziałość serc i zasmucił się. Faryzeizm nie jest pojęciem historycznym, to postawa człowieka zamkniętego, odrzucającego dobro uczynione mocą Jezusa...

...Jezu, proszę o serce wrażliwe i odważne w czynieniu dobra... Proszę o łaskę ufnego przyjęcia Bożego prawa i przykazań... Dziękuję za przykład postępowania, kiedy jestem w sporze z innymi...

 

 

 

 

Flag Counter